וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הרווחה לוואלה!: "הזרים - פצצה מהלכת בקרבנו"

השר מאיר כהן הגיע לאולפן וואלה! והתייחס לסוגיה הבוערת של מחאת מבקשי המקלט מאפריקה. "אני מודאג מהכמות האדירה". על הסיכוי להסכם מדיני: "חושב שהולכים על זה"

עריכה: גדי וינסטוק

בשבוע האחרון הגיעה מחאתם של עשרות מבקשי המקלט בישראל לשיא. זה החל עם הפגנת ענק בכיכר רבין בתל אביב, נמשך עם צעידה המונית אל מבני שגרירויות זרות ונחתם (לפחות לעת עתה) עם מחאה גדולה מול בניין הכנסת בירושלים. האירועים, שזכו לסיקור תקשורתי גבוה ועוררו עניין רב בציבור, הדירו שינה גם מעיניו של שר הרווחה מאיר כהן, שצפה בתמונות ההפגנות ההמוניות ולא יכל היה שלא להתרעם על אוזלת היד בטיפול בסוגיה הבוערת.

"בראש ובראשונה אני מודאג בהיבט ההומני. אני חושב שבכייתם ואמירתם צריכה להישמע באוזנינו, אבל אני מודאג מהכמות האדירה, ומזה שבמשך שנים לא עשינו שום דבר. הסתכלנו, וחשבנו שהתופעה תיפתר מעצמה", הוא הודה היום (חמישי) בריאיון מיוחד לוואלה! חדשות. כהן מזהיר כי המחאה הגוברת היא "פצצה מהלכת בתוכנו", ומבהיר כי לתפיסתו זוהי "סוגיה שהממשלה צריכה להתייחס אליה ביתר שאת. כשר רווחה שלחתי מכתב לראש הממשלה ואמרתי לו שהוא לא יכול לראות תופעות כאלו ולשתוק".

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
תיעוד: האם מסבירה מדוע רצחה את ילדיה
התפרעו והושפלו בקוסרא, וכעת דורשים: תנו לנו נשק
לקראת הכרעה מדינית: המורדים בליכוד מעלים הילוך

שר הרווחה מאיר כהן באולפן וואלה. ינואר 2014. נמרוד סונדרס
"חשבנו שהתופעה תיפתר מעצמה". מאיר כהן באולפן וואלה!/נמרוד סונדרס

כהן אף אומר כי הוא חושש שמא המחאה ההמונית תגלוש לכדי עימותים אלימים. "אני מאוד מקווה שזה לא יגלוש לאלימות, אבל יודע שבתוכם יש אנשים שמדברים על אלימות, שמבינים משמעות של להתחיל להפגין ולשרוף צמיגים ולעשות דברים קיצוניים". על מנת למנוע מצב של הסלמה בשטח, מבהיר כהן מה נדרש מצד הרשויות. "המדינה צריכה לעשות מיפוי אמיתי של מי שפליט על פי אמנות בינלאומיות", הוא אומר. "מי שלא, צריך לעשות הכול כדי להוציא אותו מכאן. דווקא שר הפנים גדעון סער התחיל לטפל ברצינות בסוגיה הזו".

כמה צריכים לקבל מעמד?

"אין לי מושג, כי לא נעשה מיפוי שכזה. אי הוודאות היא זו שמפחידה, יכול להיות שבסתר זה יותר ממה שאנו מצפים. יש תחושה שאנו מקשים את ידינו כלפיהם".

מתקן "חולות" צריך להמשיך לפעול?

"צריך להמשיך להכניס לשם. יש קהל שבוי בדרום תל אביב. הם בכל מיני מקומות ועדיין אין מדיניות ממשלתית".

המדיניות הנוכחית לא הולכת להשתנות, תנקטו צעד.

"יש תמימות דעים סביב שולחן הממשלה שמי שלא צריך להיות כאן, צריך לנהל משא ומתן עם מדינה שלישית, לשלם להם ולפצות אותם כי בסופו של דבר אנחנו מדינה קטנה שמתמודדות עם בעיות חברתיות. כולם תמימי דעים סביב שולחן הממשלה, אבל המדינות הזו צריכה להיות מדיניות שיוצאת מתוך היותנו עם נאור, חביב האדם שנברא בצלם. אלה בני אדם".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
הפגנת מבקשי המקלט בירושלים. טלי מאייר
עדיין אין מדיניות ממשלתית. הפגנת מבקשי המקלט בירושלים, השבוע/טלי מאייר

שר הרווחה התייחס במהלך הריאיון גם לדוח העוני של המשרד, אשר פורסם בחודש שעבר ולא הצביע על שיפור במצב אוכלוסיית העניים בישראל, כשבין השאר דווח על כך ש-20% מאוכלוסיית הילדים בישראל חיה מתחת לקו העוני. "אנחנו מתייחסים בכובד ראש לנתונים שהפכו לשגרה במהלך השנים", הוא מבהיר.

"אני אמרתי לכל מעבירי הנתונים שהסכנה בהתנהלות מול דוחות כאלה היא שמרוב עצים לא רואים את היער. כל שנה אותן כותרות. אפשר לחיות עם 20% ילדים עניים, אבל המלחמה שלי היא קודם כל לשים על שולחן ממשלה את הנושא. אני בא ממקומות שפגשתי אנשים כאלה, אני מבין מה הסכנה החברתית, ואיזה ניכור יש אצל אותם אנשים שחיים מתחת לקו העוני או משיקים לקו העוני. התחלנו לעשות כמה דברים בנושא ביטחון תזונתי, חלוקת מזון ושינוי חוקים לטובת האנשים האלה, ולכן גם הקמתי את ועדת אללוף, ועדה רצינית שפעם ראשונה מקום המדינה תשים המלצות עם יעדים ברי יישום על שולחן הממשלה".

כהן מודה כי על פי הנתונים הקיימים בידי משרד הרווחה 70% מכלל העניים הם ערבים וחרדים. "אנו מדברים על למצות את יכולת העבודה גם אצל חרדים וגם במגזר ערבי. אחרי שנמצה את כושר עבודה, ניאלץ לחזור לשאלת הקצבאות, ולהבין שהן צריכות ללכת אל קשישים ומוגבלים שלא יכולים לצאת לעבודה ולמשפחות ברוכות ילדים. מדינה צריכה להבין שיש אוכלוסיות שאחרי שמיצתה את כל יכולות הוצאתן לעבודה, אלו שנשארים בחוץ צריך לדאוג להם".

סיפורים מדאיגים

השר התייחס גם לסוגיית הוצאת ילדים מביתם על ידי עובדים סוציאליים. "ביום רביעי תגיש הוועדה את ההמלצות שלה", הוא טוען. "שאלה הוצאת ילדים היא שאלה כואבת, מהסוג שכל השנים לא התייחסו אליה. שמעו קולות, ראו מראות וזה התבצר בצד שלו וזה בצד שלו ולא ניסו לבדוק את זה. אני רוצה להגיד משהו שחשוב שייאמר בכל ראיון על ידי שר הרווחה והכפופים לו. העובדים הסוציאליים עושים עבודת קודש, שולחים אותם לחזית החברתית והם נוגעים במקומות הקשים ביותר, בעצבים הכי רגישים של החברה הישראלית ועושים את זה בתבונה גדולה, לעיתים בשכר הנמוך ביותר בישראל. מצד שני, אנו עדים לתופעות של משברים בתוך בתי המשפט. משפחות מגיעות אליי לביתי בדימונה ופורשות סיפור די מדאיג".

קח אותנו לאירוע שנצרב בך.

"לפני כמה חודשים הגעתי עם נאווה ברק למפגש בתל אביב עם עשרה נערים שעוסקים בזנות. הייתה מתקפה עלינו. הממסד בשבילם זה הדבר הכי שנוא, הם מרגישים שהממסד פגע בהם, הוציא מהבית כשלא היה צורך, לא התייחס לאלימות במשפחה וביקשתי מכל אחד לספר על עצמו. מגיע אחד מהם ואומר לי - המורה מאיר, הייתי תלמיד שלך. זה היה הדבר הכי מרגש שהכי הלם בי בשנים שחלפו. הייתי נבוך - וקשה להביך אותי. התרגשתי עד דמעות. הוא הטיח בי דברים כל כך קשים: 'כשהוצאתם אותי מהבית לא הבנתם מה עשיתם. הייתי קטן לוא נתתם לי זכות לומר שתשאירו אותי למרות מה שהיה. אבל הוצאתם אותי, והתגלגלתי בפנימיות'. הייתה מבוכה גדולה, זה הביא אותי למקומות שהבנתי שמאחורי כל האנשים השקופים האלה עומד סיפור חיים ורק צריך להגיע אליהם. אצל חלק איחרנו את הרכבת, אבל אני אומר לכל המורים, המחנכים וההורים – 'היו זהירים בנפשות הילדים'".

דו"ח העוני 2011: 861 אלף ילדים מתחת לקו העוני. טל אנגלנדר
קצבאות צריכות ללכת לקשישים ומוגבלים/טל אנגלנדר

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי מגיע בשבועות האחרונים כמעט אחת לשבוע למזרח התיכון בניסיון לקדם את המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים. כהן, חבר הממשלה מטעם "יש עתיד", מתייחס גם לסיכוי להגיע להישגים משמעותיים בשיחות.

נכנסתם לממשלה עם הבית היהודי. ראש הממשלה מנהל משא ומתן רציני?

"כן, ראה הרצינות של קרי והנחישות של האמריקנים. מישהו יצטרך לשלם על הנחישות הזו. אם מישהו חושב שהפעם נמרח אותם בלא כלום הוא טועה".

ביבי יפנה התנחלויות?

"בסופו של יום הוא יצטרך לפנות חלק מהתנחלויות. אין לי שום ספק שזה יקרה. בעוד ארבעה חודשים או בעוד שנה - אבל זה יקרה".

להערכתך הולכים להסכם?

"אני חושב שהולכים על זה. אני חש את זה".

אתה יודע?

"אני לא מעודכן בפרטי פרטים כמו רוב השרים, אבל מספיק נבון כדי לקלוט תחושות ואווירה, ולהבין שיש רצינות. מפלגת יש עתיד על 19 חברי הכנסת שלה תהיה הפלטפורמה הנוחה ביותר לראש הממשלה".

ואם הבית היהודי יעזבו את הקואליציה?

"זו החלטה שלהם. האחים שלנו הם אנשים טובים, אבל הם יצטרכו לבחור. אנחנו באנו כשבאמתחתנו הנושא המדיני בוער. ואני אומר שתהיה מדינה פלסטינית, השאלה בעוד כמה זמן וכמה דם יישפך. לכן, אין דבר יותר נכון מלגמור את סבב השיחות עם הסכם מסגרת ברור ועם חתירה בלתי מתפשרת לכיוון השלום. אני אומר לך שהתחושה שלי שהפעם זה רציני".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בירושלים עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, ינואר 2014. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"הפעם זה רציני". נתניהו וקרי/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully