וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר העימותים בבירה: כ-200 מבקשי המקלט נעצרו

המסתננים נעצרו לאחר שחסמו את רחוב קפלן והפגינו מול משכן הכנסת בירושלים. פקחי רשות ההגירה פינו אותם למתקן הכליאה "סהרונים" בנגב. נתניהו: "נחושים לאכוף את החוק"

צילום: מור שאולי, עומר מירון, עריכה: טל רזניק

כ-200 מבקשי מקלט נעצרו בצהריים (שלישי) בירושלים בתום עימותים עם כוחות המשטרה שהתפתחו לאחר שהמסתננים חסמו את רחוב קפלן והפגינו מול משכן הכנסת. מי שנתן את ההנחיה לפנות אותם ופיקד על המבצע היה שר הפנים, גדעון סער.

מבקשי המקלט, שהסתננו לישראל ולאחר כליאתם הועברו למתקן השהייה הפתוח החדש "חולות" בנגב, יצאו לפני יומיים ממתקן השהייה ולא שבו אליו – כפי שהם מחויבים על פי התיקון החדש לחוק למניעת הסתננות. הבוקר, לאחר שהעבירו את הלילה האחרון בקיבוץ נחשון בשפלה, הגיעו באוטובוסים לבירה במחאה על החזקתם במתקן השהייה, כשהם נושאים שלטים בגנות מדיניות הממשלה, עליהם נכתב: "מתקן 'חולות' הוא כלא" ו"אנחנו צועדים בשביל חירות וזכויות".

צעדת מבקשי המקלט - כותרות אחרונות:
המסתננים צועדים לבירה: "רוצים שיקשיבו לנו"
מבקשי מקלט לא שבו למתקן השהייה: "כלא אינו הפתרון"

לפי החוק החדש, מותר לרשויות החוק לעצור את מבקשי המקלט שיצאו ממתקן השהייה אם לא שבו אליו לאחר 48 שעות, והיום עם תום תקופת הזמן הזו, ולאחר שהתפרעו, הם נעצרו, כאמור, על ידי פקחי רשות ההגירה והאוכלוסין ונלקחו למתקן המעצר "סהרונים" בנגב.

מעצרים של מבקשי מקלט בהפגנתם מול הממשלה. דצמבר 2013. טלי מאייר
מעצר מבקשי המקלט, היום/טלי מאייר

ח"כ אילן גילאון (מרצ) נכח בהפגנה וחזה בעימותים ובמעצרים שאירעו לאחריה. "זו התנהגות מיותרת, לא לעניין ואלימה. זה מביש", אמר גילאון. "אנחנו חתומים על האמנה לזכויות הפליטים באו"ם. צריך לתת לאנשים האלה פתרון ביניים עד שיתברר מעמדם האישי. צריך לתת להם אפשרות לעבוד בחקלאות, במלונאות, בשדאות. הם יכולים להיות האנשים האלה. לאחר מכן מי שיכול לחזור למולדתו יחזור, ומי שמוגדר כפליט - ניתן לו את המעמד הזה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מעצרים של מבקשי מקלט בהפגנתם מול הממשלה. דצמבר 2013. טלי מאייר
מבקשי מקלט בירושלים, היום/טלי מאייר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום למשבר שהתגלע בימים האחרונים עם מבקשי המקלט. "בלמנו את ההסתננות לאפס מסתננים באמצעות הקמת הגדר, באמצעות פעולות נוספות ובאמצעות אנשי משמר הגבול", אמר נתניהו באירוע לציון 60 שנה להקמת משמר הגבול, שהתקיים בכנסת. "כשם שאנו נחושים לשמור על גבולותינו, אנו נחושים לאכוף את החוק. החוק קיים לגבי כולם. חוק זה חוק ובטח שהוא חל גם על מסתנני העבודה הבלתי חוקיים. המסתננים שהועברו למתקן המיוחד שהוקם יכולים להיות בו, או לחזור לארצותיהם".

מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013. טלי מאייר
מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013/טלי מאייר

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), יו"ר ועדת העובדם הזרים בכנסת, שהגיעה להפגנה בירושלים, אמרה: "אני עומדת כאן לצד בני אדם שצועקים ומשמיעים את קולם נגד העוול שנגרם להם, וכך נבחנת מדינה דמוקרטית. לצערי, הסיבה שאנחנו כאן היום היא חוק שמעיד בדיוק את ההיפך, ומונע ממבקשי המקלט בישראל את זכויות האדם הבסיסיות שלהם ואת זכותם לכבוד. חיים כאן אנשים בלי עתיד, בלי תקווה ובלי תאריך שחרור. זה לא פתרון בשבילנו ולא פתרון בשבילם".

מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013. טלי מאייר
מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013/טלי מאייר

במשרד הפנים טענו אתמול כי הם לא הופתעו מהצעד בו נקטו מבקשי המקלט, והבהירו כי מדובר בחבלי לידה אותם צפו מראש. "בסיטואציה של אנשים שהשתחררו ממשמורת, יהיו כאלו שלא ישובו", אמר גורם בכיר במשרד. "חשוב לזכור שהמתקן פועל במקביל לתכנית רחבה הכוללת אכיפה מוגברת וגיבוש הסדר עם מדינה שלישית ואנו מניחים שאנשים יבינו שזה הרעיון, ולכן עדיף להישאר במתקן".

עמדה דומה לזו של משרד הפנים הציגו אנשי רשות ההגירה. "אין ספק שהם לא שבו למתקן לא בגלל איכות המתקן והתנאים בו, אלא בשל רצונם לצאת לעבוד", אמרו ברשות האוכלוסין והגירה. "תהליך כתיבת והכנת החוק היה ארוך ומעמיק ונעשתה בהכנתו עבודה משותפת בממשלה, בוועדת הפנים של הכנסת ובמליאת הכנסת. החוק עבר ברוב גדול רק לפני כמה ימים. העותרים כלל לא חיכו ליישומו אלא הציגו בעתירה שהגישו לבג"ץ את מדיניותם ועמדתם הידועה. המדינה בכל מקרה תשיב לעתירה בבג"ץ. רשות ההגירה והאוכלוסין תפעל על פי החוק כלפי המסתננים שלא ישובו למרכז השהייה הפתוח".

הפליטים ממתקן חולות הגיעו  לירושלים להפגין מול משרד רוה"מ, דצמבר 2013. יותם רונן
החוק קיים לגבי כולם. ירושלים, היום/יותם רונן

בניגוד לעמדת המדינה, ארגוני זכויות האדם המלווים את מבקשי המקלט, טוענים כי התיקון החדש לחוק למניעת הסתננות אינו חוקתי, ולפיכך הכנסתם למתקן השהייה הפתוח בנגב מהווה כליאה לכל דבר ועניין. "הם פליטים שזכאים לזכויות", הבהירה מורן מקמל, מארגון סטודנטים לזכויות אדם. "בג"ץ קבע כבר שמדובר בחוק לא חוקתי. הם היו אמורים להיות משוחררים. התחושה של החירות הנלקחת מאדם היא מצערת מאד".

יונתן יעקובוביץ מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית התייחס לצעדת מבקשי המקלט, ואמר כי צעדה זו, יחד עם העתירה שהוגשה על ידי ארגוני הסיוע נגד התיקון לחוק, מהווים דוגמה לעומק הבוז שרוחשים אותם ארגונים לאזרחי ישראל, הרשות הנבחרת ותושבי דרום תל אביב.

"בשנה האחרונה נוכחנו לדעת כי המשוואה פשוטה מאוד, שלילת המניע הכלכלי ואפשרויות התעסוקה הביאו לחזרה משמעותית ביותר למדינות המוצא, כאשר מעל לשלושת אלפים מסתננים חזרו באופן עצמאי. מתקני שהייה פתוחים מאפשרים לאסור את העסקת המסתננים, תוך מתן מענה מלא לכל צרכיהם", אמר יעקובוביץ, "שוב מוכיחים הארגונים כי הם לא יקבלו כל הסדר לבעיית המסתננים, מידתי ומתון ככל שיהיה, זולת מתן מעמד של קבע לעשרות אלפי מסתננים לא חוקיים שלרובם המכריע אין כל עילה חוקית או מוסרית לשהות בישראל".

(עדכון ראשון: 10:50)

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013. עומר מירון
מבקשי המקלט בדרכם ל"סהרונים"/עומר מירון
מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013. עומר מירון
מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013/עומר מירון
מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013. עומר מירון
מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013/עומר מירון
מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013. עומר מירון
מעצרם של מבקשי מקלט שהפגינו בירושלים, 17 בדצמבר 2013/עומר מירון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully