וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשאר אסד: אני מתקשה להסביר את המלחמה לילדיי

ערב כינוס ועידת ז'נבה השנייה, נשיא סוריה מבהיר כי יתמודד לכהונה נוספת. בראיון בלשכתו, הוא אישר שדמשק מנהלת מגעים עם המודיעין המערבי, וסיפר כי הפסיק לעבוד מהארמון

נשיא סוריה בשאר אסד. דמשק, ינואר 2014. רויטרס
אסד, בראיון אמש. יתמודד בבחירות "אם העם ירצה"/רויטרס

ערב כינוס ועידת ז'נבה השנייה, נשיא סוריה, בשאר אסד, מבהיר כי בכוונתו להתמודד על כהונה נוספת בתפקידו. בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, סיפר אסד כיצד המלחמה משפיעה על משפחתו, והזהיר כי הפסד של המשטר הסורי יגרור תוהו ובוהו במזרח התיכון. הוא העריך שהמלחמה, שגבתה את חייהם של כ-130 אלף בני אדם מאז מרץ 2011, אינה קרובה לסיום.

בראיון שנערך בארמונו בדמשק, התייחס אסד לשלל נושאים הנוגעים למלחמת האזרחים בסוריה, שבקרוב ימלאו שלוש שנים לתחילתה. הוא הכחיש כי המשטר בראשותו ביצע מעשי טבח ופשעי מלחמה. הנשיא הסורי אמר כי בעיניו, אין הבדל בין האופוזיציה ובין אנשי הג'יהאד הנלחמים נגד שלטונו.

אסד אמר כי הוא מתקשה להסביר את המלחמה לילדיו, שנאלצו, בגללה, "להתבגר מוקדם מדי". לדבריו, הוא כבר לא עובד או מתגורר בארמון הנשיאות, אלא במשרד אחר בעיר או בביתו. כשנשאל כיצד המלחמה משפיעה על חייו, השיב: "אני ממשך לעבוד כרגיל. אנחנו חיים באותה הבית והילדים הולכים לבית הספר. יש דברים שאינם משתנים".

עם זאת, אסד, אב לשלושה, הכיר בעובדה שהמלחמה משפיעה על חיי המשפחה. "הילדים שואלים שאלות על הסיבות לדברים שקורים, ואלה שאלות שלא תמיד מתמודדים איתן במצב רגיל. הם שאולים: 'למה יש אנשים מרושעים? למה יש קורבנות'?. לא קל להסביר להם, אבל השאלות ממשיכות מדי יום, והן נושא לדיון יומיומי בכל משפחה, גם במשפחה שלי". בעבר נפוצו דיווחים כי רעייתו של אסד, אסמה, נמלטה למפרץ הפרסי עם ילדיו.

מורדים סורים בשכונת בוסתאן קסר, חלב. סוריה, באוקטובר 2013. Narciso Contreras, AP
פינוי פצוע שנפגע מהפצצה אווירית של חיל האוויר הסורי בחלב/AP, Narciso Contreras

ועידת ז'נבה השנייה נועדה להפגיש בין נציגי האופוזיציה למשטר הסורי. גם איראן הוזמנה למפגש, וכעת האופוזיציה הסורית מאיימת מחדש להחרים את הכינוס. הנשיא הסורי לא דחה את הרעיון להשתתף בכינוס, אבל אמר כי הוועידה צריכה להתמקד ב"השגת תוצאות טובות לגבי המלחמה בטרור".

חרף דרישתה של האופוזיציה כי אסד יתפטר מתפקידו, אמר אסד בראיון כי הוא אינו רואה סיבה שתמנע ממנו להתמודד בבחירות לנשיאות, הצפויות בחודש יוני הקרוב. "אם העם רוצה, מדוע שלא אתמודד?", שאל בראיון. "אפשר לומר שיש סיכוי משמעותי שאתמודד".

אסד שלל על הסף את הרעיון להקים ממשלה המורכבת מנציגי האופוזיציה, ואמר כי "בבדיחה טובה". לדבריו, "האנשים האלה מתייצבים ל-30 דקות של צילומים לתקשורת ובורחים. איך הם יוכלו להיות שרים בממשלה? ההצעות הללו כל-כך לא מציאותיות, אבל מצד שני, הן יכולות לשמש כבדיחה טובה".

בעניין אחר, אישר אסד כי דמשק מנהלת מגעים עם שירותי מודיעין זרים, כפי שדיווח לאחרונה העיתון "וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, גורמי ביון מאירופה הגיעו לסוריה כדי לשתף פעולה עם הסורים, מחשש להתחזקות גורמי הג'יהאד הפועלים במדינה.

ועידת ז'נבה השנייה תתכנס ביום רביעי בשוויץ. בשיחות, אמורים הצדדים להגיע לסיכום על מועד לקיום בחירות חופשיות, שבהם ייבחרו מחדש מוסדות המדינה. המשטר הסורי מתעקש כי כל הסכם שיגובש בוועידה יהיה חייב לקבל את אישור הציבור במשאל עם. אסד הבהיר כמה פעמים כי לא יתפטר מתפקידו, והאופוזיציה דורשת, כתנאי מקדים, את סילוקו מהשלטון.

הדרישות ההפוכות של שני הצדדים צפויות לגרום למבוי סתום בשיחות. גם אם יושג לבסוף הסכם כלשהו, צפויים קשיים ביישומו בשל הגורם החזק בשטח - אל-קאעדה, הפועל כיישות עצמאית בצפון סוריה.

לקריאה נוספת
האופוזיציה הסורית הסכימה לבוא לוועידת ז'נבה השנייה
מאגרי הנשק הכימי הראשונים פונו מסוריה דרך הים
"ה-CIA: אסד ישמור על כוחו, המלחמה תימשך עשור"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully