וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרירי ארה"ב לשעבר שינו עמדתם: לשחרר את פולארד

7.1.2014 / 9:49

בלעדי: 2 שגרירים לשעבר בישראל, שהתנגדו בעבר לשחרור המרגל היהודי-אמריקני, הסבירו לוואלה! את התפנית בעמדתם. לואיס: "28 שנים זה מספיק". פיקרינג: "יסייע לתהליך השלום"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

האם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יעניק חנינה למרגל היהודי-אמריקני ג'ונתן פולארד אחרי 28 שנים מאחורי הסורגים? שני דיפלומטים אמריקנים בכירים לשעבר, ששימשו כשגרירי ארצות הברית בישראל, אמרו לוואלה! חדשות כי לדעתם הגיעה העת לשחרר אותו. באופן מפתיע, מדובר דווקא בשני השגרירים ששימשו בתפקיד בשנת 1985, כאשר פרשת פולארד התפוצצה: השגריר סם לואיס, שעזב את ישראל שלושה חודשים לפני מעצרו של פולארד, והשגריר תומאס פיקרינג, שפרשת פולארד הייתה "טבילת האש" שלו בתפקיד.

שני השגרירים, שהתנגדו במשך שנים לשחרור פולארד, סיפקו סיבות שונות לכך ששינו את עמדתם בנושא. השגריר פיקרינג היה הנחרץ יותר מבין השניים. הוא הסביר כי שינה את עמדתו מכיוון שלדעתו, שחרור פולארד עשוי לסייע לשר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, במאמציו לקידום המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. "במשך שנים התנגדתי לשחרור פולארד, אבל אם היו אומרים לי שהחלטה על שחרורו תסייע לקדם את הסכם המסגרת של קרי בצורה משמעותית – הייתי תומך בכך", אמר השגריר לשעבר.

פיקרינג, ששימש בתפקיד כאשר פרשת פולארד יצרה משבר חסר תקדים בין ישראל לארצות הברית, הבהיר כי מבחינתו פולארד היה ונשאר בוגד. "הוא עשה דברים רעים ומסוכנים, ואני ממש לא מקבל את המחאה הישראלית על מאסרו, אבל חשוב להגיד את האמת: השגת הסכם מסגרת ישראלי-פלסטיני חשובה הרבה יותר מהמשך מאסרו של פולארד". פיקרינג שיגר מסר ברור בנושא לקרי, ואמר כי "דיפלומטים צריכים לקחת אתגרים ולהפוך אותם להזדמנויות".

עוד על פולארד:
נתניהו: שחרור פולארד לא קשור לציתותים האמריקניים
כך יוכל נתניהו להביא לשחרור ג'ונתן פולארד
"קרי הציע - פולארד תמורת שחרור ערבים-ישראלים"

סמואל לואיס כשגריר ארה"ב בישראל עם ראש הממשלה דאז מנחם בגין 1977. AP
"יש היגיון בפניית הח"כים לאובמה". לואיס עם ראש הממשלה בגין בעת ששימש שגריר בישראל/AP

לעומת פיקרינג, לואיס אמר כי לדעתו אין כל קשר בין שחרור פולארד לבין תהליך השלום. "כל מי שמנסה לקשור בין שתי הסוגיות עושה טעות. נתניהו ניסה לעשות זאת בוועידת וואי ב-1998, והוא גרם בכך נזק אדיר לפולארד. לדעתי, התעקשותו של נתניהו לקשור בין הסוגיות תרמה לכך שפולארד עדיין בכלא". לואיס סבור כי יש לשחרר את פולארד דווקא על רקע הומניטרי: "הוא בוגד ואני שמח שהוא ישב בכלא, אבל 28 שנים זה מספיק זמן. גם כך הוא עשוי להשתחרר בעוד שנתיים, כך שלדעתי יש היגיון בפנייה של יותר ממאה חברי כנסת לאובמה בבקשה לשחרר אותו".

לואיס פסל על הסף את הטענה שלפיה יש קשר בין שחרור פולארד לבין הריגול האמריקני בישראל, שנחשף לאחרונה במסמכים שפרסם המדליף האמריקני אדוארד סנודן. "אין לזה שום קשר לגילויים של סנודן על ריגול בישראל", ציין לואיס. "מבחינת מערכת הביטחון האמריקנית, פולארד הוא בוגד שעשה מעשים חמורים ביותר. השאלה היא אם במצבו הנוכחי, ואחרי 28 שנים בכלא, הוא עדיין מהווה סיכון ביטחוני".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הפגנת סטודנטים מבר אילן מול  מלונו של ג'ון קרי בבקשה  לשחרר את יונתן פולארד, ינואר 2014. יאיר גולדשטוף, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה בעד שחרור פולארד מול מלונו של קרי בישראל בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, יאיר גולדשטוף

לואיס ופיקרינג נחשבים לשניים מבכירי הדיפלומטיה האמריקנית בעשורים האחרונים. פיקרינג היה שגריר ארצות הברית בהודו ובמטה האו"ם, ולואיס עמד בראש אגף המדיניות במשרד החוץ האמריקני. בשנת 2004 תמך לואיס בקמפיין של ג'ון קרי לנשיאות ארצות הברית, והוא נחשב מקורב למפלגה הדמוקרטית. פיקרינג הצטרף לאחרונה למכון המחקר היוקרתי "ברוקינגס", ומי שגייס אותו למכון היה לא אחר ממרטין אינדיק, סגן נשיא המכון שמונה בקיץ לשליח המיוחד של קרי למשא ומתן הישראלי-פלסטיני.

לשאלה אם קרבתם של השניים לממשל מרמזת על שינוי גישה גם בסביבתו של אובמה, השיב לואיס: "אני לא יודע מה הממשל יעשה לגבי פולארד, אבל כאמור, אני חושב שיש הצדקה הומניטארית לשחררו". פיקרינג אמר כי אינו יודע מה יעשה הממשל בנושא, אך לדבריו "יש כיום יותר סיכוי לשינוי בנושא מאשר בעבר". שני השגרירים לשעבר שוחחו עם וואלה! חדשות במסגרת כתבה נרחבת על מאמצי השלום שמוביל קרי, שתפורסם במגזין סוף השבוע של וואלה! ביום חמישי הקרוב.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully