וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסירים בכלא שובתים: "עוקבים אחרי השיחות שלנו"

7.1.2014 / 17:55

כרטיס הטלכרט הישן יוחלף במערכת זיהוי קולי חכמה אשר תאפשר למנהלי בתי הכלא לעקוב באופן מדוקדק אחר הקשר שמקיימים האסירים עם העולם החיצון. אסירים רבים עתרו נגד התכנית

טלפון ציבורי. ShutterStock
טלפון ציבורי/ShutterStock

מערכת טלפוניה חדשה ומתקדמת, אשר עתידה להחליף את מערך הטלפונים הציבוריים בבתי הכלא בישראל, גורמת בימים אלו לגל מרידות ושביתות אסירים ברחבי הארץ. מערכת "שחף", שתוקם על ידי חברת "בינת" שזכתה במכרז פומבי של השב"ס, תופעל באמצעות זיהוי קולי או כרטיס חכם ותאפשר להנהלת בית הסוהר שליטה מלאה על הקשר של האסירים עם העולם שמחוץ לכותלי הכלא.

עוד בוואלה! חדשות:
מתנחלים נכנסו לכפר פלסטיני, נלכדו - ושוחררו
האם רני רהב איבד את זה?
בנט נגד ארה"ב: "ידידותינו דוחקות בנו להתאבד"

בנוסף, ואולי אף בעיקר, מאפשרת המערכת מעקב מודיעיני צמוד ומדוקדק אחר האסירים, אשר ייאלצו לזהות עצמם בהקלטה קולית על מנת לערוך שיחות טלפון. "ההרכשה הקולית תבוצע על ידי הקלטת קולו של האסיר באומרו שלוש פעמים את משפט הזיהוי: "אני מבקש להתקשר החוצה עכשיו", נכתב בנוהל שפרסם שירות בתי הסוהר, "במקרה של זיהוי באמצעות חתימת הקול, יוחתם האסיר על טופס הסכמה למתן חתימת קולו".

יחידת נחשון. קובי אליהו
פגיעה משמעותית בפרטיותם של האסירים/קובי אליהו

מהנוהל הפנימי שהופץ בשב"ס המסביר את מהות המערכת החדשה ואופן הטמעתה, עולה פגיעה משמעותית בפרטיותם של האסירים. עקב כך, החלו מרידות נקודתיות בבתי כלא בדרום ובמרכז, כאשר בחלק מן המקרים החליטו האסירים להחזיר את ארוחותיהם במחאה על התכנית החדשה. יתרה מכך, על אף שבנוהל שהופץ מצוין כי האסירים לא מחויבים להחתים את קולם באמצעות המערכת, ויכולים לקבל כרטיס זיהוי במקום, בימים אלו מגישים עשרות אסירים ברחבי הארץ עתירות נגד שירות בתי הסוהר, בטענה כי הכריחו אותם לחתום על טופס הסכמה, זאת מבלי שהראו להם את הנוהל עצמו.

"מערכת הטלפוניה בשב"ס פוגעת באופן קיצוני מאוד בזכות האסירים", אומרת עו"ד שני אילוז, המתמחה בייצוג אסירים, "היא מבצעת זיהוי ביומטרי, ישנו מעקב אחר השיחות. גם צנעת הפרט נפגעת. תחשוב שאסיר יתקשר למנהל בנק ויהיה מענה טלפון 'שלום יש לך שיחה מבית הסוהר. אם הוא רוצה להתקשר לבית הספר של ילדיו, ומנהל בית הספר חושב שהוא בהולנד? אז זה חמור ביותר".

הנושא יגיע בשבוע הבא לדיון בוועדת הפנים של הכנסת, בראשותה של ח"כ מירי רגב. מהוועדה נמסר: "בשבוע הבא נקיים דיון בנושא. כחלק מסדרה של דיונים נשמע את כל הטענות. עמדת הוועדה הייתה חדה וברורה גם בדיונים הקודמים - חשוב לשמור ולא לפגוע בכבוד האסירים ולהימנע מפגיעה בפרטיותם באופן שלא פוגע בחוק. בדיון נקבל את התשובות הרלוונטיות היכן עומדת המערכת ומהן ההשלכות המשפטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully