וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרוניס: "להתנגד לחוקים הפוגעים ברשות השופטת"

קובי מנדל וגלעד גרוסמן

9.1.2014 / 19:00

בהתבטאות חריגה, יצא נשיא בית המשפט העליון נגד הצעות החוק של חברי כנסת בימין המבקשות להגביל את סמכות בתי המשפט. "מי שהמשטר הדמוקרטי יקר לו צריך להתנגד להם"

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: מיכאל ברגמן
אשר גרוניס בטקס הסמכת עורכי דין בבנייני האומה ירושלים, דצמבר 2012. טלי מאייר
"להצעות אלה יש פוטנציאל לפגיעה בהפרדת הרשויות ובמסורת החוקתית שלנו". הנשיא גרוניס/טלי מאייר

"כל מי ש?י?קר לו משטרנו הדמוקרטי צריך להתנגד להצעות להגביל את סמכויות בית המשפט העליון" – כך אמר הערב (חמישי) נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, בהתבטאות פומבית יוצאת דופן בנוגע להצעות חוק שונות הנוגעות לבית המשפט העליון.

עוד בוואלה! חדשות:
שר הרווחה לוואלה!: "הזרים - פצצה מהלכת בקרבנו"
לקראת הכרעה מדינית: המורדים בליכוד מעלים הילוך
התפרעו והושפלו בקוסרא, וכעת דורשים: תנו לנו נשק

גרוניס, שנאם במושב הפתיחה בטקס של העמותה למשפט ציבורי במלון דן כרמל בחיפה, אמר כי החליט לחרוג ממנהגו ולהפנות זרקור אל עבר "הניסיונות המתחדשים מפעם לפעם לפגוע ברשות השופטת ולהחליש את מעמדה", ואל הצעות חוק ש"קראו לאחרונה להגביל את סמכויותיו של בית המשפט העליון או לשנות את דרכי הבחירה של השופטים".

בדברים אלה התייחס נשיא העליון אל הצעות החוק שמקדמים חברי הכנסת יריב לוין ואיילת שקד, הכוללים חקיקה שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ; חוק שיגביל את הסמכות של בג"ץ לבטל חוקים; שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים כך שיכהן בה רק שופט אחד במקום שלושה, והעברת הבחירה בנשיא העליון לידי הכנסת.

נשיא המדינה בטקס השבעת השופטים היום בבית הנשיא. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"נוסדה כאן מערכת משפטית מפוארת שבינה ובין יתר רשויות השלטון מתקיים איזון עדין". שופטי בית המשפט העליון/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

"להצעות אלה יש פוטנציאל לפגיעה בהפרדת הרשויות ובמסורת החוקתית שלנו", אמר גרוניס. "כל מי ש?י?קר לו משטרנו הדמוקרטי צריך להתנגד להצעות אלה. במשך שישה עשורים נבנה כאן מערך של איזונים ובלמים 'נוסח ישראל'. איזונים אלה משקפים את הריסון והכיבוד של כל אחת מרשויות השלטון כלפי רעותה; ריסון וכיבוד שהם המפתח לשימור הסמכויות הייחודיות של כל אחת מן הרשויות ולהגנה על שיווי המשקל ביניהן".

"שיטת בחירת השופטים הניבה תוצאות טובות"

ביחס לשיטת בחירת השופטים, אמר גרוניס כי השיטה הנהוגה בישראל "משקפת את נקודת שיווי המשקל העדינה, ולעיתים גם השבירה, שהושגה כאן. יש לש?מ?רה מכל משמר. בהיעדרה של חוקה שלמה, הדמוקרטיה הצעירה שלנו נשענת על המסורות החוקתיות שהתפתחו מאז קום המדינה. שיטת בחירת השופטים שלנו הניבה תוצאות טובות ומערכת משפט ראויה להערכה".

לדבריו, "נוסדה כאן מערכת משפטית מפוארת שבינה ובין יתר רשויות השלטון מתקיים איזון עדין. קשה לבנות, אך קל מאוד לערער את האיזון ולפגוע בלגיטימיות של בתי המשפט".

כמו כן, גרוניס הביע את תמיכתו בהקמת בית משפט לענייני ערעורים, שיקל על העומס שמוטל על בית המשפט העליון. "חלק ניכר מהמשאבים המוגבלים של בית המשפט העליון מוקדש לשמיעת ערעורים אזרחיים ופליליים, באופן המקשה על בית המשפט להתמקד בתפקידו הקלאסי לקבוע הלכות תקדימיות ולפתח את המשפט. כינונה של ערכאת ערעור נוספת בדמות בית משפט לערעורים יוביל לשמיעה מהירה יותר של ערעורים, ויאפשר לבית המשפט העליון להתמקד בהכרעה בעניינים עקרוניים, ובמקרה הצורך בהרכב מורחב של שופטים", אמר הנשיא גרוניס.

גם שרת המשפטים ציפי לבני שנאמה בכנס ייחדה דברים לאותו נושא: "אני עובדת בצמוד לנשיא בית המשפט העליון נגד אלה שמנסים להחליש את כוחו של בית המשפט, ושאינם מקבלים את הכרעתו השיפוטית. אנחנו עומדים כחומה בצורה מול אלה שינסו לפגוע בבית המשפט העליון. בהקשר הזה, אני לא אתן לשנות את הרכב הוועדה לבחירות שופטים, כי אני יודעת מה הכוונה האמיתית שמאחורי הנסיון הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully