וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף למשבר הפונדקאות: הזוגות יוכלו לשוב מתאילנד

משרד החוץ אישר מסמך משפטי המנתק את הקשר בין האם הפונדקאית לבין התינוקות, מה שיאפשר את חזרת הזוגות עם תינוקותיהם. כעת, נדרשת רק חתימת השלטונות בתאילנד, שמכירים במסמך

מערכת וואלה!

(סלבריטאים מתגייסים למען הזוגות, מתוך מהדורת וואלה! חדושת)

בחודשים האחרונים היו תקועים בתאילנד עשרות הורים ישראלים עם תינוקיהם, לאחר שביצעו בה הליך פונדקאות ולא יכלו לשוב ארצה בשל תסבוכת משפטית. אולם, היום (רביעי) אישר האגף המשפטי במשרד החוץ מסמך שהוגש על ידי עורך דין של אחד הזוגות, אשר ניסח יחד עם אחת האימהות הפונדקאיות נוסח מתאים המנתק את הקשר בין האם הפונדקאית לבין התינוק.

מסמך זה עונה הן על דרישות ממשלת ישראל והן של הממשלה התאילנדית ויאפשר את חזרת הזוג עם תינוקם, ברגע שייחתם על ידי השלטונות המקומיים. עם תרגומו ואישורו הסופי של נוסח המסמך האמור על ידי הרשויות התאילנדיות, יוכלו גם שאר הזוגות שהשלימו את ההליך להסתמך עליו, ולפנות לנציגות ישראל בבנגקוק לשם הנפקת דרכון לתינוקותיהם ולשוב ארצה.

עוד בנושא הפונדקאות:
"שלחו זוגות לפונדקאות בתאילנד והימרו שלא ייתקעו"
תקועים עם תינוקם בתאילנד: "מה אם השלטון ייפול?"
יותר בטוח, יותר יקר: מקסיקו - יעד הפונדקאות הבא

המצוקה אליה נקלעו הזוגות נובעת מאי-הגדרת הליכי הפונדקאות בחוק התאילנדי. עם זאת, מוגדר בחוק כי תינוק הנולד לאזרחית המדינה הינו אזרח המדינה לכל דבר ועניין וכי המשמורת עליו נתונה בידיה. לכן, התגלע הצורך לנסח את המסמך המשפטי שיאפשר לנתק את הקשר בין הפונדקאית לבין התינוק. סעיף בעייתי זה בחוק הוא שהוביל חברות תיווך העוסקות בפונדקאות בינלאומית לוותר על הצעת המסלול התאילנדי לזוגות.

"בדקנו את הנושא לעומק לקראת סגירתה של הודו לזוגות חד מיניים, אך בגלל המצב שלא היה ברור לחלוטין בכל הקשור לקשר בין הפונדקאית לתינוק העדפנו שלא להיכנס לתאילנד", הסביר גורם בחברה הפועלת בכמה יעדים בעולם. "יש שבוחרים להמר ויש כאלו שמעדיפים שלא. כואב מאוד שמי שמשלם את המחיר בסוף אלו הזוגות שתקועים כעת במדינה זרה וממתינים שמישהו יחליט לאפשר יציאתם מהמדינה עם תינוקות רכים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
עומרי לנצט-שפיר ובן זוגו אלון לנצט-שפיר הביאו לעולם את בתם שי אך אינם יכולים להגיע עמה לארץ. ינואר 2014. באדיבות המצולמים
עומרי ואלון לנצט-שפיר, שתקועים בתאילנד, עם בתי שי/באדיבות המצולמים

בניגוד לרוב חברות התיווך, חברת "תמוז" דווקא כן הציעה לזוגות לבצע את הליך הפונדקאות בתאילנד, חרף הסעיף הבעייתי, מה שהוביל לטענת כמה מהזוגות לתסבוכת שתקעה אותם במדינה. זוג שפנה לחברת "תמוז" לפני כחצי שנה והתעניין במסלול האמור שופך מעט אור על התנהלותה בנושא. לטענתם, מה שגרם לו לוותר על ביצוע ההליך במדינה היה גישת ה"יהיה בסדר" שהציג מנהל החברה דורון ממט.

"התנהלות מופקרת"

"הגענו לפגישה והגישה הייתה 'תתחילו את ההליך ויהיה בסדר, אם תיתקעו אתם לא תהיו היחידים ואז נפעיל לחצים'", העיד ע', אחד מבני הזוג. "התרשמנו שמדובר בהתנהלות מופקרת, חסרת אחריות ותאוות בצע. בנוסף הכעיס אותנו השימוש בשמות של זוגות מוכרים בקהילה על מנת לעודד אותנו לחתום ואלו בדיוק הזוגות שעכשיו מפרסמים פוסטים כאובים בפייסבוק. ייתכן שבתחילת דרכה תמוז היתה חלוצה שאפשרה למשפחות חדשות להתקיים ולהתרחב אבל במצב הנוכחי אני חושב שהתנהלותה העסקית של החברה ראויה להוקעה".

מיום היוודע על ביצוע הליכי פונדקאות של ישראלים בתאילנד פועלים במשרד החוץ לברר את סטטוס ההליך במדינה ואת דרישותיהן של הרשויות התאילנדיות לשם ניתוק הזיקה בין הפונדקאית לבין התינוקות. זאת, תוך הבנה כי הזוגות סמכו על חברות תיווך, בהן "תמוז". היום, כאמור, נמצא ככל הנראה הפיתרון שיחזיר את הזוגות לישראל. יחד עם זאת, יודגש כי הודעת משרד החוץ לפיה יסייע לכל הישראלים שנמצאים כעת בהליך אך מסיר ידיו מתינוקות שייוולדו במדינה החל מחודש דצמבר 2014, עודנה תקפה.


מחברת "תמוז" נמסר: "הניסיון הנלוז של מנהלי הקמפיין הממשלתי להסיט את הדיון הינו שקוף ונועד לחפות על התנהלותם בכל מה שקשור בהליכי פונדקאות בתאילנד. אני מבקש להזכיר שהסיבה שהזוגות הללו פונים לאפיקי פונדקאות בחו"ל היא כיוון שאותם גורמים ממשלתיים הם אלו שמונעים מהם לעבור את התהליכים בישראל. יתכבדו בבקשה אותם גורמים רשמיים ויתרכזו במה שמוטל עליהם - להנפיק דרכונים לתינוקות על מנת שיכולו להגיע ארצה".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully