וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס קיבל החלטה אסטרטגית - בצה"ל נערכים להסלמה

24.12.2013 / 18:06

ממשלת חמאס עצמה את עיניה ואפשרה לארגוני הטרור ופעילים יחידים להניח מטענים ולחבל בגדר הגבול, אלא שהירי היום הפתיע גם אותה ומזכיר את הימים שלפני "עמוד ענן". פרשנות

צילום: שי מכלוף, רומן ואינר, רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: לירון בארי

אחד ההישגים של חמאס אחרי מבצע "עמוד ענן" היה הסכמתה של ישראל לאפשר לפלסטינים לעבד אדמות במרחק של מאה מטרים מגדר המערכת בגבול. עם ההישג הזה, הצליחה ממשלת חמאס להרגיע את המחאה המקומית על המשבר הכלכלי. גם העזרה המצרית לאחר המבצע, שכללה סיוע כספי, גז ודלק ופתיחה של מעבר רפיח, חיזקו את מעמדה של ממשלת חמאס. אלא שמיד לאחר הדחתו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, החלה נפילתה המחודשת של חמאס. המצוקה הכלכלית גברה, מנהרות נסגרו, מפלס האבטלה עלה – והתושבים חזרו לזעום.

הסלמה בדרום - כותרות נוספות:
הבוקר: צעיר ישראלי נהרג מירי צלפים מעזה סמוך לנחל עוז
בתגובה לפיגוע: צה"ל תקף מטרות בעזה
קרובי הצעיר שנהרג: "בדיוק עמד להתחתן"

כוחות צה"ל סמוך לגדר המערכת באזור נחל עוז לאחר פיגוע הירי, 24 בדצמבר 2013. רויטרס
ג'יפים של צה"ל סמוך לגדר המערכת, היום/רויטרס

בשבוע האחרון, חמאס הייתה עסוקה בהסטת הביקורת ממנה לישראל ולכן, קבילה החלטה אסטרטגית לעצום עיניים ולאפשר לפלסטינים ולארגוני טרור להגיע אל הגדר ולעשות פרובוקציות. פלסטינים החלו להתקהל באזור הגדר ואף ניסו לפגוע בחיילי צה"ל ולחבל בגדר. חלקם גם ביקשו להניח מטעני חבלה.

התגובה של צה"ל הייתה נחרצת. למרות מה שסוכם לאחר "עמוד ענן", החיילים בגבול ירו על כל מי שניסה לחצות את טווח מאה המטרים. בפיקוד דרום ראו בהנחות מטעני חבלה בטווח הקרוב לגדר עליית מדרגה ולכן שונו ההנחיות - אך המגמה נמשכה. שני פלסטינים נהרגו אמנם ושמונה אחרים נפצעו, אך למרות הפגיעה במעמדה, חמאס המשיכה לעצום את עיניה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

הירי שתפס את חמאס עם הגב אל הגדר

התפנית הגיעה היום. הרג האזרח הישראלי סמוך לגדר המערכת בנחל עוז הייתה כבר עליית מדרגה משמעותית. קצינים בכירים בפיקוד דרום מעריכים שבכירי חמאס לא ציפו לאירוע בסדר גודל כזה וגם בתנועה האיסלאמית מבינים שצה"ל יגיב בצורה תוקפנית כדי למנוע התגרות עתידית.

השאלה כעת היא כיצד יגיבו ארגוני הטרור הפלסטיניים ברצועת עזה. האם חמאס תצליח לרסן מחדש את הפלגים הסלפים ואת ארגון הג'יהאד האיסלאמי ולמנוע הסלמה נוספת ופגיעה בהסדר שנקבע לאחר "עמוד ענן"? גורמים בכירים בצה"ל מעריכים שחמאס מחויבת להסכם ומבינה שמבצע ישראלי נוסף ברצועה עשוי לסלק אותה מהשלטון. חמאס מעוניינת גם למנוע החרפה נוספת ביחסים עם מצרים, שגם כך צמצמה את היחסים עם התנועה בשל קרבתה לאחים המוסלמים. לכן, ההערכה היא שחמאס תיאבק על השבת השקט לאזור.

ילדה נהרגה מתקיפת צה"ל בעזה לאחר פיגוע הירי בגבול, 24 בדצמבר 2013. רויטרס
עזה לאחר המתקפה, היום/רויטרס

צה"ל אמנם כבר תקף ברצועה בתגובה לירי בגבול, אולם גם ישראל, גם מצרים וגם הפלסטינים מבינים שבסל התגובות תמיד שמורה האפשרות לסגור את מעבר כרם שלום כמנוף לחץ על ממשלת חמאס. סגירה שכזו, עשויה להחזיר את תשומת הלב למעבר רפיח בגבול מצרים, שסגור תקופה ארוכה ומעורר ביקורת קשה בעזה. לכן, המצרים יפעלו במרץ להחזיר את השקט כדי לאפשר לצבא המצרי להילחם ללא רעשי רקע נגד תאי הטרור בסיני.

ילדה נהרגה מתקיפת צה"ל בעזה לאחר פיגוע הירי בגבול, 24 בדצמבר 2013. רויטרס
הילדה שעל פי הדיווחים נהרגה באחת מתקיפות צה"ל לאחר הפיגוע בזרועות קרוביה, היום/רויטרס

קצינים בכירים בצה"ל מעריכים אמנם שהצדדים יתגוששו ביומיים הקרובים במתקפות הדדיות ושהשקט ביישובי עוטף עזה יחזור במהרה, אך מבהירים שישראל נערכת להסלמה. המסקנה הברורה היא שחמאס נחלשה ולא ברור מה יקרה אם המשבר הכלכלי בעזה יימשך. מה שברור לכולם הוא שפגיעה בתושבי הנגב המערבי היא עליית מדרגה נוספת שעלולה להחזיר את האזור לימים שקדמו למבצע "עמוד ענן".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט - amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully