וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי בדרך לישראל: בנייה בהתנחלויות תקדם את פניו?

1.1.2014 / 7:55

יממה לפני ששר החוץ האמריקני נוחת בארץ, טרם פורסמו מכרזי הבנייה בשטחים שאמורים להתפרסם השבוע. קרי צפוי "לסגור קצוות" מול נתניהו ואבו מאזן, לקראת הצגת הסכם מסגרת

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה ג'ון קרי, דצמבר 2013. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
יעורר מבוכה וזעם? נתניהו עם קרי בעת ביקורו הקודם בישראל, בדצמבר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

שנה חדשה, מחלוקות ישנות: כיממה לפני הגעתו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, לביקור נוסף בישראל, טרם פרסמה הממשלה את מכרזי הבנייה בהתנחלויות שפרטיהם הודלפו לתקשורת בשבוע שעבר. ההדלפה, שנמסרה במקביל לכמה כלי תקשורת, כללה הצהרה על כך שהבנייה תוכרז רשמית במהלך השבוע הנוכחי, בצמוד לשחרור הפעימה השלישית של האסירים הפלסטינים. אם ראש הממשלה בנימין נתניהו אכן יעמוד ביעד הזה, הרי שמכרזי הבנייה יפורסמו קרוב למועד נחיתתו של קרי בנתב"ג, דבר שוודאי יעורר מבוכה בקרב האמריקנים וזעם בקרב הפלסטינים.

קרי צפוי לנחות כאן מחר (חמישי) בשעות הבוקר. הוא מגיע עם שאיפות גדולות, במטרה לקדם את נתניהו ואבו מאזן לעבר "הסכם מסגרת". הצמדת ההכרזה על הבנייה בהתנחלויות לנחיתתו תכריח אותו לעסוק במקום זאת בכיבוי שריפות. נתניהו יכול, כמובן, לדחות את ההכרזה על הבנייה לשבוע הבא, אחרי שקרי יעזוב, אבל לא בטוח שתסריט כזה יהיה עדיף מבחינת האמריקנים: הרושם שייווצר יהיה שביקורו של קרי, שנועד לקדם את המשא ומתן, מסתיים במשבר. כך או כך, דבר אחד מובטח לנתניהו: הכרזת הבנייה תיתקל בגינוי חריף מצד אירופה, ואולי אף בהכרזה על צעדים כלכליים חדשים נגד ההתנחלויות.

עוד על תהליך השלום עם הפלסטינים:
לחץ אירופי: קמרון ומרקל יגיעו לישראל בתחילת 2014
נתניהו על החגיגות ברשות: "רוצחים אינם גיבורים"
עריקאת: "ההחלטה לספח הבקעה נועדה להרוס תהליך השלום"

"חמ"ל של ממש" במלון בירושלים

האיומים של אירופה הפכו בשבועות האחרונים לבוטים ומפורשים במיוחד. שגריר האיחוד האירופי בישראל אמר לוואלה! חדשות כי אם הבנייה החדשה בהתנחלויות תפגע במשא ומתן, ישראל תישא באחריות – על כל המשתמע מכך. מסר דומה הועבר למשרד החוץ בירושלים משגרירי המדינות החשובות ביבשת. על רקע זה הזהירה שלשום שרת המשפטים, ציפי לבני, מפני גל חרמות כלכליים נגד ישראל, במקרה שהשיחות ייכשלו. באופן מפתיע, שר הביטחון משה יעלון לא חלק על התחזית הקודרת שלה, אולם אמר כי "אם הבחירה היא בין חרם אירופי לטילים על נתב"ג, אני מעדיף את החרם". במילים אחרות: השניים אמנם חלוקים בדעותיהם לגבי מה יקרה אם המשא ומתן יצליח, אבל שניהם מבינים היטב מהם הסיכונים הצפויים לישראל במקרה שהמשא ומתן ייכשל.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. רמאללה, 12 בדצמבר 2013. רויטרס
הדרך לשרטוט פתרונות מפורטים לסוגיית הפליטים עוד ארוכה. אבו מאזן וקרי ברמאללה, בחודש שעבר/רויטרס

קרי אמנם הקדיש בשבועות האחרונים זמן רב לחששות הביטחוניים של ישראל, אבל לשיטתו, הבחירה שעומדת בפני ישראל שונה מזו שהציג יעלון. ישראל, על פי קרי, צריכה לבחור בין בידוד בינלאומי וחרם כלכלי, לבין אפשרות היסטורית לשלום עם ביטחון. קרי אמנם נשאב פעם אחר פעם אל תוך המשברים שיוצרים שני הצדדים במהלך המשא ומתן, אבל במקביל ל"תיזוזים" שלו בין ירושלים לרמאללה, עוסקים האמריקנים בעבודת מטה יסודית, מתוך אמונה שהמשא ומתן יעבור את המשבר הקרוב, וגם את זה שאחריו, ויימשך עמוק אל תוך 2014.

גורם ישראלי שהתארח לפני כשבועיים במלון המלך דוד בירושלים הופתע לגלות במלון עשרות פקידים ומומחים אמריקנים, שעוסקים כולם בעניין המשא ומתן. "קשה לשים לב אליהם רוב הזמן, כי הם עובדים מתחת לרדאר, אבל בבוקר כולם יורדים לאכול, ואז מבינים שהם הקימו פה חמ"ל של ממש", הסביר הגורם. חלק מהאנשים הללו כפופים לצוות המשא ומתן שמנהל מרטין אינדיק, אחרים משתייכים לצוות הביטחוני בראשות הגנרל ג'ון אלן, וחלק כפופים בכלל ישירות לשר החוץ קרי. מעבר לכוח הקדמי בירושלים, במשרד החוץ האמריקני הוקם צוות של פקידים ומומחים למציאת פתרונות לסוגיית הפליטים, שאמורה לעלות לדיון מדוקדק בין הצדדים רק בעוד כמה חודשים, אם בכלל. האמריקנים מאמינים שהשיחות יגיעו גם לשם, במוקדם או במאוחר, והם מתכוננים ביסודיות.

לא רק לחיצות ידיים

הדרך לשרטוט פתרונות מפורטים לסוגיית הפליטים עוד ארוכה, אבל ב"הסכם המסגרת" שיוצג בפני נתניהו ואבו מאזן, אולי כבר בסוף ביקורו הנוכחי של קרי, צפויה להיות התייחסות כללית לנושא, כמו גם לסוגיית ירושלים. השורה התחתונה ידועה מראש לכל המעורבים: הפליטים ישובו למדינה הפלסטינית, ואילו ירושלים תהיה בירת שתי המדינות, בצורה זו או אחרת. את הניסוחים העדינים והמדויקים, שאמורים לאפשר גם לנתניהו וגם לאבו מאזן להמשיך בשיחות, מנסחים לא רק בכירי הדיפלומטים של ארצות הברית, אלא גם מומחים משפטיים מטעם הממשל.

בנייה בשכונת הר חומה בירושלים, 2011. AP
בנייה בשכונת הר חומה בדרום-מזרח ירושלים/AP

גורם המעורב בתהליך אמר לוואלה! חדשות כי האמריקנים לא מתכוונים "לכפות" על הצדדים מתווה להסדר, אלא להציג מסמך שמשלב בין "רעיונות" שגובשו בוושינגטון לבין דברים שנתניהו, אבו מאזן ונציגיהם במשא ומתן העלו בעצמם במהלך חצי השנה האחרונה. הגורם הוסיף כי "מי שזלזל במשא ומתן וטען שלא קורה שם דבר מלבד לחיצות ידיים, יגלה שטעה". לדבריו, למרות המשברים והקשיים הרבים, חלה התקדמות בחודשים האחרונים, והיא תבוא לידי ביטוי ברעיונות שקרי יציג לנתניהו ואבו מאזן.

הסיבה העיקרית לכך שהאמריקנים מגלים אופטימיות זהירה לגבי הסיכוי שנתניהו ואבו מאזן יאמצו את ההצעה של קרי, היא העובדה ששני המנהיגים מפחדים לשאת באשמה לכישלון המשא ומתן. עבור אבו מאזן, המשמעות עשויה להיות אובדן התמיכה הכספית של ארצות הברית והאיחוד האירופי, כלומר אובדן השלטון. עבור נתניהו, המשמעות תהיה בידוד וחרם בינלאומי, שיגרום לכלכלה הישראלית נזק חסר תקדים. קרי מרבה לתאר את נתניהו ואבו מאזן כמנהיגים "אמיצים", אבל ייתכן שדווקא החששות והפחדים יובילו אותם לעבר ההחלטות הקשות שהוא מבקש מהם לקבל.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully