וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 אלף פונו מבתיהם בעזה; תחנת הכוח חזרה לפעול

15.12.2013 / 17:10

התחנה היחידה ברצועה הושבתה בנובמבר אחרי שאזל הסולר להפעלתה בשל חסימת מנהרות ההברחה במצרים, ובשל סכסוך על תשלום המס. תרומה מקטאר סייעה להפעלתה מחדש - בחלוף הסערה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן
שוטרי חמאס מחוץ לתחנת החשמל של עזה. 15 בדצמבר 2013. רויטרס
שוטרים פלסטיניים בתחנת החשמל בעזה, הבוקר/רויטרס

ישראל התירה להכניס היום (ראשון) לעזה 450 אלף ליטרים של סולר, כדי לאפשר לפלסטינים להפעיל שוב את תחנת הכוח היחידה ברצועה. התחנה לא פעלה זה יותר מחודש וחצי, והדלק - במימון קטארי - אמור להשיב מקצת מאספקת החשמל לתושבים הסובלים מהקור העז ברחבי עזה.

התחנה מספקת כשליש מתצרוכת החשמל ברצועה. כמעט שני מיליון בני אדם המתגוררים ברצועה סובלים מהפסקות חשמל יומיות, הנמשכות לעתים 12 שעות רצופות. התחנה הושבתה ב-1 בנובמבר, אחרי שאזל הדלק להפעלתה עם חסימת מנהרות ההברחה בצד המצרי, ובשל סכסוך על תשלום המסים לרכישת הסולר והעברתם דרך ישראל.

שיטפונות באזור חאן יונס, דרום רצועת עזה. 12 בדצמבר 2013. רויטרס
תושבים שביתם הוצף במי ביוב ובשטפונות ברפיח, בסוף השבוע/רויטרס

אחמד אבו אל-אמרין, נציג משרד האנרגיה של חמאס בעזה, אמר הבוקר שהוא "מקווה שתחנת הכוח תשוב לפעול בתפוקה מלאה ביממה הקרובה". לדבריו, הדלק שהועבר מקטאר אמור לאפשר לתחנה לפעול שוב במתכונת מוכרת של 8-8 - כלומר, שמונה שעות פעילות ולאחר מכן שמונה שעות הפסקה לסירוגין. עד מחר, התחנה אמורה לעבוד בהספק צנוע, גם אם הכרחי, של 60 מגה-וואט.

ראש ממשלת חמאס, אימסעיל הניה, אמר כי קטאר גם שלחה מכולה לנמל אשדוד, ובה יתרת חביות הסולר. בחמאס סירבו בתחילה לקבל את המשלוח כדי להימנע מתשלום מס על הסולר. לבסוף, ההעברה סודרה בעזרת הרשות הפלסטינית ברמאללה.

המחסור בסולר ובשאר הדלקים גרם גם לעיכוב במאמצי החילוץ בעזה, שסבלה מהצפות כבדות בשל מזג האוויר הקשה בימים האחרונים. מקורות בממשל המקומי אמרו כי כ-40 אלף בני אדם נאלצו להתפנות מבתיהם בימי הסופה, בהם 5,200 איש שפונו בסירות ובכלי רכב צבאיים.

בעזה מאבדים את הסבלנות בגלל הפסקות הדלק: "הפיצוץ מול חמאס - קרוב"

ילדים לאור נרות בזמן הפסקת חשמל ברצועת עזה. נובמבר 2013. AP
ילדים בעזה יושבים לאור נרות, בהפסקת חשמל ממושכת בחודש שעבר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully