וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהודים בדנמרק חוששים: "עוד יאסרו על ברית מילה"

14.2.2014 / 12:15

לקראת החלתה בתחילת השבוע של התקנה האוסרת על שחיטה כשרה במדינה, גובר החשש בקהילה היהודית כי ההחלטה תשפיע על תחומים נוספים. "אנו נלחמים על זכות היהודים לשמור על דתם"

זבח פסח , זבח השומרונים בהר גרזים, אפריל 2011. רויטרס
"אנחנו נלחמים על זכות היהודים לשמור על הדת שלהם"/רויטרס

על אף שבעשור האחרון לא מתבצעת בפועל שחיטה יהודית כשרה בדנמרק, שכן הבשר הכשר מיובא אליה ממדינות אירופה הסמוכות, היהודים במדינה מגיבים בזעם להחלטה של דן יורגנסון, שר החקלאות והמזון, אשר חתם על תקנה האוסרת הלכה למעשה על קיום שחיטה כשרה בטענה כי "זכויות של חיות קודמות לאמונה דתית". על פי התקנה של השר יורגנסון, לפני כל פעולת שחיטה, יש להמם את בעל החיים – פעולה הנוגדת את הלכות השחיטה על פי הדת היהודית, והיא תחייב כל שוחט שעובד בדנמרק.

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
ארה"ב שוב משותקת: "סופה בממדים היסטוריים"
חשד: עובדת ב-yes גנבה 24 מיליון שקל מכספי החברה
תיעוד: זרנוק מים מעיף באוויר עיתונאית בהפגנה

"אנחנו נלחמים על זכות היהודים לשמור על הדת שלהם", אמר הרב בנט דב לקסנר, רבה הראשי של דנמרק לוואלה! חדשות, בהתייחסו לתקנה שתיאכף החל מיום שני הקרוב. "אין צורך בהחלטה הזו, היא מיותרת. השר שקיבל את ההחלטה אוהב בהמות יותר מבני אדם". לקסנר סיפר כי ראשי הקהילה היהודית, המונה 6,000 פועלים בכמה מישורים כדי למנוע את החלת התקנה בשבוע הבא. "אנחנו מנסים להשפיע בכלי התקשורת ועושים מאמצים להיפגש עם יורגנסון", אמר.

בנוסף, דחה לקסנר את הטענות כי יש בהחלטה גם סימני אנטישמיות. "יש כאן אי הבנה", הבהיר. "חיה כאן קהילה שההחלטה הזו תפגע בחופש הדת שלהם ואנחנו מנסים לעשות כל שאפשר כדי למנוע את ההחלטה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נעמוד לצד ההילה היהודית". בנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרב יצחק לוונטל, שליח חב"ד בדנמרק ורב הקהילה היהודית בקופנהגן, אמר כי הוא סבור שההחלטה תשפיע על מדינות נוספות באירופה, לא רק בכל הנוגע לאיסור השחיטה, אלא גם בנוגע לאיסור ברית המילה. "יגידו לנו שזכויות אדם הן לפני זכויות הדת", טען. "אם ייווצר מצב שיהיה איסור להורים לערוך ברית מילה לילדיהם, המצב יהיה בלתי נסבל עבור יהודים שגרים כאן". לוונטל אף הסביר כי בתקנה החדשה יש "חוסר כבוד לדת ויותר מדי כבוד לבהמות".

בדומה לרב לקסנר, גם לוונטל סבור כי החלטתו של השר הדני אינה נגועה בסממנים אנטישמיים. "זה מסית ופוגע בדיון", טען, והבהיר בצורה חד-משמעית: "היהודים כאן לא חושבים לרגע שזה בגלל האנטישמיות".

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שלצד תפקידו כשר הכלכלה מכהן גם כשר הדתות והתפוצות, שוחח אמש בנושא תקנת השחיטה עם הרבנים לקסנר ולוונטל ועם הרב פנחס גולדשמיט, נשיא ועידת רבני אירופה, ואמר: "אנחנו נעמוד לצד הקהילה היהודית ונבחן את הדרכים לסייע להם בהקדם. ההחלטה הזאת אינה מיטיבה עם החיות, עם המסורת היהודית ועם זכויות האדם". השר בנט הציע כל סיוע אפשרי לקהילה בדנמרק והנחה את אנשי משרדו לעקוב אחר הנושא ולהכין פתרונות בהקדם האפשרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully