וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זכויות החי לפני הדת": דנמרק אוסרת שחיטה כשרה

14.2.2014 / 0:46

תקנה חדשה של שר החקלאות והמזון בדנמרק קובעת כי יש להמם חיה לפני שחיטתה, דבר הנוגד את הלכי השחיטה ביהדות. "שחיטה כשרה לא מסבה יותר כאב, נילחם בהחלטה חסרת הצדק"

זבח פסח , זבח השומרונים בהר גרזים, אפריל 2011. רויטרס
זבח פסח , זבח השומרונים בהר גרזים, אפריל 2011/רויטרס

שר החקלאות והמזון בדנמרק, דן יורגנסן, חתם על תקנה האוסרת למעשה על קיום שחיטה כשרה במדינה, מהלך שעורר עליו את זעמם של ארגונים יהודיים ומוסלמיים. "זכויות של חיות קודמות לאמונה דתית", הסביר השר את החלטתו לערוץ הטלוויזיה המקומי TV2. על פי התקנה של השר יורגנסן, לפני כל פעולת שחיטה, יש להמם את בעל החיים – פעולה הנוגדת את הלכות השחיטה על פי הדת היהודית, והיא תחייב כל שוחט שעובד בדנמרק.

עוד בוואלה! חדשות
תושבת לוד נדקרה למוות, בנה חשוד ברצח
רוסיה: ראשה של מלכת יופי לשעבר נערף מול בנה
איטליה: הקואליציה התמוטטה, ראש הממשלה יתפטר

התקנה תיאכף החל מיום שני הקרוב ברחבי דנמרק אך ככל הנראה תהיה לה השפעה מועטה על הקהילה היהודית במדינה כיוון שבעשור האחרון מרבית הבשר הכשר שסופק לחברי הקהילה, המונה כ-6,000 חברים, הגיע מחוץ למדינה. בעקבות ההנחיות החדשות של ממשלת דנמרק חברי הקהילות היהודית והמוסלמית במדינה הודיעו כי הם מתנגדים לתקנה. לטענתם, ההחלטה פוגעת בחופש הדת, אך השר יורגנסן דחה את דבריהם.

קצב בבית מטבחיים. GettyImages
אכיפת החוק תתחיל כבר בשבוע הבא/GettyImages

בעקבות ההחלטה השנויה במחלוקת נפגש היום הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל איגוד הארגונים היהודים באיחוד האירופי (EJA), עם נציב הבריאות באיחוד האירופי, טוניו בורג, ודן עמו בהשלכותיה. הרב מרגולין אמר בפגישה כי בכוונתו לפנות לממשלת דנמרק ולבקש הבהרות בנוגע לתקנה. הרב קרא למנהיגי האיחוד וכן לדנמרק להירתם כדי לשנות את ההחלטה. "הוכח מבחינת מדעית ששחיטה כשרה לא מסבה כאב לבעל החיים", הסביר הרב מרגולין לבורג. לדבריו, שחיטה כשרה לא אכזרית יותר מאשר סוגי שחיטה אחרים הנהוגים באירופה.

במכתב ששלח מרגולין לראשי האיחוד ולראש ממשלת דנמרק נכתב: "שחיטה כשרה הינה מינימום בסיסי שנדרש לקיום חיי קהילה יהודיים בכל מקום שהם. איסור השחיטה בדנמרק פוגע לא רק ביהודי דנמרק אלא ביהודים ממדינות רבות באירופה ובעולם כולו". הרב מרגולין הוסיף כי הארגונים שבראשותו "ילחמו באופן תקיף בהחלטה חסרת הצדק". על פי תקנות האיחוד האירופי, ניתן לייבא בשר שנשחט על פי הלכות הכשרות היהודית וכן לפי ההלכה המוסלמית אם הליך השחיטה נעשה לפי התקנות הנהוגות במדינה שבה נשחט בעל החיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

יו?ר הבית היהודי, שר הדתות והתפוצות נפתלי בנט, שוחח אמש עם הרב פנחס גולדשמיט, נשיא ועידת רבני אירופה, הרב הראשי של דנמרק בנט לקסנר ועם שליח חב"ד בדנמרק הרב יצחק לבנטל, בנושא איסור השחיטה הכשרה בדנמרק, ואמר: "אנחנו נעמוד לצד הקהילה היהודית ונבחן את הדרכים לסייע להם בהקדם. ההחלטה הזאת אינה מיטיבה עם החיות, עם המסורת היהודית ועם זכויות האדם". השר בנט הציע כל סיוע אפשרי לקהילה בדנמרק והנחה את אנשי משרדו לעקוב אחר הנושא ולהכין פתרונות בהקדם האפשרי.

הרב הראשי לישראל, דוד לאו, אמר בעקבות ההחלטה של ממשלת דנמרק כי "השחיטה הכשרה היא ההומאנית ביותר מכל השיטות הקיימות ומונעת סבל מהבהמות. אשוחח עם שגריר דנמרק בישראל ועם גורמי הממשל בדנמרק, ואם אכן התקבלה החלטה חמורה זו, נדרוש לבטל אותה. מדובר בפגיעה קשה וחמורה בדת היהודית וביהודי דנמרק". סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, אמר כי "האנטישמיות האירופית מגלה את פרצופה האמיתי ברחבי אירופה ומתעצמת אף במוסדות השלטון. אני קורא לשגריר הדני למנוע את יישום ההחלטה לאסור שחיטה כשרה. אנו לא נעבור על זה בשקט".

(עדכון ראשון: 20:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully