וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקדים: דרש שחיות יאכלו גופתו - ויוכל להיקבר בים

גלעד גרוסמן

7.2.2014 / 4:50

שלמה אבני בן ה-84 הסביר כי נועד "לשמש מזון לבעלי חיים וצמחים שבזכותם חי". בקשתו נדחתה, אך עלתה לדיון חוזר ואושרה. הוא יהיה הראשון להיטמן בים, אך מחוץ לשטח ישראל

לאחר מאבק שנמשך חמש שנים, שלמה אבני בן ה-84 יכול להיות מאושר. בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר לו אתמול (חמישי) בקשה יוצאת דופן: בפסק דין תקדימי נקבע כי לאחר מותו, תיקבר גופתו בים. מדובר בפעם הראשונה שניתן אישור בישראל להשלכת גופה לים לאחר מותו של אדם.

אבני, תושב גבעתיים, ביקש לפני חמש שנים שלאחר מותו, תינתן גופתו למאכל חיות. אבני כתב אז בצוואתו כי הוא מעוניין שלא להיקבר לאחר מותו ושגופתו תינתן כמאכל לבעלי חיים. הוא הסביר שהוא נועד "לחיות ולהבשיל על חשבון החי והצומח, ובבוא העת למות ולשמש מזון לאותם בעלי חיים וצמחים שבזכותם חייתי". ואולם, בית המשפט דחה את הבקשה.

עוד בנושאי משפט:
המדינה קבעה: ראש העיר בת ים לחיאני יושעה לשנה
דפני ליף: "בלי זיכוי - אשאר במאסר על תנאי שקט"
חצי שנה לאחר הסגרתו: "עוקץ הידוענים" הורשע

רצה להיות בעלים על גופתו

אבני לא התייאש, והגיש בקשה מחודשת – להיקבר בים. בית המשפט המחוזי דחה את הבקשה בטענה שהיא כבר נידונה, אולם העליון קבע כי מדובר בבקשה שונה לגמרי וכי יש לדון בה פעם נוספת. המדינה טענה כי השלכת גופה לים מהווה פסולת וזוהמה, והפנתה את אבני לוועדה בין-משרדית מיוחדת העוסקת בזיהום הים. נציגי המשרד להגנת הסביבה טענו כי השלכת גופה לים עומדת בניגוד לאמנה לשמירת הים התיכון.

מנגד, פרקליטיו של אבני, עורך הדין איל בסרגליק טען כי ההתייחסות לגופה כאל פסולת היא מעליבה ופוגענית, ומבזה רבים שמצאו את מותם בים לאורך השנים. הוועדה השתכנעה, ואישרה את בקשתו של אבני להיקבר בים, כל עוד הקבורה תתבצע מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. אתמול, כאמור, אישר בית המשפט המחוזי את ההחלטה.

"לאחר עשרות שנים בהם נאבק מר אבני על מנת לממש את רצונו לסיים את חייו כבעלים על גופתו ולהיקבר לפי רצונו, אושרה סוף-סוף בקשתו", אמר עורך הדין בסרגליק. "זהו פסק דין תקדימי, המעניק פן חשוב נוסף לזכויות הפרט בישראל – זכות האזרח על גופו גם לאחר מותו, תוך הרחבת הפרשנות בפסיקה לחוק יסוד: חופש האדם וחירותו".

  • עוד באותו נושא:
  • קבורה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully