וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק המסתננים דווקא עוזר לזכויות אדם

שי שחף

16.12.2013 / 16:03

רק שאלו זכויות האדם של אזרחי המדינה, ולא של זרים שהסתננו אליה. שי שחף סבור שההתנגדות לחוק, המאפשר לכלוא מבקשי מקלט, פוגעת במצב זכויות האדם כאן יותר מהחוק עצמו

נלסון מנדלה הלך לעולמו והובא למנוחות, יום זכויות האדם הבינלאומי צוין ברחבי העולם, וחוק המסתננים החדש עבר בכנסת, וסלל את הדרך להקמתו של מתקן כליאה הפתוח "חולות" בנגב, בו ישוכנו אפריקנים שהסתננו לישראל. אלו שלושה אירועים מהשבוע שעבר המתקשרים לזכויות אדם. האומנם?

היום: מאות מסתננים צעדו לבירה, "רוצים שיקשיבו לנו"

חוק המסתננים החדש מהווה מצע פורה לוויכוח ודיון סביב זכויות אדם, ומאפשר לפעילים בתחום להתנגח במדיניות לאומית. מצד אחד, המחנה הלאומי, שבראש מעייניו אזרחי מדינת ישראל, תומך בחוק ומחזק את ידי נבחרי הציבור, כאשר אלה עושים עבודתם נאמנה ומשתמשים בכלים שניתנו להם - חקיקה ופעילות פרלמנטרית. מאידך, פעילי זכויות אדם וח"כים מהצד השמאלי קיצוני של המפה הפוליטית, מותחים ביקורת חריפה ופוסלים את החוק על הסף משום שהוא "שקרי, פוגע בזכויות אדם ומגיע בתזמון אירוני" לדבריהם.

מדיה צריכה לדאוג קודם לאזרחיה

ובכן, טענותיהם של המתנגדים לחוק תואמות בצורה מושלמת את פעילות "זכויות האדם" של אותם הארגונים מן השמאל הקיצוני. הפעילות למען זכויות האדם בארגונים אלה מאופיינת בשיח אנטי-ישראלי שלא מהסס לפגוע בביטחונה של ישראל, ולא פעם קורא לדה-לגיטימציה של מדינת היהודים. גם הפעם, בהתנגדות לחוק המסתננים יש פגיעה בביטחונם של אזרחי ישראל, וניתנת עדיפות לאוכלוסיה שאינה חוקית. ההתנגדות הנחרצת הזו מסוכנת למדינה ופוגעת בכל האזרחים בישראל.

ההגנה על זכויות אדם היא ערך עליון, ומחובתנו בתור הריבון בארץ ישראל לשמור עליהן. זוהי האחריות המוסרית שלנו כלפי המיעוטים שחיים כאן, וכמובן גם כלפי הרוב. אך עלינו לזכור כי ישנה דרך לעשות את הדברים, וחשוב להבחין למען מי נלחמים ואת מי מייצגים.

חברי הכנסת שהתנגדו לחוק כנראה שכחו שהם נבחרי הציבור של האזרחים בישראל. אלו אותם אזרחים שהחוק מבקש לשמור עליהם, ואותה מדינה שצריכה בראש ובראשונה לדאוג לאזרחיה. אז האם חוק המסתננים החדש באמת פוגע בזכויות אדם? נראה כי ההתנגדות לו פוגעת יותר.

שי שחף הוא מנהל תחום מעברים בתנועת "זכויות אדם כחולבן" מיסודו של המכון לאסטרטגיה ציונית

דעה אחרת: התאכזרות מיותרת לפליטים, ללא תועלת לישראלים

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully