וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר ישראלי: פיוס ה-12 תרם להצלת יהודים בשואה

24.6.2011 / 18:03

בהתבטאות נדירה של בכיר ישראלי, שיבח שגריר ישראל בוותיקן את פיוס ה-12 שכיהן כאפיפיור בתקופת השואה, על תרומתו להצלת יהודים במלחמת העולם ה-2, זאת על אף שלא גינה בפומבי ההשמדה

שגריר ישראל בוותיקן, מרדכי לוי, שיבח אתמול (חמישי) את האפיפיור פיוס ה-12 על הצלת יהודים בזמן הכיבוש הנאצי על רומא. אמירתו של לוי התקבלה בהפתעה לאור המחלוקת ארוכת השנים בנוגע לתפקידו של האפיפיור במהלך מלחמת העולם השנייה.

לוי, אשר דיבר אתמול בטקס לכבודו של כומר איטלקי שסייע ליהודים, אמר כי מנזרים קתוליים פתחו את שעריהם כדי לשמור על יהודים בעקבות "היודנאקציון", בו בוצעו מעצרים
המוניים של יהודי רומא לשם גירושם אל מחנות ההשמדה ב-16 באוקטובר 1943. "יש סיבה להאמין כי הדבר (הסתרת יהודים בתוך מנזרים) אירע תחת הפיקוח של גורמי הוותיקן הגבוהים אשר היו מודעים לדבר", הוא אמר בנאומו, "ולכן זו תהיה טעות לומר שהכנסייה הקתולית, הוותיקן והאפיפיור עצמו התנגדו לפעולות להצלת היהודים, ההיפך הוא הנכון".

דבריו של לוי, היו מהחיוביים שנאמרו אי פעם על ידי גורמים יהודים בהתייחס לפיוס ה-12 אשר תקופת כהונתו, בין השנים 1939 ל-1958, שנויה במחלוקת כיוון שלא גינה את השמדת היהודים בפומבי, אלא רק את זוועות המלחמה והגזענות באופן כללי. מגיניו טענו כבר בעבר כי הוא פעל באופן אישי להסתרת אלפי יהודים במנזרים ובכנסיות בזמן המלחמה וכי העדיף פעילות חשאית למען היהודים, בגלל חששו מאימת הנאצים שרדפו את הכנסייה הקתולית.

האפיפיור פיוס ה-12 בזמן מלחמת העולם השנייה. AP
תקופת כהונתו, בין השנים 1939 ל-1958, שנויה במחלוקת כיוון שלא גינה את השמדת היהודים בפומבי, אלא רק את זוועות המלחמה והגזענות באופן כללי, האפיפיור פיוס ה-12/AP

לוי אמר היום לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא מודע לכך שאמירתו תביא להרמת גבות בקרב חברי הקהילה היהודית ברומא, "אולם", הוא אמר, "התייחסתי להצלת יהודים, מה שפיוס ה-12 אכן עשה, ולא לסוגיית הדיון הפומבי בהשמדת היהודים, מה שפיוס ה-12 לא עשה - והיה מצופה ממנו".

לפני כחצי שנה הודלף לאתר ויקיליקס כי הוותיקן נמנע מהצטרפות לארגון בינלאומי העוסק בשימור זכרון השואה, למרות שהתחייב לכך, בגלל מתיחות סביב חלקו של פיוס ה-12, בהשמדת היהודים. כך עלה ממברק שכתבה באוקטובר 2009 סגנית השגריר האמריקאי בוותיקן למחלקת המדינה. במברק נכתב כי "ייתכן שהוותיקן נסוג בו בגלל חשש שהצוות ילחץ לחשוף מסמכים הנוגעים לפעילותו של פיוס ה-12 בימי המלחמה".

עוד על פיוס ה-12:
בנדיקטוס ה-16: פיוס ה-12 הציל יותר יהודים מכל אחד אחר
לא כל הנוצרים חושבים שפיוס ה-12 קדוש
האפיפיור בבית הכנסת ברומא: מחיאות כפיים וביקורת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully