וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום מרדף: מבקשי המקלט הוחזרו למתקן "חולות"

שעות אחרי שיצאו ממתקן הכליאה הפתוח, ובתום עימות עם פקחי רשות ההגירה, נעצרו 36 מבקשי מקלט, מהם 24 שוהים שהפרו את החוק פעם נוספת. רשות ההגירה: נמשיך לפעול על פי החוק

צילום: מיכל רותם
מעצר מבקשי מקלט שצעדו מהמתקן הפתוח לבאר שבע. טלי מאייר
מעצרים במדבר. אזור קציעות, היום/טלי מאייר

בתום עימותים שנערכו בשעות אחר הצהריים (חמישי) בין מבקשי מקלט, פעילים ופקחי רשות האוכלוסין וההגירה נעצרו 36 מבקשי מקלט, מהם 24 מבקשי מקלט שהפרו את החוק פעם נוספת והוחזרו למתקן חולות, שם צפוי להיערך להם שימוע, ואחריו ככל הנראה יועברו למשמורת לתקופה של עד 30 יום בגין הפרה חוזרת של החוק.

"לצערנו, באופן חוזר ונשנה בחרו מסתננים ששהו במרכז השהייה הפתוח להפר את הוראות ההתייצבות, כאשר הם מונחים, גם הפעם, על ידי נציגים של ארגוני זכויות אדם", נמסר מרשות האוכלוסין וההגירה. "כל ההניסיונות של אנשי רשות האוכלוסין וההגירה להידבר עימם ולבקש מהם לשוב חזרה למרכז השהייה, לא צלחו. מרבית מהמסתננים שעוכבו הוחזרו השבוע למתקן הפתוח לאחר שהוזהרו שלא להפר את ההוראות".

עוד בנושא מבקשי המקלט:
למעצר בראש מורם: המסע הארוך של מבקשי המקלט
אחרי המעצר: למה בעצם שמבקשי המקלט לא יברחו שוב?
דעה: חוק המסתננים דווקא עוזר לזכויות אדם

פליטים שיצאו מהמתקן הפתוח חולות, נעצרו ע"י המשטרה, דצמבר 2013. טלי מאייר
רצים מהפקחים/טלי מאייר

מוקדם יותר, שעות ספורות אחרי שיצאו כמאה מבקשי המקלט ממתקן הכליאה הפתוח "חולות", ובעודם כשמונה קילומטרים מאזור קציעות בו ממוקם המתקן - החלו פקחי רשות האוכלוסין וההגירה בבדיקת אשרותיהם של הצועדים.

חלק מהצועדים, שככל הנראה נבהלו ממראה הפקחים, החלו לברוח לכל עבר, ואחרים ניסו להסתרר מפניהם. הפקחים נאלצו בלית ברירה לרדוף אחריהם, ולהכניסם לאוטובוס שהובא למקום. ברשות טוענים שהאפריקנים נלקחו אך ורק על מנת לבדוק את האשרות שבידם, ולכן נכון לרגע זה לא מדובר במעצר.

על פי החוק למניעת הסתננות יכולה הרשות לעצור אדם שיצא מהמתקן הפתוח שבנגב ולא שב, רק אם חלפו 48 שעות מצאתו - לכן, מבקשים ברשות ההגירה לבדוק את זהות המסתננים בקבוצה זו, שכן אם מי מהם כבר נעצר בהפגנה בירושלים לפני יומיים – אפשר לעצור אותו מאחר שמדובר בהפרת חוק חוזרת. מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "הרשות תמשיך לפעול על פי החוק כלפי מסתננים שלא ישובו למרכז השהייה".

"צריכים פתרון הוגן"

הקבוצה החלה לצעוד בצהריים ממתקן השהייה שאוכלס בשבוע שעבר לכיוון באר שבע, בצעד של הזדהות עם מבקשי המקלט שצעדו בתחילת השבוע לירושלים, נעצרו והועברו לכליאה בכלא סהרונים.

נכון להיום שוהים במתקן חולות 278 מבקשי מקלט, כשבפועל אמורים לשהות 330 איש. עם זאת, היו כאלה שלא שבו אמש לשעת סגירת המתקן בשעה 22:00.

"אני בן 22 ואני שנתיים בכלא. מגיל 20", אמר אחד ממבקשי המקלט לאמנסטי אינטרנשיונל. "אנשים במתקן הפתוח מדוכאים, והמצב שם רע מאוד. יש כאלה שלא יוצאים מהמיטה", סיפר. לדבריו, "אמרו לאנשים שהם ישתחררו, ופשוט העבירו אותם לכלא אחר (סהרונים). יש לנו זכויות, ואנחנו צריכים פתרון הוגן".

"זה מצב שלא יכול להימשך", אמר עבדל חמיד, מבקש מקלט בן 25 מדרפור השוהה בישראל מיוני 2012, שהודה כי הוא מאלה שצעדו לירושלים. הוא הבטיח שאין בכוונתו ובכוונת חבריו לוותר, ושעל מנת להעלות את המודעות לסבלם - הם יצעדו גם לתל אביב "כדי שיבינו שמקומנו לא בכלא". "באנו לישראל לבקש עזרה, כי הבנו שזה מקום שבו אנשים יבינו - אבל כאן הכניסו אותנו לכלא, ובשבוע שעבר העבירו אותנו לכלא נוסף". חמיד הוסיף כי מבחינתו "חולות" אינו מתקן פתוח ואמר: "כששמים אותך באמצע המדבר ומבקשים ממך להתייצב שלוש פעמים ביום - זה כלא, ואי אפשר לקרוא לזה אחרת".

יו"ר ועדת העובדים הזרים, ח"כ מיכל רוזין (מרצ), שליוותה את קבוצת הצועדים הראשונה, התייחסה למתרחש היום במדבר ואמרה כי מדובר בפארסה מתמשכת. "למרות כל התרעות היועצים המשפטיים, ארגוני זכויות האדם וחברי האופוזיציה, הממשלה התעקשה לחוקק בחקיקת בזק חוק מלא חורים וסימני שאלה, שמרגע שיצא לפועל מתפרק לה בידיים", אמרה. "לאזרחי ישראל מגיעה ממשלה טובה ואחראית יותר, שלוקחת ברצינות עניינים חמורים וקריטיים כאלה".

מעצר מבקשי מקלט שצעדו מהמתקן הפתוח לבאר שבע. טלי מאייר
עוצרים את מבקשי המקלט, היום אחר הצהריים/טלי מאייר

ח"כ דב חנין (חד"ש) גינה את הפעולה ואמר: "רשות ההגירה מפרה בעצמה את החוק שהממשלה יזמה, שהרי אם המתקן הוא פתוח - מותר לצאת ממנו גם בהליכה לבאר שבע. ההתנהלות היום רק מוכיחה את מה שאמרנו מלכתחילה - הממשלה יזמה כאן בסך הכל עוד כלא חדש תחת שם מכובס".

(עדכון ראשון: 16:47)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
""כששמים אותך באמצע המדבר ומבקשים ממך להתייצב שלוש פעמים ביום - זה כלא, ואי אפשר לקרוא לזה אחרת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully