וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומטים: הצנטריפוגות מסכנות את ההסכם עם איראן

9.1.2014 / 3:29

למרות הסכם הביניים שנחתם עם המעצמות בז'נבה בנובמבר, דיפלומטים הביעו חשש כי יישומו בפועל יידחה, בעקבות פיתוח סרכזות חדשות - בניגוד להסכם

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
"בין הגורמים המרכזיים שחסמו את הדיונים האחרונים בדצמבר". האתר בנתנז/AP, Vahid Salemi

גורמים דיפלומטיים טענו אמש (רביעי) כי שיחות הגרעין בין איראן והמעצמות נתקלו בקשיים בעקבות חשש כי איראן התקינה צנטריפוגות חדשות – בניגוד למפורט בהסכם הביניים שנחתם בחודש נובמבר בז'נבה. דיפלומט מערבי טען כי "העניין של הצנטריפוגות היה בין הגורמים המרכזיים שחסמו את הדיונים הטכניים האחרונים בדצמבר".

גורמים נוספים מקרב המעצמות המעורבים בשיחות אישרו כי הצנטריפוגות נותרו נקודת מחלוקת בשיחות עם איראן. בהתאם להסכם הביניים, מותר לאיראן לעסוק במחקר ופיתוח, אך נאסר עליה להתקין צנטריפוגות חדשות, מלבד כאלה שיצאו מכלל פעולה בשל בלאי.

עוד על הסכם הגרעין:
נתניהו: "לא נאפשר לאיראן את היכולת לפתח גרעין"
קרי מודה: ספק אם נשיג הסכם כולל עם איראן
אובמה: "אם איראן תפר את ההסכם, נעמיק הסנקציות"

שרי החוץ של המעצמות לאחר החתימה על ההסכם עם איראן בז'נבה. נובמבר 2013. AP
תאריך היעד: 20 בינואר. שרי החוץ של איראן והמעצמות לאחר החתימה על הסכם הביניים/AP

היום צפויים להיפגש לסבב שיחות נוסף בז'נבה וונדי שרמן, סגנית שר החוץ האמריקני, מקבילתה האירופית, הלגה שמיד, וסגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י. דוברת משרד החוץ האמריקני מסרה כי ארה"ב מצפה לראות את יישומו של הסכם הביניים, אך סירבה להעריך את תוצאות השיחות.

לפי סוכנות הגרעין של האו"ם, איראן בוחנת כמה דגמים חדשים ויעילים יותר של צנטריפוגות באתר הגרעין בנתנז. עם זאת, לא ברור אם מדובר בדגם חדש לגמרי, או שיפור של הצנטריפוגות שכבר מותקנות במתקן.

"אנחנו חייבים להבטיח כי אנחנו מקבלים את זכותנו למחקר ופיתוח", אמר גורם מדיני בכיר באיראן. דיפלומטים מערביים, מצדם, טענו כי הם מתנגדים לאפשר לאיראן להמשיך בעבודות הפיתוח של צנטריפוגות מתקדמות, אשר יאפשרו לאיראן להעשיר "טוב יותר ומהר יותר".

מומחי גרעין מטעם איראן ושש המעצמות – ארצות הברית, צרפת, בריטניה, גרמניה, סין ורוסיה – נפגשו לכמה סבבי שיחות מאז נחתם הסכם הביניים בחודש נובמבר האחרון, במטרה להגיע להסכמה על עניינים טכניים, בטרם נכנס ההסכם לתוקף. לפי הערכות הנציגים משני הצדדים, איראן תהיה מוכנה ליישם את ההסכם באופן רשמי ב-20 בינואר.

"לא איבדנו תקווה", אמר גורם דיפלומטי מערבי בכיר, "אנחנו עדיין מכוונים להתחיל את ההסכם ב-20 בינואר". זאת למרות חוסר ההסכמה בנוגע לצנטריפוגות ונושאים טכניים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully