וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד מכין את נתיב המילוט שלו מהממשלה

9.12.2013 / 0:01

הנאום אתמול היה השמאלני ביותר של שר האוצר מאז נכנס לתפקיד ומהווה מכה נוספת ליחסים עם בנט. אם על רקע המו"מ המדיני ואם בשל זכויות אזרח - הברית קרובה מתמיד לסופה

צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק

כשנפתלי בנט, השוהה בשעה זו באוסטרליה, יתעורר משינת הלילה שלו, ימתינו לו עשרות הודעות טקסט מהעוזרים בלשכתו, שיבשרו לו על כך ששר האוצר יאיר לפיד פירק את השותפות עמו. שר הכלכלה, שהגיע ליבשת אחרי כמה ימים באינדונזיה, לא היה בארץ בשבוע האחרון - השבוע שבו קרסה סופית "ברית האחים" שכרת עם לפיד מיד אחרי הבחירות. בנט הפסיד את הדרמה סביב חוק ההטבות לזוגות חד-מיניים של חברת הכנסת עדי קול מיש עתיד, ולא היה מודע בזמן אמת גם לנאום המדיני שנשא אתמול (ראשון) לפיד בו הזמין, גם אם במילים יפות, את יו"ר הבית היהודי לעזוב את הקואליציה.

אותה ברית פוליטית שדובר בה רבות הביאה את שניהם, העדיפויות האחרונות בפנקס של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לעמדת חברי קבינט ושותפים קואליציוניים בכירים. אלא שמאז, החל לפיד לאבד מנדטים, לאט אבל בטוח. בחירתו לקחת את תיק האוצר הסבה לו נזק פוליטי כבד, ובסקרים האחרונים התייצבה מפלגתו על כעשרה מנדטים בלבד, לעומת 13 למרצ ו-19 לעבודה. לפיד ככל הנראה הפנים שהחיבוק עם בנט מזיק לו בבסיס התמיכה שלו - מצביעי מרכז שמאל שראו ביצחק הרצוג או בזהבה גלאון אחים יותר מאשר זבולון כלפה ואורית סטרוק, והחליט לשבור שמאלה במחיר פירוקה הסופי של הברית המוזרה שלא ברור כיצד החזיקה כמעט שנה.

זעזועים בקואליציה - כותרות אחרונות:
לפיד: להתקדם במשא ומתן, גם במחיר שינוי הממשלה
הטבות לחד-מיניים: קרב בין הבית היהודי ליש עתיד
לפיד ממשיך לחפש את הדרך ללב בוחריו / פרשנות

ח"כ יאיר לפיד וח"כ נפתלי בנט בטקס השבעת הכנסת ה-19, ינואר 2013. טלי מאייר
לפיד יהיה מוכן "למכור" את בנט תמורת האצת התכנית המדינית. שני "האחים" בכנסת/טלי מאייר

לפיד לא הלך לבחירות על הכרטיס המדיני, הדגל שאותו נשא בדרך לקלפיות היה הדגל האזרחי. גם שם לוחץ שר האוצר על דוושת הגז בכל הכוח, תוך שהוא נכנס להתנגשות על חוק ברית הזוגיות, נקודות הזיכוי במס ואיסור אפליה על רקע נטייה מינית, בינתיים ללא הישגים של ממש. אלא שעושה רושם כי יו"ר יש עתיד הפנים כי חקיקה אזרחית לבדה לא תעצור את המפולת בסקרים, וכי ייצוב כוחה של מפלגתו עובר גם בדיבורים על שלום.

זה היה ללא ספק הנאום השמאלני ביותר של לפיד מאז נבחר לתפקידו. לאיום המרומז ששילב בנאומו, כי "כל שבוע שעובר בלי חידוש המשא ומתן מסכן את יציבות הממשלה (...) ייתכן ויידרשו שינויים בקואליציה", יש שני צדדים: מצד אחד, הוא מאותת לנתניהו כי אין לו כל בעיה "למכור" את בנט תמורת האצת התהליך המדיני, ומזמין את בוז'י הרצוג, שכיסאות ושררה מעולם לא היו זרים לו, להיכנס לתוך הממשלה. מצד שני, אפשר להבין את הדברים גם כאיום לפיו לפיד לא יהיה חלק מממשלה שלא תקדם את המשא ומתן. אם מצרפים לזה את ההחלטה לבטל את העלאת המסים שתוכננה ל-2014, מתקבלת תמונה לפיה ייתכן שלפיד מכין את נתיב המילוט שלו מהממשלה, על רקע מדיני כביכול, כדי לחמוק מתפקיד "שר הגזירות", הבור הפוליטי שנתניהו חפר לו במיומנות מרשימה.

בשבועות האחרונים, כך דווח בסוף השבוע האחרון בעיתון "הארץ", התהדק התיאום הפוליטי בין לבני ולפיד. שניהם מנסים לתאם עמדות בסוגיה המדינית, ולא במקרה לבני הייתה בין הראשונות לברך על הנאום של יו"ר "יש עתיד". גם גורלה הפוליטי של שרת המשפטים תלוי בתהליך המדיני. פרישה אפשרית של שניהם על רקע כישלון השיחות סביב חודש אפריל 2014 יציב את נתניהו ללא קואליציה. גם אם יצרף גם את ש"ס וגם את יהדות התורה, יהיו לו רק 60 חברי כנסת בטוחים (משה פייגלין מהליכוד נחשב לח"כ סורר שלא תומך בממשלה בהצבעות אי אמון). זוכרים את הגוש החוסם שלפיד סירב להקים עם "הזועביז" מיד אחרי הבחירות? אתמול אחר הצהריים הוא איים, הלכה למעשה, להקים אותו מחדש. כאב ראש רציני לנתניהו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"ככה זה בפוליטיקה"

בבית היהודי, לפחות כלפי חוץ, שידרו עסקים כרגיל ובחרו שלא לתקוף את לפיד, בטח לא לפני שבנט בכלל מעודכן על הנאום הדרמטי שנשא שר האוצר בוועידת גלובס אחר הצהריים. "ככה זה בפוליטיקה", אמרו גורמים במפלגה. לדברי גורמים בסביבתו, דווקא נתניהו מעוניין בהשארת שר הכלכלה על כיסאו, כיוון שהבית היהודי מאזן את האגף הימני בליכוד. "ברגע שבנט ייצא, גם בליכוד יהיה לא נוח, ויהיו לו בעיות מבית, כיוון שהקואליציה שלו תצטייר כשמאלנית. מבחינתו, כרגע יש לו סמן ימני, מעין תעודת כשרות לאגף הימני בליכוד, אשר כל עוד הוא בממשלה זה אומר שהממשלה עושה דברים נכונים". עוד הוסיפו בבת היהודי: "בסוף, בנט יגיע לראשות הממשלה רק מהאופוזיציה. הוא אמנם צריך למצב את עצמו כשר, אבל אין לו פחד לשבת באופוזיציה. אנחנו הסיעה היחידה שמדברת על תנאים ברורים במסגרתם נצא החוצה, וגם ראש הממשלה יודע מה הקווים האדומים שלנו. אם הוא היה רוצה, כבר היינו בחוץ".

אז אמנם קשה מאוד להעריך לאן הדברים יילכו מכאן, אבל אתמול אחר הצהריים התחיל משחק חדש לגמרי. לא עוד 31 מנדטים של יש עתיד והבית היהודי מול 31 מנדטים של הליכוד ביתנו כאשר התנועה משחקת תפקיד משני בקואליציה. מהיום, לבני, שהמשא ומתן הוא הסיבה לישיבתה בממשלה, ולפיד, שנשא הצהרה דומה, יהוו הסמן השמאלי של הממשלה. נתניהו יצטרך לבחור אם להכניס את הרצוג שכבר מתחמם על הקווים, ולסבול מבלגן בסיעה, או לנסות וללכת בין הטיפות ולתחזק את הקואליציה הנוכחית, כאשר במקביל גם בין בנט וליברמן חלה התקרבות בחודשים האחרונים, (רק אתמול הצביעו חמשת שרי הבית היהודי וישראל ביתנו יחד נגד הצעה של יש עתיד בוועדת השרים לחקיקה). בקיצור, משהו חדש מתחיל.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 22:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully