וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן לישראלים: "לא צריך לחלק את ירושלים"

יו"ר הרשות אמר לסטודנטים שאירח ברמאללה כי ירושלים תהיה "עיר פתוחה" ובירה משותפת. הוא טען שהדרישה להכיר בישראל יהודית נועדה לפגוע במו"מ, והודה: "יש אצלנו הסתה"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

"איננו רוצים לחלק את ירושלים, אלא להשאיר אותה עיר פתוחה שתהיה בירת שתי המדינות" – כך אמר היום (ראשון) יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במפגש ברמאללה עם סטודנטים מישראל. לדבריו, השארת ירושלים כעיר פתוחה, שבה חיים זה לצד זה ישראלים ופלסטינים, "זו המשמעות של דו-קיום". יו"ר הרשות, שאירח בלשכתו כ-200 סטודנטים ישראלים, האשים את ממשלת ישראל בפגיעה בתהליך השלום: "איך רוצים לעשות שלום כאשר בונים בהתנחלויות, באדמות שאמורות להיות המדינה הפלסטינית?".

אבו מאזן אמר כי תאריך היעד לסיום המשא ומתן שהציב שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, יגיע בעוד כחודשיים. "ישראל צריכה להחליט", אמר, והתחייב כי אם השיחות ייכשלו, הרשות הפלסטינית לא תפנה לאלימות: "אנחנו לא רוצים לחזור לאחור, לחזור לאלימות ומלחמה". בנוגע לדרישה הישראלית שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינה יהודית, אמר אבו מאזן כי ישראל חתמה על הסכמי שלום עם מצרים וירדן מבלי להעלות את הדרישה הזו. הוא הוסיף כי "אם ישראל תלך לאו"ם ותבקש מהעולם להכיר בה כמדינת העם היהודי ותגדיר את עצמה כזו בפני כל העולם – אנחנו נכבד את מה שיחליט העולם". הוא הוסיף כי הרשות הפלסטינית "כבר הכירה בישראל – מטרת הדרישה הזו היא לפגוע בתהליך השלום". לדבריו, "כל פעם אנחנו מתפשרים, והצד השני דורש יותר".

עוד על תהליך השלום:
בניגוד לסיכום עם קרי: הפלסטינים פנו לאונסק"ו
בישראל לא מסכימים לירושלים כבירה פלסטינית
כישלון המו"מ - בגלל בנט ולפיד. דעה

"ישראל יכולה לחיות בשלום עם כל מדינות האיסלאם"

אבו מאזן התייחס גם להצעה הפלסטינית לחדש את עבודתה של הוועדה המשותפת למניעת הסתה, שפורסמה לראשונה לפני כשבועיים בוואלה! חדשות. "הצענו לישראלים לדון ביחד כיצד למנוע הסתה, והם סירבו לכך", אמר. "אני מודה שיש הסתה ברשות הפלסטינית – בתקשורת, במערכת החינוך ובמקומות נוספים. זה קיים, וזה קיים גם בישראל. בגלל זה הוקמה בזמנו הוועדה המשותפת למניעת הסתה". ההצעה הפלסטינית לחדש את עבודת הוועדה נדחתה על ידי ישראל בטענה שעל הפלסטינים להפסיק את ההסתה במוסדות רשמיים לפני שיהיה טעם בחידוש הוועדה.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ממריא ממינכן, שם השתתף בוועידה ביטחונית. 2 בפברואר 2014. AP
"אסור לנו לפספס את ההזדמנות הזו". שר החוץ האמריקני קרי/AP

בהתייחסו למאמצי השלום שמוביל שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אמר אבו מאזן: "אסור לנו לפספס את ההזדמנות הזו". לסטודנטים הישראלים אמר: "אני מדבר אתכם בכנות, בדיוק באותן המילים בהן אני מדבר עם ממשלות ארצות הברית, אירופה והעולם הערבי, כמו גם עם הציבור הפלסטיני. אנחנו רוצים שלום". הוא סקר את עמדותיה של הרשות הפלסטינית בסוגיות הליבה של המשא ומתן – הגבולות, ירושלים, הפליטים, הביטחון והסדרי המים.

באשר לסוגיית הגבולות אמר אבו מאזן כי המדינה הפלסטינית צריכה להתבסס על גבולות 1967, עם חילופי שטחים. הוא ציין כי עמדה זו מקובלת כיום על כל מדינות ערב והאיסלאם – למעט איראן – שהציעו לייסד יחסי שלום עם ישראל אם יושג שלום בין ישראל לפלסטינים. "ישראל יכולה לחיות בשלום עם כל מדינות האיסלאם, ממאוריטניה עד אינדונזיה. הצעת השלום הערבית היא ההצעה הרצינית והחשובה ביותר לשלום מאז שנות הארבעים", הוסיף.

"לא רוצים לשנות את ההרכב החברתי של ישראל"

בנושא הפליטים אמר אבו מאזן: "יש מי שאומרים שאבו מאזן רוצה להציף את ישראל במיליוני פליטים ולשנות את אופיה. זה שקר. אנחנו לא רוצים לשנות את ההרכב החברתי של ישראל. הפתרון לסוגיית הפליטים צריך להיות מוסכם בין הצדדים, כפי שנכתב ביוזמת השלום הערבית. זו בעיה שצריך לפתור, אך הפתרון חייב להיות בהסכמה, אף צד לא יכפה פתרון על הצד השני".

בתשובה לשאלה מהקהל על מקומה של עזה בהסדר עתידי עם ישראל, אמר אבו מאזן כי הוא מאמין שאם יושג הסכם שלום עם ישראל, הרוב בחברה הפלסטינית שתומך בהסכם יגבר על הכוחות הקיצוניים שמתנגדים להסכם, כולל ברצועת עזה. הוא הוסיף כי אם המנהיגות הפלסטינית בגדה המערבית תגיע להסכם, רוב הנהגת חמאס תתמוך בהסכם.

ישיבת ממשלה, פברואר 2014. מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט, מערכת וואלה! NEWS
"הממשלה הנוכחית לא מכבדת את מה שעשתה הקודמת". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט

אבו מאזן הזכיר גם את המגעים לשלום שניהל עם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ואמר כי "כולם יודעים למה המגעים הללו נכשלו - התקדמנו מאוד אבל ממשלת אולמרט נפלה". הוא מתח ביקורת על ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו ואמר כי "עם הממשלה החדשה נאלצנו להתחיל מהתחלה. איך יכול להיות דבר כזה, שהממשלה הנוכחית לא מכבדת את מה שעשתה הממשלה הקודמת". עוד אמר אבו מאזן אמר כי "יש צעירים פלסטינים שאומרים - ההתנחלויות הולכות ומתרחבות, איפה תהיה המדינה הפלסטינית? צריך לעבור לדבר על מדינה אחת. אני אומר להם - לא. אנחנו מחויבים לפתרון שתי המדינות".

את המפגש יזמו ח"כ חיליק בר (העבודה) וארגון השלום "קול אחד". למפגש הגיעו סטודנטים מכל האוניברסיטאות בישראל, שאף הציגו ליו"ר הרשות שאלות בתחומי הליבה של המשא ומתן. ח"כ בר הודה לאבו מאזן על החלטתו לארח את הסטודנטים הישראלים ברמאללה, "למרות שהייתה לא מעט התנגדות לקיומה של הפגישה הזו".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully