וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את הצבא האדום שמזעזע את הממשלה בצרפת

עמית מאיר

9.11.2013 / 1:29

עשרות אלפים יצאו לרחובות במחאה על המס הירוק והצליחו לסדוק את מדיניות הממשלה. פריז סובלת מחוסר תמיכה מימין ומשמאל, וראש הממשלה מתחיל להילחץ לקראת הבחירות המקומיות

לפני כארבעה שבועות פתחו החקלאים במחוז ברטאן במערב צרפת בהפגנות המוניות במחאה על "המס הירוק" – eco-taxe. מדובר בהתעוררות הציבורית החריפה ביותר בנושא מיסוי מאז כניסתו של הנשיא פרנסואה הולנד לתפקיד. ההחלטה על המיסוי הנוסף על משאיות במשקל של למעלה משלושה טונות וחצי התקבלה על ידי ממשלתו של הנשיא הקודם, ניקולא סרקוזי, במטרה לעודד שימוש ברכבות ובספינות לשינוע סחורות, אך בשל מחאות חוזרות ונשנות, כניסתו של המיסוי לתוקף נדחתה כמה פעמים.

בחודש שעבר הכריז הנשיא הולנד כי המיסוי ייכנס לתוקפו בחודש ינואר הקרוב, והחקלאים – הנפגעים העיקריים מהמהלך – לא קיבלו את הגזרה בשקט. ענף החקלאות נפגע באופן קשה במיוחד בעקבות המשבר הכלכלי, לאחר שמפעלים רבים נסגרו בשל תחרות מהשוק הבינלאומי, והמס הירוק צפוי להנחית מכה כבדה נוספת על החקלאים.

תושבי המחוז, האחראי לחלק גדול מהייצור החקלאי במדינה, יצאו לרחובות בעשרות אלפיהם בשבועות האחרונים בכמה הפגנות, הגדולה שבהן נערכה בשבוע שעבר והשתתפו בה קרוב ל-30 אלף בני אדם. הכובע האדום שחבשו לראשם כל המפגינים הפך לסמל המחאה. "הכובעים האדומים" היה גם הכינוי שלו זכו המפגינים באותו המחוז בזמן המהפכה הצרפתית.

המתנגדים לא איחרו להגיב, ובין היתר נחשף בעיתון הצרפתי “le Nouvel Observateur” כי 15 אלף הכובעים האדומים שנרכשו בתקופה האחרונה מיוצרים בכלל בבריטניה – עקיצה לתושבי ברטאן, שנאמנותם לצרפת תמיד הוטלה בספק.

מי ישלם – הממשלה או האזרחים?

היתקלות בין המוחים לבין כוחות המשטרה נרשמה לפני כשבוע, במהלך הפגנה בהשתתפות כ-10,000 אנשים בעיירה קאמפר, שהפכה למוקד המאבק. המפגינים החלו ליידות אבנים, והמשטרה הגיבה עם זרנוקי מים וגז מדמיע שרוסס על הקהל. בהפגנה אחרת, עובדי התאגיד החקלאי "טילי-סבקו" חסמו ביום שני את אחד הכבישים המרכזיים בצפון ברטאן למשך כמה שעות.

"אקומוב", החברה הפרטית שהוקמה כדי ליישם את חוק המיסוי, כבר קיימה את חלקה בחוזה, הכולל בין היתר הקמת 183 שערי גבייה, גם אליהם המפגינים כבר הגיעו. "ל'אקספרס" הצרפתי דיווח על חקירה שנפתחה בעקבות השחתתם של חמישה שערי גבייה. שר התחבורה הכריז זה מכבר כי השערים תוקנו, והוסיף כי עלות כל שער גבייה שכזה נעה בין 500 אלף למיליון אירו. בנוסף, הוא הצהיר כי בהתאם לחוזה שנחתם עם החברה, המדינה תיאלץ לשלם 800 מיליון אירו ל"אקומוב" אם תכנית המיסוי תיגנז.

מפגין "הכובעים האדומים" עובר דרך ענן של גז מדמיע בהפגנה בקאמפר, צרפת, 2 בנובמבר 2013. רויטרס
"אור ירוק למעשים דומים בעתיד". מפגין עובר בענן של גז מדמיע במהלך ההפגנה הגדולה ביותר במחאה/רויטרס

"אם האנשים לא יציגו את עצמם כפושעים, אלא כפעילים פוליטיים, השופט יתחשב בכך", טען בראיון שהעניק ל"ל'אקספרס" ניקולא גאלון, עורך הדין שייצג את הנאשמים בפרשת המחאה בנוגע להנדסה גנטית של תירס, שהסעירה את המדינה לפני שנים בודדות. הוא הוסיף כי "יהיה קשה לא להביא כלל לדין את המבצעים. דבר כזה ייתן אור ירוק למעשים דומים בעתיד", אך לדבריו, בהסתמך על מקרים דומים בעבר, החשודים יוכלו לקבל הקלה בעונש. "אף אחד לא מעריך את הריסת השערים", אמר כריסטיאן טרואדק, ראש עיר מקומי וממובילי המאבק במס הירוק, "אך הממשלה חייבת להקשיב למסר שנשלח אליה".

בימין הצרפתי ההתנגדות להכנסת המיסוי הירוק לתוקף היא חד-משמעית. בסקר שנערך לאחרונה ופורסם ב"Les Echos", לא פחות מ-80% מתומכי ה-FN, מפלגת הימין הקיצוני של מארין לה-פן שזוכה לתמיכה מחודשת בשנים האחרונות, מתנגדים להכנסתו לתוקף של המיסוי.

בשמאל, כצפוי, המצב שונה, אך מעלה תמונה מעניינת. מתוך מדגם מייצג של יותר מ-1,000 נשאלים, 46% ממצביעי השמאל מתנגדים למס, ובדיוק 46% גם מתנגדים אליו. הולנד לא זוכה לתמיכה שציפה לקבל ממצביעיו הסוציאליסטים, ולפי סקר נוסף שפורסם בשבועון "Journal du Dimanche", 85% ממצביעיו דורשים שינוי במדיניותו ובהרכב הממשלה לקראת הבחירות המקומיות והבחירות לפרלמנט האירופי בחודש מרץ הקרוב, בהן הסוציאליסטים כבר מתכוננים להפסדים כבדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הנשיא השנוא ביותר

בשבוע האחרון נרשמה התקדמות, כשנציגי המפגינים הצהירו כי הם מוכנים לשבת למשא ומתן עם נציגי הממשלה, בתנאי שהשיחות יתייחסו לתנאים קונקרטיים. פגישה ביוזמת ראש הממשלה ז'אן-מארק איירו נערכה ביום חמישי, במטרה לפתור את המשבר החברתי בברטאן. ההסכם, שפרטיו הסופיים טרם סוכמו, כולל פרויקטים שונים הנוגעים לדיור, הקמת מרכזי מחקר באזור, וכמובן, השקעה בתעשיות החקלאיות – למרות שהחלק האחרון נותר המעורפל ביותר.

אחד מאיגודי העובדים החזקים במדינה, "כוח לעובדים" ("Force Ouvrière"), החרימו את השיחות לאחר תחילתן, וטענו: "אנחנו רוצים תשובות, ולא ועידות שלא יחזיקו מעמד". הממשלה הסכימה בסוף אוקטובר להשעות את כניסתו לתוקף של המס, אך דחתה את האולטימטום שהציבו המפגינים ביום רביעי לביטולו המוחלט. "הממשלה הבינה את חומרת הקשיים, אך אין מקום לאולטימטום ברפובליקה הצרפתית – לא כך אנחנו עובדים", אמר שר הביטחון ז'אן-איב לה-דריאן בראיון לתחנת הרדיו "פראנס אינטר".

פעילים סביבתיים מתחו ביקורת קשה על הממשלה הסוציאליסטית על ביטולו של המס. חבר הפרלמנט האירופי מטעם הירוקים אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי צעד זה הוא "פתטי" ומהווה "נסיגה שלא תיאמן".

מיסוי ירוק צרפת. רויטרס
יזם פגישה בין הצדדים, שהסתיימה ללא תוצאות ברורות. ראש הממשלה איירו מכריז על השעיית המס הירוק בחודש שעבר/רויטרס

סקר BVA נערך מדי חודש בצרפת זה 32 שנים, ובוחן את שביעות הרצון של הציבור מהשלטון. במשך כל אותה תקופה, אף נשיא לא ירד מתחת לרף של 30% תמיכה - עד החודש. לפי התוצאות, שפורסמו בעיתון "ל'אקספרס", רק 26% מהנשאלים השיבו כי דעתם על הנשיא פרנסואה הולנד חיובית, ואילו 73% אמרו כי אינם מרוצים מתפקודו. לצד הולנד, גם ראש הממשלה איירו "סובל" מ-25% תמיכה בלבד בקרב הצרפתים. עם זאת, עבור ראש הממשלה אין מדובר בשפל היסטורי.

מנהל מכון הסקרים "OpinionWay" בפריז, ברונו ז'אנבר, אמר בראיון לסוכנות בלומברג האמריקנית: "הנסיגות האלו משדרות למצביעים כי הממשלה מתקשה בתפקידה. אפילו תומכיו של הולנד בספק אם יש לו את מה שצריך בשביל התפקיד".

מבחינת הולנד, הפתרון לגרעון התקציבי החמור שממנו סובלת צרפת הוא פשוט – מיסוי. זה הכרטיס שבזכותו הוא נבחר, כשהצרפתים קיוו שהעשירים יצליחו לתמוך בכלכלת המדינה. בניסיון נואש ליישר קו עם יעדי האיחוד האירופי לגירעון, התקדם הנשיא עם כמה יוזמות להעלאת מיסוי, כולל מסים נוספים לחברות ענק, ומסים על תכניות חיסכון שונות.

מיסוי ירוק צרפת. רויטרס
אחד ממפגיני "הכובעים האדומים" על ראש בריקדה בעיירה קאמפר/רויטרס

סוכנות הידיעות הגרמנית דיווחה כי המסים במדינה הועלו בסך של 70 מיליון אירו בשלוש השנים האחרונות. המס הירוק צפוי היה להכניס עוד כמיליארד אירו לקופת המדינה מדי שנה.

אז מה המוחים עדיין רוצים מאיירו והולנד, שכביכול נכנעו לדרישותיהם? השעיית המס הירוק הוא ניצחון קטן עבור החלקאים ואיגודי העובדים, אך ההשפעה שלו בפועל מתגמדת לעומת הסוגיה האמתית בעיניהם – הזנחת ענף החקלאות במדינה והכבדת העומס הכלכלי עליהם. המפגינים כבר הספיקו להצהיר כי הם לא מתכננים לתת ללחץ לשכוך. תיירי מרה, נשיא איגוד החקלאים FDSEA, אמר לאחר סיום הפגישה עם ראש הממשלה אתמול: "בימים הקרובים ניפגש ונחליט מה נעשה בהמשך. אין לי שום ספק שיהיו פעולות נוספות".

"אין עוד מקום להעלות מסים", אמר לוראן דובואה, פרופסור מהמכון למדעי המדינה בפריז. "הצרפתים מרגישים שהמסים עולים, וכוח הקנייה שלהם יורד. הם מבינים שאין מספיק עשירים במדינה כדי לאפשר את המדיניות הסוציאליסטית שהבטיח הולנד", הוסיף בשיחה עם סוכנות בלומברג.

האם המחאה הבאה בפתח? מועדוני הכדורגל כבר הכריזו כי הם מתכננים להפגין בחודש הבא נגד "מס המיליונרים", שייאלצו לשלם על משכורות העתק של הכוכבים הגדולים המשחקים בשורותיהם.

לקריאה נוספת
הולנד - הנשיא הכי לא-פופולרי בתולדות צרפת
"המוסד ניסה לצותת לסרקוזי כשכיהן כנשיא צרפת"
שני עיתונאים צרפתים נחטפו ונרצחו בצפון מאלי

(עדכון ראשון: 20:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully