וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי מודה: ספק אם נשיג הסכם כולל עם איראן

בשימוע בפני ועדת החוץ של הקונגרס הסביר שר החוץ האמריקני כי לא ניתן לדעת בוודאות אם טהראן שינתה את תכנית הגרעין שלה, אך ביקש: "תנו לצוותי המו"מ לעשות את עבודתם"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, דיבר אמש (שלישי) בפני ועדת החוץ של הקונגרס, בניסיון לשכנע את חבריה להתנגד לסבב נוסף של סנקציות על איראן. לראשונה מאז נחתם הסכם הביניים בין איראן לשש המעצמות בז'נבה בחודש שעבר, הביע קרי ספקות באשר לסיכויים להגיע להסכם כולל. "חזרתי מהשיחות שלנו עם שאלות מהותיות בנוגע לשאלה האם הם מוכנים ורוצים לעשות בחירות שחייבות להיעשות", התוודה קרי. "האם איראן שינתה את תכנית הגרעין שלה? אני באמת לא חושב שאנחנו יכולים לדעת לבטח. ואנו בהחלט לא מתייחסים למילים שנאמרות כאל הוכחות".

עוד על הסכם הביניים בין איראן למעצמות:
"ראש המודיעין הסעודי נפגש עם עמיתו הישראלי"
נתניהו: "איראן גרעינית תשנה את פני ההיסטוריה"
פרס במסר פייסני: לא מתנגד לפגוש את רוחאני

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי מדבר בפני ועדת החוץ של הסנאט. רויטרס
"מבקש עוד זמן ומרחב". קרי/רויטרס

לדבריו, "הנשיא רייגן אמר, 'תסמוך, אך תוודא'. אנחנו אומרים, 'תבדוק ותוודא'. ללא שיחות, קיבלנו 19,000 סרכזות. זה הסיכוי הכי טוב שהיה לנו להגיע להסכם כולל עם איראן, אך אין לנו שום ערבויות. אם המשא ומתן ייכשל - אנחנו נהיה הראשונים לבקש מכם להגביר את הלחץ. אני רק מבקש שלא לאשר סנקציות חדשות בזמן שאנו מנהלים משא ומתן". שר החוץ האמריקני הוסיף: "זהו רגע דיפלומטי עדין".

"אנחנו על פרשת דרכים בהיסטוריה", המשיך קרי. "צעד אחד יוביל לפתרון דיפלומטי וצעד הפוך יוביל להמשך עוינות ופוטנציאל של עימות. אנחנו לא יכולים לדרוש ממדינות העולם למלא את חלקן כשאנחנו לא ממלאים את חלקנו. אנחנו עלולים לאבד את התמיכה בסנקציות. אני לא רוצה לתת לאיראן תירוץ".

קרי גם תקף את התבטאויותיהם של מנהיגים איראנים נגד ישראל. "בלשון המעטה, זה לא מקובל", קבע. הוא גם התייחס לביקורת שמתח ראש הממשלה, בנימין נתניהו על הסכם הביניים: "בנוגע לנתניהו, היו לי הרבה שיחות איתו. הוא יודע שדבר לא יכול לחבל ביחסינו. היחסים הביטחוניים בינינו חזקים כפלדה. אולי יש בינינו מחלוקות בנוגע לטקטיקה, אבל לא בנוגע לאסטרטגיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"עסקה גרועה"

למרות מאמציו של קרי, המחוקקים לא שעו להפצרותיו. יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, הרפובליקני אד רויס, אמר כי להערכתו ההסכם לא עומד בסטנדרטים הדרושים להגנה על ארצות הברית ובעלות בריתה, כיוון שהוא מאפשר לטהראן לשמור על מרכיבי המפתח של תכנית הגרעין. קרי מנגד השיב כי "ביום שבו ההסכם ייושם - בעוד כמה שבועות, ארצות הברית וגם ישראל תהיינה בטוחות יותר". חברת הקונגרס אילאנה רוס-לטינן הגדירה את ההסכם "עסקה גרועה" שלא מתייחסת למרכיבים אחרים של תכנית הגרעין, כמו פרויקט הטילים הבליסטיים. קרי הבטיח כי "המרכיבים הצבאיים של התכנית נמצאים על שולחן הדיונים".

חבר הקונגרס הדמוקרט אליוט אנגל תהה, אם ההסכם מוצלח כל כך, מדוע כל בעלות הברית של ארצות הברית במזרח התיכון מותחים ביקורת עליו? בעלות הברית מודאגות, השיב קרי, אך ערב הסעודית ואיחוד האמירויות פרסמו הצהרות תמיכה "בכיוון שאליו אנחנו מתקדמים", ואילו חילוקי הדעות עם הנהגת ישראל, שבה והדגיש - טקטיים בלבד.

קרי הבטיח שהממשל האמריקני נחוש למנוע מאיראן להחזיק בנשק גרעיני. "פצצה גרעינית בידי איראן תפתח מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון", אמר. "זו בדיוק הסיבה שלא תהיה לאיראן פצצה גרעינית. אך אני למדתי כבר מזמן שאם אתה רוצה לקחת את העם שלך למלחמה, כדאי שתמצה קודם את כל האפשרויות האחרות. במעשים שלנו אין שום דבר שמבוסס על תמימות".

בתשובה לחששות המחוקקים שהקלה בסנקציות תפורר את כל משטר הסנקציות נגד איראן, קרי אמר: "לא ניתן להשוות זאת להפסדים שצובר המשטר האיראני בגלל הסנקציות הנותרות. על פי הערכת המומחים שלנו, אם איראן תעמוד בכל תנאי ההסכם, בששת החודשים הקרובים הם יקבלו כשבעה מיליארד דולר. באותו הזמן, הם יפסידו כ-30 מיליארד דולר בגלל הסנקציות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully