וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא הפרלמנט האירופי: "חברי מפלגה קיצונית תקפו אותי"

13.2.2014 / 7:07

מרטין שולץ התייחס למתקפות נגדו בעקבות נאומו בכנסת אתמול ואמר שהוא נפגע ונעצב מכך, שכן "הנאום היה פרו-ישראלי". גורמים אירופים: הוא ידיד ישראל שהגיע לתמוך בה

ערוץ הכנסת

"הופתעתי ונעצבתי מהתגובה הקשה לנאומי, שהיה פרו-ישראלי. אך מי שתקפו אותי חברים במפלגה קיצונית שנוטים להגיב בצורה כזו לכל ביקורת. הם גם תקפו את שר החוץ האמריקני ג?ון קרי, כך אמר הלילה (חמישי) מרטין שולץ, נשיא הפרלמנט האירופי שנאם אתמול בכנסת בראיון שהעניק לתקשורת הגרמנית. שולץ התייחס בדבריו לתגובות חברי הבית היהודי שנטשו את המליאה במהלך נאומו. "חברי מפלגות אחרות ונציגי הממשלה דווקא הגיבו בתשואות לנאומי", הוסיף שולץ. לאחר הנאום, עלה ראש הממשלה בנימין נתניהו לדוכן הנאומים ותקף אף הוא את שולץ על דבריו.


באיחוד האירופי זעמו אמש על התגובות בישראל לנאומו של שולץ. גורמים אירופים ששוחחו עם וואלה! חדשות אמרו כי שולץ "מופתע ופגוע" מקבלת הפנים שזכה לה, והדגישו כי שולץ הינו "ידיד של ישראל" וכי הוא הגיע לירושלים במטרה "להביע תמיכה בישראל ולחזק אותה".


עוד על הסערה הפוליטית והמדינית
יו"ר הפרלמנט האירופי נאם, בנט נטש: "שלא יטיף בגרמנית"
נתניהו: "נשיא הפרלמנט האירופי הטיח בנו נתונים שגויים"
נשיא הפרלמנט האירופי: לא צופה חרם על ישראל

חבר הכנסת נפתלי בנט נואם במליאת הכנסת, יולי 2013. טלי מאייר
שולץ נפגע במיוחד כשהתברר לו שבנט החליט להשתמש בזהותו הגרמנית כדי לתקוף אותו באופן אישי. בנט במליאה/טלי מאייר

איש באיחוד האירופי לא ציפה שדווקא הביקור הקצר של שולץ בישראל יעורר כזו סערה. בכל הנוגע למדיניות חוץ, תפקיד נשיא הפרלמנט האירופי הוא יותר סמלי ממהותי. שולץ ביקש לבקר בישראל כדי להביע תמיכה בתהליך השלום ולהעביר מסר ברור של התנגדות לחרמות כלכליים על ישראל. "הוא לא תיאר לעצמו שהוא ייקלע לתוך כזו סערה", ציין גורם ששוחח איתו אתמול. "המטרה שלו הייתה לחזק את ישראל, ואילו התגובה הישראלית מחזקת את הגורמים שמפגינים גישה שלילית כלפיה".

שולץ פתח אתמול את הבוקר במסיבת עיתונאים בירושלים, שאותה ניצל בעיקר כדי להדגיש את התנגדותו לחרם הכלכלי על ישראל. הוא אמר כי החרם הינו "סוגיה תיאורטית" וציין כי מדינות אירופה, ובראשן גרמניה שממנה הוא מגיע, מתנגדות בתוקף להחרמת ישראל. שולץ אף אמר כי הוא באופן אישי מתנגד לסימון נפרד של מוצרים מההתנחלויות, מדיניות שהאיחוד האירופי החל לקדם בשנה שעברה, אך שנכנסה בינתיים למעין הקפאה בגלל חידוש השיחות עם הפלסטינים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נשיא המדינה שמעון פרס בפגישתו עם נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ. פברואר 2014. מארק ניימן,, לשכת העיתונות הממשלתית
הגיע לישראל עם מסר חיובי שכלל לא עלה לכותרות. שולץ עם הנשיא פרס/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן,

לאחר מסיבת העיתונאים הגיע שולץ לכנסת, שם נשא נאום חגיגי בפני המליאה. הוא נאם בשפה הגרמנית שהיא שפת אמו, וחזר על המסרים החיוביים שהשמיע בבוקר - התנגדות לחרם על ישראל, הבעת תמיכה בביטחון ישראל וקריאה לישראל לנצל את ההזדמנות לשלום. אלא שכאשר שולץ עבר לדבר גם על הביקורת שנשמעת באירופה כלפי ישראל בנוגע למצב בשטחים, חברי סיעת הבית היהודי החליטו לנטוש את המליאה בהפגנתיות.

מה שהקפיץ את בנט וחבריו לסיעה הייתה התייחסות של שולץ לשיחה שקיים עם צעיר פלסטיני במהלך ביקורו ברמאללה. אותו צעיר שאל אותו על פערי חלוקת המים בין ישראל לפלסטינים. שולץ אמר: "לא יכולתי לבדוק את הנתונים, אבל אותו צעיר שאל: איך יכול להיות שישראלי מורשה להשתמש ב-70 ליטרים של מים ביממה, אבל פלסטיני רק ב-17?". הנתונים ששולץ ציטט מפי אותו צעיר פלסטיני היו שגויים, והוא עצמו דאג להסתייג ולהבהיר שהוא לא בדק את הדברים. עם זאת, הוא לא ציפה שהאמירה תגרור תגובה קשה כל כך מצד חברי הכנסת: השר בנט החליט בתגובה לעזוב את המליאה, והסביר לאחר מכן: "אני לא מוכן שיטיפו לי בגרמנית".

בנימין נתניהו במליאת הכנסת. עומר מירון
באיחוד האירופי קיוו שנתניהו "יעמיד במקום" את בנט על המתקפה נגד שולץ/עומר מירון

נאומו החיובי של שולץ בשעות הבוקר, בו הביע התנגדות נחרצת לחרמות על ישראל, לא עלה לכותרות ולא גרר הודעות ברכה ותמיכה מפוליטיקאים. החלטתו של בנט לעזוב את המליאה, לעומת זאת, השתלטה על סדר היום התקשורתי, וגרמה מבוכה רבה לשולץ ולמשלחת המלווה אותו. בתום הנאום שולץ ניסה להרגיע את הרוחות, ואמר בחיוך לגורמים ישראלים ששוחחו איתו: "אני צריך להתמודד כל יום עם הפרלמנט האירופי בבריסל, אז אני לא מתרגש מדברים כאלה". אלא שבפועל, שולץ נפגע מאוד, במיוחד כאשר התברר לו שבנט החליט להשתמש בזהותו הגרמנית כדי לתקוף אותו באופן אישי.

בנציגות האיחוד האירופי בישראל ביקשו אמש לא להתייחס לדברים שאמר בנט, וגם בשגרירות גרמניה לא מיהרו לגנות את האמירה החריפה נגד גרמניה. אלא שמאחורי הקלעים ישנו כעס גדול. שולץ סיפק רמז לתחושותיו בפתח פגישתו עם נשיא המדינה, שמעון פרס, שהתקיימה כשלוש שעות לאחר נאומו במליאה. "אני מייצג את עמדות הפרלמנט האירופי, שלא תמיד הן נוחות ונעימות לישראל", הסביר שולץ, שהוסיף כי "ככה זה בין ידידים - יש גם מחלוקות". עם זאת, הוא דאג להבהיר ש"על דבר אחד אין מחלוקת - על התמיכה של האיחוד האירופי בביטחון ישראל".

המכה האחרונה הונחתה בזמן הפגישה עם פרס

הנשיא פרס עודכן לפני הפגישה עם שולץ בסערה שהתחוללה בכנסת, וניסה להרגיע את הרוחות. הוא שיבח את שולץ על תמיכתו בישראל, והזכיר לחיוב את שיתופי הפעולה בין ישראל לאיחוד האירופי בתחומי המדע והכלכלה. פרס אף התייחס בעקיפין לאמירתו של שולץ על פערי המים מול הפלסטינים, והסביר שישראל מעוניינת מאוד לקדם שיתופי פעולה עם שכנותיה בתחום המים, כדי לדאוג לרווחת כל תושבי האזור.

בעוד פרס ושולץ משוחחים ומנסים להוריד את גובה הלהבות, עלה ראש הממשלה נתניהו לנאום מעל בימת הכנסת, במסגרת דיון שהוקדש בכלל לנושא הגירעון התקציבי. נתניהו שיבח את שולץ על אמירתו הנחרצת נגד חרם כלכלי על ישראל, אבל לא ויתר על ההזדמנות לתקוף אותו על דבריו בתחום המים. "נשיא הפרלמנט אמר ביושר 'לא בדקתי', אבל זה לא הפריע לו להטיח דברים בישראל", אמר נתניהו. "כשמקבלים כל הכפשה של ישראל, וחוזרים עליה ללא בדיקה, אוטמים את האוזניים להתקפות הפרועות נגד מדינת ישראל".

הביקורת של נתניהו על שולץ רק הגבירה את הכעס בבריסל. באיחוד האירופי קיוו שנתניהו "יעמיד במקום" את בנט על המתקפה האישית נגד שולץ, שכאמור הגיע לישראל כדי לשדר מסר ברור נגד חרמות כלכליים כלפיה. במקום זאת, נתניהו הצטרף לביקורת, והציג את שולץ כפתי שמושפע משקרי הפלסטינים. באיחוד האירופי ציפו מנתניהו לתגובה יותר אוהדת כלפי המסר העיקרי של שולץ - תמיכה בישראל - ויותר סלחנית כלפי ההתייחסות המוטעית שלו לנתוני חלוקת המים.

בשורה התחתונה, המסר החיובי של שולץ נבלע בתוך הרעש הפוליטי שחוללו בנט ואחריו נתניהו. זה אולי מצא חן בעיני חלק מהבוחרים שלהם, אבל לא ברור איך זה משפר את מעמדה של ישראל באירופה, או איך זה מסייע למאבק במגמת החרם.

(עדכון ראשון: 23:30)

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully