וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: מיסז'ניקוב עשה תעמולה אסורה בהופעה של מדונה

מבקר המדינה מותח ביקורת קשה על התנהלות השר לשעבר סטס מיסז'ניקוב בעת הופעת הזמרת בארץ. לטענת המבקר, השר הקרין ברכה אסורה מטעמו על מסכי ענק ואף קיבל כרטיסי VIP בחינם

צילום: מור שאולי, עריכה: יותם בן-דוד

ספטמבר 2009, אצטדיון רמת גן. מלכת הפופ האמריקנית מדונה הופיעה בשני מופעים בפני קהל של כ-100 אלף איש. על מסכי הענק שהוצבו במקום יכלו לחזות באי המופעים לא רק בביצועיה של הזמרת הפופולרית, כי אם גם בדיוקנה של דמות מפתיעה: שר התיירות דאז, סטס מיסז'ניקוב. על המסכים התנוסס דיוקנו של השר, בצירוף ברכה מטעמו בשפה האנגלית. זאת ועוד: מיסז'ניקוב ישב באחד מהמופעים עם בת זוגו במתחם ה-VIP של המופע, לאחר שקיבל במתנה כרטיסים להופעה, בעלות 2,500 שקלים לכרטיס. בדוח שמפרסם היום (רביעי) מבקר המדינה, יוסף שפירא, הוא קובע כי הקרנת דיוקנו של השר הייתה בניגוד לחוק הבחירות ולהנחיות היועץ המשפטי לממשלה, וכי "קבלת כרטיסים חינם היא טובת הנאה אסורה".

עוד בוואלה! חדשות:
"הרג תעשייתי": ראיות מחרידות לפשעי מלחמה של אסד
שופט עליון: אל תיעלבו מהערות על גודל איבר המין
בשל ההתהפכות: מפקד חיל הים השעה מערך ה"צרעות"

לא רק השר, גם עובדים במשרד

סיפור מעורבותו של השר דאז מיסז'ניקוב במופעה של מדונה החל בשל רצונו למנף את הגעתה של הזמרת אוהדת ישראל למען קידום התיירות בארץ. לשם כך, התקשר משרדו עם אמרגן העל שוקי וייס שהביא את מדונה לארץ. בין הצדדים נקבע כי המשרד ישלם לוייס סכום של 56 אלף שקלים לשם הקרנת סרטון של נופי ישראל במופעים על גבי מסכי ענק, וכן למען קבלת תצלומים המתעדים את ביקורה של האמנית. אולם, מדוח המבקר עולה כי מדונה הודיעה שהיא אינה מעוניינת להשתתף בסיורים של משרד התיירות וכי ברצונה לערוך אותם באופן פרטי. "למרות הודעת האמנית שאינה מעוניינת בסיורי המשרד, פעל משרד התיירות להתקשר עם המפיק לצורך קבלת תצלומים המתעדים את ביקורה של האמנית בישראל", כותב המבקר.

ומה בנוגע לדרישת משרד התיירות להעמיד לרשותו מסכי ענק לשם הקרנת נופיה של הארץ? וייס אכן ארגן שני מסכי ענק, אולם בפועל הוקרנה עליהם הברכה מאת מיסז'ניקוב - בליווי דיוקנו. על כך כותב המבקר: "בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה ולהוראת התכ"ם (תקנון, כספים ומשק – מ.ש), הסרטון שהוקרן במופעים, לפני קהל של כ-100 אלף צופים, כלל את דיוקן השר ואת ברכתו והיה בו משום פרסום להמונים". כמו כן, מבהיר שפירא: "שימוש בכספי ציבור לצורך פרסום הוא בלתי ראוי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזת השר בהופעה של מדונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך בזאת לא תמו מעלליו הבעייתיים של השר. כאמור, בין באי המופע היו השר בכבודו ובעצמו עם רעייתו, הודות לשני כרטיסי אח"מים בשווי אלפי שקלים אותם קיבלו ממפיק המופע. בבדיקה שערכה ועדת האתיקה של הכנסת ב-2010, בעקבות פניית תנועת אומ"ץ, טען מסז'ניקוב כי נוכחותו במופע נדרשה לצורך פגישה עם מדונה במתחם האירוע. הוועדה לא מצאה כי השר הפר את הכללים. אולם, המבקר סובר אחרת. בדוח הוא כותב כי "אם משרד התיירות היה סבור כי השתתפות השר במופע נדרשת מתוקף תפקידו, היה עליו לממן את השתתפותו בו".

לא רק מיסז'ניקוב ואשתו נהנו מכרטיסים בחינם למופע, אלא עוד כמה עובדים של משרד התיירות – אך לא קיים מידע למי בדיוק הם ניתנו והאם התקבלה תמורה עבורם. בדוח כותב המבקר כי משרדו "רואה בחומרה את היעדר המידע והאסמכתאות המלאות במשרד התיירות על אודות מספר הכרטיסים שקיבל, למי ניתנו, ואיזו תמורה, אם בכלל, שולמה עבורם".

כשל רב-מערכתי

ליקויים משמעותיים בהתקשרויות הכספיות ובמעורבות של גופים ציבוריים באירועי בידור מצא מבקר המדינה לא רק במשרדי ממשלה, כדוגמת משרד התיירות בתקופת השר מיסז'ניקוב, כי אם גם בקרב חלק מן הרשויות המקומיות. אנשי משרד מבקר המדינה, שבדקו אירועים שהתרחשו בין השנים 2009-2012 בעיריות אשדוד, כרמיאל וראשון לציון מצאו שבשנים אלו הוציאו העיריות המדוברות מאות מיליוני שקלים מכספי התושבים עבור אירועים בתחומיהם.

מן הבדיקה עלה כי בחלקן אף חולקו כרטיסים ללא תשלום לבעלי תפקידים. למשל, כך נכתב בדוח, החברה העירונית ראשון לציון נהגה לחלק לגורמים שונים הזמנות לאירועים שארגנה, ובכלל זה לבעלי תפקידים בעירייה ובתאגידים העירוניים. ההזמנות הגיעו לידיהם של בעלי תפקידים שמתוקף תפקידם הציבורי אינם היו חייבים להשתתף באירועים שהוזמנו אליהם. לדוגמה, בשנת 2011 חילקה העמותה 4,669 כרטיסים ללא כל תמורה (מהם 2,256 לבעלי תפקידים בעירייה), ובשנת 2012 - 4,302 כרטיסים (מהם 4,025 לבעלי תפקידים בעירייה).

יוסף שפירא בוועידת המשפט- פאנל ראשי ערים תחת חקריה. בן קלמר
מצא ליקויים משמעותיים גם ברשויות המקומיות. מבקר המדינה, יוסף שפירא/בן קלמר

בדוח המבקר אף נקבע כי ראשי הרשויות לא פעלו לאחד כוחות ולמקסם את כוח הקנייה שלהן בכדי להוזיל עלויות כמו מחירים מופקעים של אמנים ולא נקבעו הנחיות ונהלים מפורטים שיבטיחו קיום תהליכים תחרותיים לבחירת ההצעות הטובות ביותר של נותני שירותים וספקים. על פי הדוח, בעיריות אשדוד וראשון לציון, למשל, נעשו התקשרויות עם אמנים שלא באמצעות משרד ההפקות או האמרגן המייצג אותם באופן רשמי אלא באמצעות "שרשור" (חברת הפקה, מפיק או אמרגן שרכש את הזכות לשווק את ההופעה) ולכן מניח המשרד שעקב כך שילמו מחירים גבוהים יותר בשל פערי תיווך ועמלות מיותרות.

בסיכומו של דבר, כותב המבקר, נמצא כשל רב-מערכתי, החל מתקצוב האירועים, דרך אופן תכנונם וכלה בהתקשרויות עם ספקים ונותני שירותים. בתהליכי קבלת ההחלטות בנוגע לאירועים, בהתקשרויות שנעשו לשם קיומם ובאופן ניהול האירועים התגלו ליקויים כבדי משקל בכל אחד מהנושאים שנבדקו, לרבות תקצוב האירועים, תכנונם וקיומם, וכן בכל תהליך ההתקשרות עם ספקים ונותני שירותים כמו מפיקים, חברות הפקה ומנהלים אמנותיים. "מן הראוי שהתאגידים העירוניים יפעלו לפי העקרונות המנחים גופים ציבוריים בהתקשרויות עם ספקים. מן הראוי כי הם יקבעו מערכת הנחיות ונהלים מפורטים", כותב המבקר.

לפניות לכתבים:
מור שמעוני: mor.shimony@walla.com
יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully