וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד נגד בנט על רקע חוק הגיוס: מי יתקפל ראשון?

5.2.2014 / 19:15

"סיעות האחים" נמצאות במסלול התנגשות: במפלגתו של לפיד דורשים סנקציות פליליות למשתמטים, בבית היהודי מסרבים ומכנים את החוק "איוולת". גורם ביש עתיד: "שקד מעמידה פנים"

עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

החלטת בג"ץ להפסיק באופן מיידי את מימון תלמידי הישיבות שלא גויסו לצה"ל, שהתקבלה אתמול (שלישי) בהרכב של תשעה שופטים, ביקשה לאותת למדינה כי עליה להתקדם בחקיקת חוק גיוס חדש שיחליף את חוק טל. אלא שבכנסת העניינים מתנהלים בקצב משלהם. כך, חצי שנה מאז אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק שניסחה ועדת פרי לשוויון בנטל, העתיד עדיין מלא בסימני שאלה.

לכאורה, לא היתה אמורה להיות כל בעיה להביא את החוק המוצע לאישור בקריאה שניה ושלישית מיד עם פתיחת מושב החורף, לפני ארבעה חודשים, אולם מחלוקת חריפה בין הבית היהודי ויש עתיד משתקת כל ניסיון להתקדם לעבר השלמת החוק. לאחר חודש שלם של הצבעות ודיונים אושר רק הפרק הראשון שלו, הנוגע לשירות האזרחי.

עוד כותרות בוואלה! חדשות:
לפיד תומך בהחלטת בג"ץ: "הגיע המאני-טיים"
החרדים מתחילים לעכל: נסללה הדרך אל הבקו"ם
פרסום ראשון: אושרה בניית 550 דירות במזרח ירושלים

חרדים מגיעים להתגייס בבקו"ם יום אחרי פקיעת חול טל, בקו"ם, יולי 2012. יותם רונן
חצי שנה מאז עבר בקריאה ראשונה – חוק הגיוס עדיין תקוע. חרדים בלשכת הגיוס/יותם רונן

המחלוקת העיקרית בין "סיעות האחים" של יאיר לפיד ונפתלי בנט נוגעת בסנקציות שיוטלו על המשתמטים משירות. בעוד שבמפלגת יש עתיד עומדים על כך שתחול חובת שירות עם סנקציות פליליות, בבית היהודי מנסים להגיע למתווה שיאפשר הטלת סנקציות כלכליות בלבד. לטענת חברי הסיעה, הצעה זו תהיה פרקטית ותוביל לעלייה במספר המתגייסים. מנגד, במפלגתו של לפיד מתנגדים לכך לתוקף, בטענה כי סנקציות כלכליות ייצרו אפליה; מי שידו משגת ישתמט משירות ויספוג את התמריצים הכלכליים השליליים, דוגמת אי סבסוד משכנתה, ומי שלא - ישרת.

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל ויו"ר הוועדה לשוויון בנטל, יעקב פרי, אמר היום: "ללא חובת גיוס שתכלול סנקציות פליליות - לא יהיה חוק". שר הבינוי והשיכון אורי אריאל הגיב לדברים אלו, וטען כי במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, יש עתיד תמכה באפשרות כי יוטלו סנקציות כלכליות בלבד. "מי שחושב שהוא יפר הסכם קואליציוני והעולם ימשיך כסדרו - טועה טעות גדולה. הסכמים קואליציוניים חייבים לכבד, ואם זה לא מתאים לו, הוא יכול לפרוש", אמר אריאל. לדבריו, "המחשבה שאיום בסנקציה פלילית יביא לנהירה של אלפי חרדים ללשכות הגיוס היא איוולת אחת גדולה. החוק יהפוך לאות מתה, ומלבד הגדלת הקרע בעם ושנאת החינם, הוא לא ישיג דבר". יצוין כי החוק, שבגיבושו לקחו חלק גם נציגי הבית היהודי, הגדיר בקריאה הראשונה באופן מפורש כי חובת גיוס תחול עם סנקציות פליליות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מחזור גיוס נובמבר 2006 בבקו"ם. דן ברונפלד, דובר צה"ל
"ללא סנקציות פליליות - לא יהיה חוק". מתגייסים בבקו"ם/דובר צה"ל, דן ברונפלד

"איילת שקד מעמידה פנים"

גורם ביש עתיד המעורה בפרטים מסר היום לוואלה! חדשות כי עמיתיהם לקואליציה מוליכים שולל את הציבור. "ברור ומוחלט שתהיה חובת גיוס. הוויכוחים הם על מועד הכניסה לתוקף של הסנקציות הפליליות. גם איילת שקד (יו"ר ועדה מיוחדת לדיון בהצעת החוק בעניין השוויון בנטל בשירות הצבאי - ע"נ) יודעת את זה. אולי כלפי חוץ היא מנסה להעמיד פנים שהיא נאבקת, אבל היא יודעת שאין לה רוב בוועדה כדי להכשיר סנקציות כלכליות", אמר.

בשבוע הבא אמורים נציגי הוועדה, שמונה במספר, להתחיל בהצבעות על החוק. זאת, בשאיפה לסיים את הדיונים עד סוף החודש, כך שתהליך החקיקה במליאה יושלם בטרם צאת הכנסת לפגרה באמצע חודש מרץ. בהנהלת הקואליציה מעוניינים לצאת לפגרה לאחר שהעבירו את החוקים המרכזיים למושב: חוק הגיוס, חוק המשילות, וחוק יסוד: משאל העם. עם זאת, הבטחות דומות לאשר את החוק בתוך שבועות כבר נשמעו כמה פעמים בחודשים האחרונים, אולם בפועל דבר לא נעשה.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully