וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא הפרלמנט האירופי: לא צופה חרם על ישראל

12.2.2014 / 12:21

מרטין שולץ, המבקר בישראל, אמר שמדינות רבות באירופה יתנגדו לחרם כלכלי על ישראל, ושמדובר בסוגיה תיאורטית בלבד. על סימון מוצרים: "יגרום לפלסטינים להקשיח עמדות במו"מ"

נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ. AP
האיחוד תומך בישראל, אבל "אין זה אומר שאנחנו תומכים בכל החלטותיה". שולץ/AP

מסר מרגיע מבריסל: נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ, המבקר השבוע בישראל, אמר הבוקר (רביעי) כי הוא אינו רואה תסריט של חרם אירופי על ישראל. במסיבת עיתונאים שערך בירושלים אמר שולץ כי מדינות רבות באירופה, כולל גרמניה – הנחשבת כיום המדינה המובילה באיחוד האירופי – יתנגדו בתוקף לכל ניסיון להטיל חרם כלכלי על ישראל. שולץ אמר כי ישראלים רבים שואלים אותו על סוגיית החרם, והוא הבהיר שלדעתו מדובר ב"סוגיה תיאורטית" בלבד.

עוד על החרם האירופי:
תומס פרידמן: אירופה מובילה את האינתיפאדה החדשה
נתניהו: האיום בחרם יגרום לפלסטינים להתבצר בסרבנותם
לא רק חרם: אירופה מציעה מקל – אבל גם גזר

שולץ עוד אמר כי הוא מתנגד ליוזמה לחייב סימון נפרד של מוצרים מההתנחלויות המשווקים באירופה, יוזמה שהחל האיחוד האירופי לקדם בשנה שעברה ושהתעכבה בינתיים, בין השאר בשל חידוש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. הוא הסביר כי לדעתו מדיניות כזו תעודד את הפלסטינים "להקשיח עמדות" במשא ומתן, ותטיל לחץ בלתי פרופורציונלי על ישראל. שולץ הדגיש כי האיחוד האירופי תומך בישראל ורואה בה שותפה קרובה, אבל "אין זה אומר שאנחנו תומכים בכל החלטות ממשלת ישראל".

בירושלים שמחו לשמוע את הדברים, אבל סוגיית החרם הכלכלי ממשיכה לעורר דאגה עמוקה. בתחילת השבוע נערך דיון שרים מצומצם בנושא בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהשתתפות השרים אביגדור ליברמן, יובל שטייניץ ונפתלי בנט. הדיון נערך תחת מעטה של חשאיות, שכן חלק מהצעדים שישראל שוקלת בימים אלה כתגובה לאיום החרם רגישים מבחינה דיפלומטית. בין השאר, נבחנת האפשרות להיעזר בגורמים ידידותיים לישראל בבתי פרלמנט ברחבי העולם, כדי לקדם חקיקה נגד ארגונים שיעודדו חרם על ישראל.

חרם באירופה נגד מוצרים מישראל שיוצרו בשטחים. AP
שולץ מתנגד לסימון מוצרים מההתנחלויות/AP

הצעת חוק ברוח זו כבר הועלתה בפני הקונגרס האמריקני, והיא מעוררת מחלוקת בקרב הארגונים היהודיים בארצות הברית. הליגה נגד השמצה, אחד הארגונים היהודיים החזקים במדינה, הזהיר כי הצעת החוק עשויה להתפרש כפגיעה בחופש הביטוי בשם ההגנה על ישראל - ובכך, דווקא לחזק את תומכי החרם. בירושלים מקווים לראות הצעות דומות עולות לדיון בחודשים הקרובים גם בקנדה, באוסטרליה ובחלק ממדינות אירופה.

מהלך נוסף שמשרד החוץ מנסה לקדם הוא יצירת קשרי עבודה שוטפים עם כמה חברות באירופה ובארצות הברית המתמחות באתיקה בשוק ההון. החברות הללו מספקות שירותי ייעוץ לבנקים, לקרנות פנסיה ולבתי השקעות שמעוניינים להשקיע את כספיהם ברחבי העולם, מבלי לתרום לגופים שפוגעים בזכויות אדם, באיכות הסביבה ובאוכלוסיות חלשות. רבות מהחברות הגדולות באירופה שהודיעו לאחרונה על החרמת בנקים וחברות בישראל, עשו זאת לאחר קבלת "המלצה" ברוח זו מחברות הייעוץ הללו. במשרד החוץ מעוניינים לשכנע את יועצי האתיקה שהם טועים בפרשנותם לחוק הבינלאומי בכל הנוגע לישראל ולהתנחלויות.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully