וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: תינוקת בת כמה חודשים מתה מאיידס

3.2.2014 / 18:21

לוואלה! חדשות נודע שהתינוקת, שנולדה לאם חולה, טופלה במשך תקופה ארוכה בהדסה עין כרם בבירה, אך בשבוע שעבר גופה נכנע למחלה. גורמים בבית החולים: המקרה דווח כמוות חריג

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

תינוקת בת כמה חודשים מתה בשבוע שעבר ממחלת האיידס בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים – כך נודע לוואלה! חדשות. התינוקת, שנולדה לאם חולת איידס תושבת הבירה, טופלה במשך תקופה ארוכה במחלקה לטיפול נמרץ אם וילד בבית החולים, אך לפני כמה ימים נכנע גופה למחלה.

חדשות נוספות בוואלה!:
בנט על הצעת אבו מאזן: "עם נאט"ו לא נישן בשקט"
הרוגים בפיגוע בדרום ביירות, השלישי מתחילת החודש
ישראלי במעצר מנהלי "בתנאים מיוחדים" כבר 3 חודשים

גורמים בבית החולים מסרו כי המקרה דווח בתור "מוות חריג" ליחידה לשחפת ואיידס בלשכת הבריאות. במרכז הרפואי הדסה מסרו כי הם מנועים מלהגיב לידיעה מטעמי חיסיון רפואי.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המקרה דווח ללשכת הבריאות בירושלים. בעקבות המקרה הוחל בבירור וטיפול על פי הנחיות משרד הבריאות ומרכז האיידס בהדסה עין כרם".

מהוועד למלחמה באיידס נמסר בתגובה: ""איננו מכירים את המקרה, כך שאיננו יכולים להתייחס לנסיבות שהובילו למותה של התינוקת, אולם עצוב לשמוע שבשנת 2014 עדיין נולדים בישראל תינוקות עם HIV וחמור מכך, נפטרים מהמחלה. אנחנו מקווים שהלקחים יילמדו כדי שמקרים כאלו לא יקרו שוב. עמדת הוועד הינה שעל משרד הבריאות להנחות רופאים להמליץ לכל אישה בהריון לעבור בדיקת HIV, עמדה שאומצה לאחרונה על ידי שרת הבריאות, ותיושם החל מ-2015. עד אז, אנחנו פונים לנשים לבקש מרופא המשפחה להכניס גם בדיקת HIV לסל הבדיקות המתבצעות במסגרת ההיריון".

בית החולים הדסה עין-כרם בירושלים. נועם מושקוביץ
התינוקת טופלה במשך כמה חודשים. בית החולים הדסה עין כרם/נועם מושקוביץ

איידס היא מחלה נגיפית קשה של מערכת החיסון, הנגרמת על ידי נגיף ה-HIV המועבר בין בני אדם, בעיקר בקיום יחסי מין, וכן במגע של דם נגוע עם דם הנדבק. על פי ההערכות, עשרות מיליוני בני אדם מתו מהמחלה ב-30 השנים האחרונות.

למחלה המידבקת אין תרופה או חיסון, אולם בשני העשורים האחרונים התפתח טיפול תרופתי שמונע את התפרצות המחלה ומאפשר לחיות עם הנגיף הגורם למחלה, ואף באיכות חיים גבוהה. על כן, נחשבת היום המחלה כרונית, ולא סופנית, ומקרי מוות כתוצאה מהמחלה הם דבר נדיר. עלות התרופה, המגיעה באמצעות קוקטייל כדורים שיש ליטול אותו כמה פעמים ביום, גבוהה, אך היא נמצאת בסל התרופות וכל אזרח זכאי לקבלה.

לפי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2012 נולדו שבעה ילדים עם HIV. שנה קודם לכן נולדו שמונה ילדים עם הנגיף. בסך הכול, בין השנים 2012-1981 נולדו בישראל 221 ילדים עם HIV, רובם התגלו כנשאים וחלק קטן כחולי איידס. על פי הנתונים, חלק מהתינוקות נדבקו בלידה וחלקם כתוצאה מהנקה. מתוכם, 23 ילדים עזבו את ישראל או מתו במהלך השנים.

כיום, אם ידוע שלאם יש HIV, ההיריון נעשה בפיקוח רפואי. לכן, בלמעלה מ–99% מהמקרים, הילדים נולדים בריאים והמדינה אף מספקת תחליפי חלב לתינוק. אם העובדה שהאם חיה עם HIV לא הייתה ידועה לרופאים, או שהאם אינה מטופלת רפואית, יש כ-25% שהתינוק יידבק מאמו במהלך הלידה, ו–10% נוספים שיידבק בכל שנת הנקה.

רק לאחרונה הכריזה שרת הבריאות יעל גרמן לאחר מאבק ממושך של הוועד למלחמה באיידס והחברה לרפואת איידס, כי החל משנת 2015 יוצע לכלל הנשים ההרות לערוך בדיקת HIV, כחלק מסל הבדיקות שהן עושות במהלך ההיריון.

במרץ אשתקד הצליחה תינוקת ממיסיסיפי, ארצות הברית, שנולדה כנשאית הנגיף להחלים לאחר שטופלה כבר מגיל מאוד צעיר בקוקטייל האמור. "זו הוכחה שאפשר להעלים את נגיף ה-HIV בפעוטות", אמרה אז הווירולוגית ד"ר דבורה פרסו, שהציגה את הממצאים בכנס באטלנטה.

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully