וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

'האפיפיור יחקור את מעשי פיוס, המואשם שבגד ביהודים'

פיוס ה-12 הנהיג את הכנסיה בימי השואה ומואשם שהעלים עין מהשמדת היהודים. לדברי רב המקורב לאפיפיור הנוכחי פרנציסקוס, הארכיונים הנוגעים לתקופה האפלה ההיא צפויים להיפתח

האפיפיור פרנציסקוס בקריית הוותיקן. 18 בינואר 2014. רויטרס
האפיפיור פרנציסקוס, אמש בוותיקן/רויטרס

האפיפיור פרנציסקוס עשוי לפתוח בקרוב את הארכיון הסודי של הוותיקן מתקופת השואה, לפני שיחליט אם לקדם את תהליך הקידוש של האפיפיור פיוס ה-12.

פיוס, דמות שנויה במחלוקת, עמד בראש הכנסיה הקתולית בשנים 1958-1939, ומואשם עד היום שהעלים עין מהשמדת היהודים בשואה. ארגונים יהודים טוענים שפיוס בחר לשתוק מול הנאצים והתעלם ממשלוח של 1,000 יהודים לאושוויץ שאורגן סמוך לחלונו. הוותיקן מתעקש שהוא דווקא הציל יהודים רבים, כשעודד את מאמיניו להחביא אותם בכנסיות.

עמדת הכנסיה היא כי לו היה פיוס מתבטא נגד הנאצים, הדבר היה רק מעודד את השנאה כלפי היהודים. פיוס ה-12 מת ב-1958, בגיל 82, וככל הידוע לא הותיר יומן אישי. ג'ון קורנוול, מחבר הספר "האפיפיור של היטלר", אמר ל"סאנדיי טיימס" כי האפיפיור פיוס היה מתבודד וחסר ידידים קרובים: "הוא נהג לסעוד בגפו ותמיד צעד לבדו בגני הוותיקן. אחרי המלחמה, הוא לא הסביר את מחדליו, וגם לא התנצל".

ב-2009, פיוס הוכרז "מכובד" - השלב השני מבין ארבעת שלבי הקאנוניזציה, תהליך הפיכתו של אדם לקדוש. השלב השלישי הוא הפיכתו ל"מבורך" והשלב הרביעי והאחרון הוא הכרזתו כקדוש - אדם שביצע נס.

במשך השנים, בכירים בקהילה היהודית דרשו מהכנסייה לחשוף את המסמכים הנוגעים לאפיפיור השנוי במחלוקת. מוזיאון יד ושם בירושלים דרש מהוותיקן להקפיא את מסלול ההקדשה של פיוס ה-12 עד שיתאפשר לחוקרים לבדוק את הארכיונים, המכילים אלפי מסמכים בעניינו.

הרב אברהם סקורקה מבואנוס איירס, ידידו הקרוב של פרנציסקוס זה עשרות שנים, אמר ל"טיימס" כי הוא שוחח בנושא עם האפיפיור בחודש ספטמבר האחרון. לדבריו, פרנציסקוס מחזיק באותה דעה שהייתה לו לפני שהתמנה לאפיפיור, לפיה יש לבדוק את הנושא. "מה שאמרנו זה לזה יישאר בינינו, אבל אני מאמין שכן, הוא יפתח את הארכיונים. זה נושא מאוד רגיש, ואנו חייבים להמשיך לחקור אותו".

בחודש מאי יבוא האפיפיור לישראל, לביקור ראשון מאז התמנה לתפקידו בשנה שעברה. הוא יסייר גם בירדן וברשות הפלסטינית. "פרנציסקוס רוצה לפתוח חלון לתקווה", אמר סקורקה, שצפוי להתלוות אל האפיפיור בביקורו באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully