וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירון על המורה ה"שמאלן": "לא אהבתי את עמדת אורט"

27.1.2014 / 0:38

שר החינוך התייחס לראשונה לסערה סביב המורה אדם ורטה מ"אורט" טבעון, שנטען כלפיו כי הביע בכיתה דעות שמאלניות. מנגד, הוסיף: "צר לי על מורים שרומסים כבודם של אחרים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביקר את שני הצדדים ותמך בשניהם. פירון/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שתיקה ממושכת, התייחסות ראשונה של שר החינוך שי פירון ואנשי משרדו לזימון לפני פיטורים שקיבל המורה אדם ורטה בגין הערות "שמאלניות" בכיתה. "מאוד לא אהבתי את הדברים ששמעתי בשימוע", כך ביקר אמש (ראשון) פירון את רשת "אורט", בתגובה למארגני עצומה למען ורטה, ובעקבות קריאות חוזרות ונשנות מצד אנשי חינוך שביקשו ממנו להתייחס לפרשה.

הסיפור החל להתגלגל לפני כשבועיים, אז זומן ורטה, מורה לפילוסופיה ולמורשת ישראל בתיכון בקריית טבעון, לשימוע -בעקבות מכתב שכתבה לשר החינוך ספיר סבח, תלמידה בכיתתו, שטענה כי הוא נוטה להשמיע דעות שמאלניות. העניין הגיע אפילו לדיון בוועדת החינוך של הכנסת, בהשתתפות מנכ"ל רשת אורט, שם מלמד ורטה. המורה מצדו הגיש בשבוע שעבר תלונה במשטרה על הוצאת דיבה, איומים והסתה. התלמידים שלו לא נשארו אדישים, ובניגוד לעמדתה של התלמידה המתלוננת התייצבו לצדו של ורטה והפגינו בעדו.

עוד בנושאי חינוך
דעה: חופש הביטוי אינו נגמר היכן שמתחיל הצבא
מצנע: "אסור לשתוק על אלימות של הורים נגד מורים"
התלמידים ניצחו: המורים מפסיקים את העיצומים

במשך ימים ארוכים, וחרף הסערה הציבורית, לא נשמע קולו של פירון. שר החינוך הסביר היום כי שהה בכנס בחו"ל וכי רצה לחזור לישראל על מנת לשמוע את הדברים בצורה מאוזנת. הוא הבהיר כי לא פנה לאיש בבקשה לבדיקת מכתבה של סבח נגד ורטה וטען כי המכתב הופנה על ידי מנהל הדף שלו בפייסבוק ישירות למפקח המחוזי.

איפה הגבול הלגיטימי עובר?

"ברור שאתבטא בנושא, אבל הנחיתי את כולם לעשות זאת מיד אחרי השימוע", אמר פירון שהבהיר כאמור כי הוא לא אהב את מה ששמע בשימוע וציין כי "מזל" שהוא לא התבטא לפני כן. "אתייחס לסוגיה כולל החלטות אופרטיביות מחר או מחרתיים. הדברים נשקלים בעומק", כתב פירון שרמז כבר על עמדתו: "צר לי על הסגנון וההתנהלות של מורים המבקשים לדבר על חופש הביטוי תוך רמיסת כבודם של אחרים".

באגרת ששלחה מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן לעובדי הוראה ושתוכנה פורסם לראשונה ב"הארץ", נכתב כי "בימים האחרונים אנו עדים לדיון ציבורי בסוגיה של חופש הביטוי וגבולות השיח במרחב החינוכי. סוגיה זו עלתה על סדר היום בעקבות הדיון שקיים מורה עם תלמידיו בתיכון. אין ספק שדיון והבעת דעות בסוגיות הרלוונטיות לעולמם של התלמידים ולמחלוקות המעסיקות את החברה הישראלית הם חלק אינטגרלי והכרחי בהוראה ובלמידה משמעותית, ולעיתים קרובות קשורים לחומר הנלמד". עם זאת, הוסיפה המנכ"לית כי "גבולות השיח הלגיטימי בכיתה מסתיימים במקום בו קוראים לאלימות, לגזענות, להמרדה או הסתה נגד בני אדם או נגד המדינה. החוק גם אוסר על עובדי הוראה להטיף לתפיסה פוליטית-מפלגתית מסוימת".

"להקפיד על שמירת גבולות השיח"

לדבריה, "העיסוק בחינוך לתודעה אזרחית-חברתית מחייב לקיים עם התלמידים תהליך במסגרתו ייחשפו למציאות הקיימת על שלל היבטיה, ילמדו לקיים שיג ושיח עם בעלי דעות שונות ויוכלו לגבש את עמדתם באופן מנומק וביקורתי".

כהן סיימה את האיגרת בתמיכה במורים וכתבה: "ברצוני להדגיש כי המערכת מעודדת ומגבה את המורים לקיים עם התלמידים שיח העוסק בסוגיות שנויות במחלוקת, כל עוד הדבר נעשה באופן הגון ושקול. אני מבקשת לחזק את ידכם במעשיכם, מתוך הכרה כי חינוך למעורבות אזרחית במדינה דמוקרטית הוא משימה מאתגרת אך חשובה מאין כמוה. בטוחני כי ציבור המורים והמחנכים יקפיד על שמירת גבולות השיח הראוי וישכיל להשתמש בבמת הכיתה ליצירת דיון ציבורי שיש בו ריבוי קולות, כבוד הדדי ואיזון".

בנוסף להתייחסות של משרד החינוך והשר פירון, בהמשך השבוע יתקיים שימוע נוסף לוורטה ברשת "אורט".

(עדכון ראשון: 23:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully