וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרידמן: אירופה מובילה את האינתיפאדה החדשה

הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס" תומס פרידמן תיאר במאמר מיוחד מרמאללה כיצד הלחץ הכלכלי תופס אחיזה בשטח ומאיים משמעותית על ישראל. "קיים פוטנציאל פגיעה גבוה"

צילום: אלי מנדלבאום, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד

(בסרטון: נתניהו והשר שטייניץ דנים בחרם, ביום ראשון)

"האינתיפאדה השלישית החלה, והיא מתבטאת בהטלת חרם כלכלי על ישראל והתנגדות בלתי אלימה אותה מעודד האיחוד האירופי יחד עם גורמים נוספים" - את הניתוח הזה כתב תומס פרידמן, הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס". במאמר שפורסם הבוקר (רביעי) בעיתון, כתב פרידמן טור מרמאללה בו הוא מספר כי אותה אינתיפאדה מסוג חדש מצליחה להוות מנוף לחצים על ישראל במסגרת המשא ומתן מול הפלסטינים המתנהל בימים אלו, גם אם היא איננה יוצאת מרמאללה - שם ביקר, כאמור, פרידמן.

"שר החוץ ג'ון קרי זכה לאחרונה לביקורת חריפה מצד ישראל לאחר שהזהיר בפומבי כי קמפיין הדה-לגיטימציה והחרם הכלכלי נגד ישראל רק יתחזקו אם ייכשלו שיחות השלום, אבל קרי צדק", כתב הפרשן הבכיר. בהמשך, פירט פרידמן את ההתייחסויות של שר האוצר, יאיר לפיד, שהזהיר גם כן כי הרחבת החרם תפגע ב"כיסו של כל ישראלי".

סערת החרם הכלכלי - כותרות אחרונות:
בנקים גדולים באירופה: "נחרים בנקים בישראל בגלל ההתנחלויות"
ארה"ב מודאגת: "מתנגדים לחרמות על ישראל"
לא רק חרם: אירופה מציעה מקל – אבל גם גזר / פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב דאונינג 10, לונדון. אפריל 2011. AP
נגמרו הידידים באירופה? נתניהו ברחוב דאונינג 10/AP

פרידמן הדגים בטור כיצד החרם הכלכלי תופס אחיזה בשטח, על ידי אזכור העובדה כי שתי חברות פיננסיות גדולות - חברת ניהול קרנות הפנסיה הגדולה בהולנד וכן, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות גם הבנק הגדול בדנמרק, "דנסקה בנק" - החליטו למשוך את השקעותיהם בבנקים ישראליים בשל פעילותם בהתנחלויות.

"לאינתיפאדה הזו יש פוטנציאל פגיעה גבוה בהרבה בטווח הרחוק", כתב פרידמן, "כי להבדיל משתי האינתיפאדות הקודמות, היא נתמכת על ידי הצעת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לפיה ישראל תשמור על נוכחות צבאית במשך חמש שנים לאחר החתימה על הסכם שלום, שתוביל לנסיגה הדרגתית לקווי 67' שלאחריה חיילי נאט"ו, בהובלת ארה"ב, ייכנסו לשטח כדי למלא את החלל ולאבטח את ישראל".

דנסקה בנק בקופנהגן. flicker, אתר רשמי
החרם תופס אחיזה בשטח. סניף "דנסקה בנק" בקופנהגן/אתר רשמי, flicker

בשונה מהאינתיפאדות הקודמות, כותב פרידמן, התצורה הנוכחית מבוססת על אסטרטגיה שנועדה לערער את המורל של הישראלים, ולא את ביטחונם האישי. "האינתיפאדות הקודמות נכשלו משום שפתרון שתי המדינות לא היה היעד שלהן - אלא סיום הכיבוש", הסביר פרידמן. "אי אפשר להניע את הרוב הדומם בישראל אם ביטחונם האישי מעורער והמורל שלהם נמוך, כפי שפעל חמאס שהפגיז את הישובים הקרובים לרצועת עזה לאחר הנסיגה הישראלית - דבר שלא שינה את עמדתם של הישראלים".

פרידמן לא רק מזהיר מפני החרם המתרחב, אלא גם מציע לישראל כמה דרכים להתמודד מולו: "אם ישראל רוצה להאט את קמפיין ההחרמה, עליה להכריז על הקפאת הבנייה בהתנחלויות כל עוד המשא ומתן נמשך כדי לסייע במאמצי השיחות. דבר אחד אני יודע להבטיח: המשך המתקפות החריפות נגד ג'ון קרי על ידי שרים ישראלים והמשך הדרישה להפסקת 'ההסתה' - תוך שישראל ממשיכה לבנות בשטחים - לא מאפשרים לישראל לרכוש ידידים בארה"ב ובאירופה. להיפך, זה רק מעודד את המחרימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully