וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ההגירה תחל לזמן מבקשי מקלט למתקן הפתוח

מסתננים השוהים במרכז תל אביב ובאילת יתבקשו להתייצב במתקן "חולות" בתוך 30 ימים. במקביל, תוגברה האכיפה נגד מעסיקים. אנשי הקהילה על הקטטה בכנרת: "השגריר מאיים עלינו"

ערן גילווארג

(צפו בתיעוד הקטטה בקיבוץ כנרת, אתמול)

רשות האוכלוסין וההגירה תחל בימים הקרובים לזמן מבקשי מקלט השוהים במרכזי הערים למרכז השהייה הפתוח "חולות" בנגב. בהתאם לתכנית שהציג שר הפנים גדעון סער לכנסת ולממשלה, שנועדה לצמצם את מספר המסתננים במרכזי הערים ולאכוף את איסור העסקתם, תזמן הרשות מבקשי מקלט השוהים במרכז תל אביב ובאילת למתקן, שביכולתו לקלוט עד אלף בני אדם. כיום שוהים במתקן 181 מבקשי מקלט בלבד מתוך 275 שאמורים לשהות בו, כשהיתר יצאו ולא שבו אליו.

עוד בנושא מבקשי המקלט:
כאלף הפגינו בתל אביב: "פליטים אינם פושעים"
בתום מרדף: מבקשי המקלט הוחזרו למתקן "חולות"
כלא הכלאיים של הגזענות. דעה

מעצר מבקשי מקלט שצעדו מהמתקן הפתוח לבאר שבע. טלי מאייר
המתקן יכול להכיל עד אלף בני אדם. שוטרים עוצרים מבקש מקלט שצעד ממתקן "חולות" לבאר שבע, בשבוע שעבר/טלי מאייר

על פי התכנית של הרשות, מבקשי המקלט השוהים במרכזי הערים יזומנו ללשכות של רשות האוכלוסין וההגירה, ויקבלו הוראת שהייה שלפיה עליהם להגיע למתקן הפתוח בתוך 30 ימים, תוך קבלת סיוע מהרשות שתסיע אותם למקום. הרשות קראה למבקשי המקלט לכבד את החוק בישראל ולהתייצב במועד הנקוב, וציינה כי החלה באכיפה נגד מעסיקים של מסתננים השוהים במתקן הפתוח ונגד מסתננים שזומנו אליו ולא התייצבו לאחר 30 יום כנדרש מהם.

"השגריר הסביר איך לעקוף את החוק הישראלי"

בתוך כך, חברי הקהילה האריתראית בישראל כינסו היום (ראשון) בדרום תל אביב מסיבת עיתונאים שבה ביקשו למסור את גרסתם לקטטה האלימה שפרצה אמש בקיבוץ כנרת, במהלך נאומו של שגריר אריתריאה בישראל. "זה לא היה כנס, אלא פרופגנדה לקבוצה אריתראית פנימית שגיבש השגריר, ובמהלכה הסביר להם כיצד יעבירו כסף למדינה דרך חשבונות בגרמניה ובכך יעקפו את החוק הישראלי", טען עמנואל אגוס, אזרח המדינה האפריקנית.

הרס בקיבוץ כנרת לאחר קטטה המונית שפרצה במהלך נאום שגריר אריתריאה, 21 בדצמבר 2013. שלומי גבאי
האולם שבו נאם השגריר האריתראי, אמש בקיבוץ כנרת/שלומי גבאי

לטענת הקבוצה, שגריר אריתריאה בישראל יצר מעין קבוצה אוהדת של אריתראים השוהים בארץ, הנפיק להם תעודות מיוחדות שלטענתו רק עמן יוכלו לשוב למדינה, ופועל לכך שקבוצה זו תרכוש קרקעות במולדתם מכסף שהם מרוויחים בישראל ותעביר 2% ממשכורתם בישראל למדינה.

"הגענו לשם קבוצה של 60 איש, למחות על התנהלותו של השגריר, ואז הוא הורה לכ-600 איש שישבו באולם להרביץ לנו ולפגוע בנו בטענה שאנו אתיופים שבאים לפגוע במדינה", תיאר פילימון רזנה את שאירע בקיבוץ הצפוני. לדבריו, "הם פגעו בנו, התעללו בנו ושלושה מאתנו אף נעצרו, על אף שהם היו האלימים ופגעו בנו. ייאמר לזכות המשטרה שהיא הגיעה מהר מאוד והבינה במה מדובר".

מסיבת עיתונאים של  הקהילה האריתראית בעקבות ההפגנה אתמול לשחרור המוחזקים במתקן השהייה "חולות". דצמבר 2013. יותם רונן
"לאיש לא אכפת, איש לא בודק את בקשות המקלט שלנו". מסיבת העיתונאים של חברי הקהילה האריתראית בתל אביב/יותם רונן

לטענת פעילים בקהילה, השגריר האריתראי ואנשיו מנסים ללחוץ עליהם לשתף פעולה עם המדינה תוך הפעלת איומים עליהם באמצעות משפחותיהם שעדיין מתגוררות באריתריאה. "מנסים להפחיד אותנו כל הזמן, וממשלת ישראל נותנת לזה יד כשהיא מעלימה עין מפעילות השגריר שלקח אתמול 600 איש, ואיש בישראל לא שואל שאלות ורק מאיימים עלינו ב'תיכנסו לכלא או שתשובו לאריתריאה'", אמר אחד מחברי הקהילה.

"אנחנו כאן לבקש מקלט ובגלל השגריר אנחנו חיים בפחד", הוסיף אגוס. "הורינו ומשפחותינו באריתריאה חיים בפחד מהממשלה שם שרודפת אותם ורק דורשת שישלמו המון כסף. אנחנו נגד השלטון באריתראה. מפחיד אותנו שאם לא נקנה דירות שם, כמו שמבקש השגריר, המשפחות שלנו לא יישארו בחיים. זה האיומים שמפזרים כל יום ואנחנו חיים בפחד, אבל בישראל לאיש לא אכפת, איש לא בודק את בקשות המקלט שלנו, לא יודע מי אני, מהיכן באתי וממה אני חושש".

במהלך מסיבת העיתונאים התקבלה ההודעה מרשות האוכלוסין וההגירה בדבר זימון מבקשי המקלט למתקן חולות. בקהילה האריתראית קיבלו את ההודעה ללא חשש. "באנו לכאן לקבל הגנה עבורנו ועבור ילדינו, ולא בשביל לעבוד – אז אם יסייעו לנו בכך, אנחנו נתייצב", אמר עמנואל ימאני, ממנהיגי הקהילה בארץ. "בניגוד לטענות שנשמעות, אנחנו הראשונים לומר שלא באנו לישראל לעבוד אלא רק לקבל הגנה ונלך לאן שיספקו לנו אותה", הוסיף.

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

מבקשי מקלט מפגינים בתל אביב, 21 בדצמבר 2013. יותם רונן
מבקשי מקלט מפגינים בתל אביב, אמש/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully