וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הצעת ארה"ב לפינוי מתנחלים - פי 10 מבהתנתקות"

יהושע בריינר

31.1.2014 / 13:44

דמויות בולטות בציבור המתנחלים דוחות את המתווה האמריקני להסדר בין ישראל לפלסטינים כפי שהציג השליח אינדיק: "מי שמעלה על דעתו לפנות 80 אלף איש מביתם - חולם בהקיץ"

צילום: רויטרס, לע"מ; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

("תכנית קרי": אין זכות שיבה, בירה פלסטינית במזרח ירושלים)

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה התייחס היום (שישי) לפרטי מסמך המסגרת, שחשף השליח האמריקני למשא ומתן עם הפלסטינים, מרטין אינדיק, ואשר אותו עומד שר החוץ האמריקני ג'ון קרי להציג לישראל ולפלסטינים בשבועות הקרובים. על פי המתווה שחף אינדיק, בין היתר, כ-80% מהמתנחלים יישארו בבתיהם תחת ריבונות ישראל. "20% מההתנחלויות משמעותן 80 אלף בני אדם - פי עשרה ממפוני גוש קטיף, יותר מתושבי רעננה", אמר מסיקה.

עוד על סוגיית פינוי המתנחלים:
ח"כ שקד, רק לפני חודש: "למה שיהודים לא יחיו בפלסטין?"
האיש שטיפל במפונים בעד השארת מתנחלים בפלסטין
ספין? הפלסטינים: "נתניהו הציע לא לפנות מתנחלים"

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי והמתווך למו"מ מרטין אינדיק. פריז, ספטמבר 2013. רויטרס
אינדיק/רויטרס

"מי שמעלה על דעתו שניתן לפנות 80 אלף בני אדם מביתם חולם בהקיץ", קבע ראש המועצה האזורית. "פינוי אדם מביתו מהווה פגיעה חמורה בזכויות אדם. הגיע הזמן שחברינו האמריקנים ייקחו בחשבון את זכויות האדם של הישראלים כפי שהם יודעים להתחשב בזכויות האדם של הפלסטינים".

"טרנספר המוני שיש לדחות בשתי ידיים"

גם יו"ר מועצת יש"ע לשעבר דני דיין תקף את המתווה, וכינה את דברי אינדיק "הטעיה ואחיזת עיניים". "כשהוא מדבר על 75%-80% הוא כולל את מזרח ירושלים. לכן, יתרת ה-20%-25% הם 120-150 אלף נפש ביהודה ושומרון. זהו טרנספר המוני שעל ישראל לדחותו בשתי ידיים וללא היסוס".

סגן שר הביטחון, ח"כ דני דנון, הגיב אף הוא ואמר: "יש לומר את האמת לידידנו בארצות הברית – לא נחלק את ירושלים בירתנו, לא נעקור יישובים ולא ניסוג לקווי 67' ונסכן את ביטחון מדינת ישראל לטובת אשליות נאיביות של 'מומחי ביטחון זרים' שיובילו לשפיכת דמים ובכייה לדורות. נמשיך בעמידה עיקשת על עקרונותינו ועל זכותנו על הארץ למען המדינה ולמען עתידנו".

אינדיק פירט את סעיפי המתווה בתדרוך טלפוני שערך אמש עם כמה מנהיגים יהודים בולטים. הוא חזר בתדרוך על פרטים שכבר פורסמו בעבר לגבי התכנית, ובהם, מעבר לסוגיית המתנחלים, גבולות 1967, הכרה הדדית, התייחסות עמומה לבירה פלסטינית בירושלים והכרזה על קץ הסכסוך. גורם שהשתתף בתדרוך אמר לוואלה! חדשות כי אינדיק גם הפתיע את המאזינים, כאשר אמר כי ארצות הברית מתרשמת שאבו מאזן "לא יתנגד" לאפשר למתנחלים מחוץ לגושי ההתיישבות שיחפצו בכך להפוך לאזרחים פלסטינים.

לדברי אינדיק, מסמך המסגרת של קרי צפוי להתייחס גם לפיצוי לפליטים היהודים ממדינות ערב, לצד פיצוי לפליטים הפלסטינים. קשירת שתי הסוגיות יחדיו הנה דרישה קבועה של ישראל בתהליך המדיני עוד משנות ה-90, אך אם הדברים שאמר הגורם שהשתתף בתדרוך לוואלה! חדשות הם נכונים, הרי שזו תהיה הפעם הראשונה שארצות הברית מקבלת את הדרישה הזו במסמך רשמי.

בתוך כך, שרי החוץ של הקוורטט – המורכב מארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם – ייפגשו מחר במינכן שבגרמניה כדי לדון בתהליך המדיני בין ישראל לבין הפלסטינים, כך נמסר מהאיחוד האירופי. "הפגישה מתרחשת ברגע שבו צריכות להילקח החלטות קשות", אמרה שרת החוץ של האיחוד קתרין אשטון לקראת הפגישה.

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully