וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בצרפת: בית המשפט אישר מס של 75% על העשירים

30.12.2013 / 13:15

הליך החקיקה עורר זעם בקרב ראשי המשק ואצל מנהלי קבוצות הכדורגל, שמאשימים את הנשיא הולנד ב"שנאת עשירים". השחקן ז'ראר דפארדיה עזב לבלגיה כדי להימנע מתשלום המסים

נשיא צרפת פרנסואה הולנד עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בארמון האליזה. פריז, דצמבר 2013. GettyImages
הולנד עם הקנצלרית מרקל, החודש באליזה. צרפת בנויה למודל כזה?/GettyImages

בית המשפט העליון לחוקה בצרפת אישר אמש (ראשון) את הצעת הממשלה להטיל את "מס המיליונרים" השנוי-במחלוקת, על חברות שמשלמות משכורות של יותר ממיליון אירו בשנה.

הליך החקיקה מעורר זעם בקרב אנשי העסקים הבכירים של צרפת ואצל מנהלי קבוצות הכדורגל שלה, שאיימו בשביתה אם החוק ייכנס לתוקף. גם שחקני קולנוע מפורסמים איימו לעזוב את המדינה למקלטי מס נוחים יותר: אחד שכבר עשה זאת הוא ז'ראר דפרדיה, שעבר לבלגיה ואף קיבל דרכון רוסי.

בכירים במשק מאשימים את הנשיא הולנד פרנסואה בשנאת עשירים. הוא עצמו אומר כי העשירים צריכים לתרום יותר לחברה, ולתת מכספם כדי לסייע בסגירת הגירעון התופח. במצע הבחירות שלו, הבטיח הולנד להטיל 75% מס על מרוויחי המשכורות הגבוהות בחברה. ואולם, בית המשפט דחה את ההצעה בשנה שעברה, בטענה כי מדובר בחקיקה שאינה הוגנת, ונקבע כי תקרת המס לעשירים תהיה לכל היותר 66%.

ממשלתו הסוציאליסטית של הולנד שינתה מאז את ניסוח החוק, כדי שרוב נטל המס יהיה על החברות, ולא יפגע בפועל במשכורתם של השכירים. המס, שיוטל למשך שנתיים, צפוי להשפיע על 470 חברות ועל עשרות מועדוני כדורגל, ואמור להכניס 210 מיליון אירו לקופת המדינה בכל שנה.

בחודש הבא תנסה ממשלת צרפת להעביר מס נוסף, שגם הוא מעורר זעם בציבור - "המס הירוק" (eco-taxe), שאושר עוד בימי הנשיא ניקולא סרקוזי, במטרה לעודד שימוש ברכבות ובספינות לשינוע סחורות. בחודשים האחרונים התקיימו מחאות סוערות של חקלאים שהפגינו נגד כניסת המס לתוקפו, מה שגרם להסרתו הזמנית מסדר היום.

ברקע המחאה הציבורית, סקר שהתפרסם בתחילת החודש העלה כי כמעט מחצית מהצרפתים מעדיפים להחליף את הנשיא פרנסואה הולנד בנשיא לשעבר סרקוזי - אותו נשיא שהדיחו למענו לפני שנה וחצי בלבד. סקרים נוספים מעלים כי התמיכה הציבורית בהולנד הידרדרה מתחת ל-20% - שפל של כל הזמנים עבור נשיא בצרפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully