וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בגלל טעות": 150 מבקשי מקלט ישוחררו ממעצר?

בית הדין לביקורת משמורת טען שאין בסמכותו לדון בשחרור מבקשי מקלט שנכנסו לישראל לאחר תיקון החוק. רשות האוכלוסין ערערה, אך בינתיים הם מוחזקים ללא ביקורת שיפוטית

צילום: מיכל רותם

צפו: פקחי ההגירה עוצרים מבקשי מקלט בשבוע שעבר

מבקשי מקלט ישוחררו בגלל טעות משפטית? בית הדין לביקורת משמורת של שוהים שלא כדין קבע אתמול (שני) כי אין בסמכותו לדון בעילות החזקה או שחרור ממשמורת של מבקשי מקלט שנכנסו לישראל לפני כניסתו לתוקף של תיקון החוק למניעת הסתננות. במשרד המשפטים טוענים שהדיינים טעו – וברשות ההגירה והאוכלוסין מיהרו והגישו כבר בחצות ערעור על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

עוד בוואלה! חדשות על מאבק מבקשי המקלט:
רשות ההגירה תחל לזמן מבקשי מקלט למתקן הפתוח
הפגנת ענק בתל אביב: ”פליטים אינם פושעים”
כלא הכלאיים של הגזענות / דעה

מבקשי מקלט מפגינים בתל אביב, 21 בדצמבר 2013. יותם רונן
הפגנת מבקשי המקלט ביום שבת בתל אביב/יותם רונן

אתמול נערך דיון בעניינם של כ-150 מבקשי מקלט שנעצרו בשבוע שעבר לאחר שעזבו את מתקן השהייה הפתוח "חולות" שבנגב. כזכור, הם צעדו לירושלים, הפגינו מול משכן הכנסת, נעצרו והועברו לכלא סהרונים לתקופה של שלושה חודשים, כפי שקובע תיקון החוק למניעת הסתננות.

הדיינים קבעו אתמול כי אין בידם את הסמכות לדון בנושא, כיוון שמבקשי המקלט האמורים נכנסו לישראל טרם כניסתו לתוקף של התיקון לחוק. ברשות האוכלוסין וההגירה חששו שמא החלטת הדיינים תביא לשחרורם של מבקשי המקלט ממעצר ובאופן חריג מיהרו להגיש ערעור על ההחלטה שעות אחדות לאחר קבלתה.

"מאחורי המספרים עומדים אנשים"

הערעור הוגש בעניינם של כל העצורים יחדיו, תוך ציון מספר האסיר שלהם בלבד, ללא שם. סגנית נשיא בית המשפט המחוזי, שרה דברת, ביקרה את פעולת הרשות. "טרם אתייחס לגוף ההחלטה, אעיר לגבי הדרך בה הוגש הערעור שבפני", אמרה. "שמות המשיבים לא פורטו, אלא רק מספרי המוחזק שלהם. איני סבורה שזו הדרך הראויה להגיש ערעור, מאחר שמאחורי המספר עומדים אנשים ומן הראוי והנכון לציין את שמות האנשים ולא מספרים".

השופטת גם הציעה לבאי כוח הצדדים שנכחו בדיון, אך לא נכחו בדיון בבית הדין לביקורת משמורת, להחזיר את התיק לדיון בבית הדין במטרה לקיים דיון עם הצדדים בשאלת סמכותו. יש לציין כי שאלת סמכות בית הדין לביקורת משמורת הינה תלוית פרשנות ולא הוסדרה עד לתומה עם חקיקת תיקון החוק שנערכה בהליך בזק.

מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013. טלי מאייר
מעצר מבקשי המקלט בירושלים, בשבוע שעבר/טלי מאייר

כך, מאתמול מוחזקים העצורים בכלא ללא ביקורת שיפוטית. המצב הזה היה אמור להוביל, על פי החוק, לשחרורם, על אף שייתכן שאינם מודעים כלל לערעור שהוגש. "אם יש דיון בבית המשפט, האנשים שעניינם נדון צריכים להיות נוכחים או לפחות בא כוחם", אמר עורך הדין אסף וייצן, מהמוקד לסיוע למהגרים ופליטים המייצג 123 מהעצורים. "בית המשפט העליון הבהיר לא פעם שזכותו של אדם המוחזק במעצר להיות נוכח בדיון משפטי שמתקיים בעניינו היא זכות יסוד חוקתית ותנאי לקיומו של הליך הוגן. המדינה הגישה ערעור ולא סברה שיש קושי לדון בעניינם של העצורים בהעדרם ואף כשייתכן כי הם כלל לא יודעים על דבר הערעור שהוגש. לצערי, בית המשפט המחוזי לא ראה פסול בעמדה זו והחזיר את הדיון בעניין סמכות בית הדין לפתחו, כשלמעשה כבר מאתמול כל אותם אנשים היו אמורים להשתחרר בשל אי קיומה של ביקורת שיפוטית על החזקתם במשמורת".

מבקשי מקלט מפגינים בתל אביב, 21 בדצמבר 2013. יותם רונן
חבריהם עצורים ללא ביקורת שיפוטית. ההפגנה בשבת/יותם רונן

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "הערעור נסוב סביב שאלת סמכויותיו של בית הדין לביקורת משמורת ובפסק הדין נקבע כי על בית הדין לקיים דיון במעמד הצדדים היום או מחר".

ממשרד המשפטים, תחתיו פועלים בתי הדין לביקורת משמורת, נמסר: "בית הדין טעה בהתייחסו לסעיף אליו התייחס בחוק".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully