וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוברט גייטס: "אובמה איבד אמון במדיניות של עצמו"

רוברט גייטס, שר ההגנה האמריקני בקדנציה הראשונה של אובמה כנשיא, מותח עליו ביקורת רבה בספר שכתב: "היה משוכנע שהאסטרטגיה שלו באפגניסטן תיכשל". על ביידן: "מרעיל בארות"

רוברט גייטס ונשיא ארצות הברית ברק אובמה. רויטרס, רויטרס
"ריכוזי ביותר". רוברט גייטס ונשיא ארצות הברית, ברק אובמה/רויטרס, רויטרס

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, איבד אמון במדיניות ממשלו בנוגע למלחמה באפגניסטן ואף הביע ספקות בכך שהאסטרטגיה שבחר אכן תשיג את יעדי הממשל – כך טוען רוברט גייטס, שכיהן כשר ההגנה האמריקני תחת אובמה בקדנציה הראשונה שלו כנשיא בספר חדש שכתב, האמור לצאת לאור בשבוע הבא.

עוד בוואלה! חדשות:
נקמה שחורה: סיפורן המצמרר של המתאבדות המוסלמיות
תיעוד: לוחמי העילית אולצו לזחול בתחתונים בשלג
המתנחלים המתפרעים הושפלו, בצה"ל חוששים שיחזרו לנקום

גייטס, ששימש כשר ההגנה האמריקני בין השנים 2006 ל-2011 – תחת אובמה וקודמו, ג'ורג' בוש הבן, מותח בקורת בספרו על גישתו של אובמה בכמה נושאים ביטחוניים, אך מתמקד במלחמתה של ארצות נגד ארגון אל-קאעדה באפגניסטן.

כוחות נאט"ו בזירת פיגוע התאבדות בעיר קנדהאר, דרום אפגניסטן, 20 בפברואר 2012. Allauddin Khan, AP
"אובמה תומך בחיילים, אך לא במשימה". חיילי צבא ארצות הברית באפגניסטן/AP, Allauddin Khan

העיתון "וושינגטון פוסט" פרסם הלילה (רביעי) כמה קטעים מספרו של גייטס, "מחויבות: זיכרונות של שר במלחמה", שבו כתב כי בתחילת 2010 הוא הגיע למסקנה כי אובמה, שהורה לשלוח אלפי חיילים אמריקנים לאפגניסטן, "לא האמין באסטרטגיה שהתווה בעצמו, ולא ראה במלחמה כמלחמה שלו. עבורו, המטרה הייתה לסגת משם". גייטס ציין בספרו כי הנשיא האמריקני "היה סקפטי, אם לא משוכנע לחלוטין כי האסטרטגיה של ממשלו תיכשל". לדבריו, "אף פעם לא היה לי ספק בנוגע לתמיכתו בחיילים, אלא בנוגע לתמיכתו במשימה".

דוברת המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, קייטלין היידן, התייחסה לדבריו של גייטס בספרו, ואמרה: "המחלוקת בנוגע למדיניות ארצות הברית בנושא אפגניסטן נידונה בעבר, ודבר ידוע הוא כי הנשיא מחויב לעמידה במשימה, שהינה לפרק ולהביס את ארגון אל-קאעדה, ובנוסף לסיים את המערכה". היידן הוסיפה כי אובמה "מעריך מאוד" את פועלו של גייטס כשר הגנה, "ומקבל בברכה השקפות שונות של אנשי הצוות שעמו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
נשיא ארה"ב ברק אובמה וסגנו ג'ו ביידן. הבית הלבן, מאי 2013. AP
"מרעיל בארות". סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, ואובמה/AP

אובמה, שביקש מגייטס להישאר בתפקידו כשר ההגנה לאחר שהביס בבחירות של 2008 את המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין והחליף את בוש הבן בתפקיד הנשיא, מתואר על ידו כאדם בעל "יושרה אישית". גייטס מציין בנוסף בספרו כי "אובמה צדק" בנוגע להחלטות שקיבל בנושא המערכה באפגניסטן. עם זאת, גייטס טוען בספר כי הנשיא האמריקני חש שלא בנוח עם "הירושה" שקיבל מקודמו – המלחמות באפגניסטן ובעיראק.

לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", חילוקי הדעות בין אובמה לבין שר ההגנה שלו יצרו קרע בין האישים, ולפחות מבחינת גייטס לא ניתן היה לאחות את הקרע. בספר מציין גייטס כי בחר שלא להתעמת עם אובמה בשל העובדה שהבית הלבן קובע בסופו של דבר את המדיניות בנושא הביטחון הלאומי. "הבית הלבן בראשותו היה הריכוזי ביותר בכל מה שקשור למדיניות הביטחונית מאז ימי ריצ'ארד ניקסון והנרי קיסינג'ר", כתב גייטס בספרו.

כלב גישוש באפגניסטן. AP
חיילים אמריקנים באפגניסטן/AP

שר ההגנה לשעבר, שאף שימש כראש ה-CIA, מתח ביקורת גם על סביבתו של אובמה, כולל על סגן הנשיא ג'ו ביידן, אותו כינה "מרעיל בארות" בשל יחסו למפקדי הצבא האמריקני. העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח כי בספרו גייטס כותב כי הוא "חושב שהוא (ביידן) טעה כמעט בכל החלטה שהתקבלה בנוגע למדיניות החוץ ולביטחון הלאומי זה ארבעה עשורים".

גייטס ממשיך לירות חיצי ביקורת בנשיא אובמה והוא מציין בספרו כי הוא הודיע לו בהתראה של יום אחד בלבד כי בכוונתו לבטל את מדיניות "אל תשאל, אל תספר", שהייתה נהוגה בצבא האמריקני כלפי חיילים הומוסקואליים. גייטס הבהיר בספרו כי הוא תמך במהלך, אך הופתע מההחלטה של אובמה כיוון שהנושא נידון במשך חודשים רבים בצמרת האמריקנית. "לא נהניתי לשמש כשר הגנה", כתב גייטס בספרו. במייל ששלח לחברו, אותו ציטט בספר, כתב: "אנשים לא יודעים עד כמה אני מתעב את התפקיד הזה".

השתתפה בהכנת הידיעה: נטשה מוזגוביה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully