וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבין את עומק הפער: החלה פגישת נתניהו-קרי

6.12.2013 / 0:04

שר החוץ האמריקני, שקיווה להביא לפריצת דרך במו"מ, גילה שהחשדנות בין הצדדים נותרה גדולה. הבוקר נועד שוב עם נתניהו, אך נדמה שגם הפעם ישוב לוושינגטון בידיים ריקות

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

(מסיבת העיתונאים אחרי פגישת קרי ונתניהו הראשונה)

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הגיע לישראל בתקווה לקדם את המשא ומתן הישראלי-פלסטיני המדשדש ולהביא לפריצת דרך בשיחות. אלא שאמש (חמישי) נראה כי הביקור הנוכחי של קרי רק הדגיש את הפערים העמוקים בין הצדדים, שכרגע נראה שיהיה קשה מאוד לגשר עליהם.

אתמול בבוקר נועד קרי עם ראש הממשלה נתניהו והציג לו את התכנית האמריקנית להסדרי ביטחון בבקעת הירדן. בפגישה נכח גם הגנרל האמריקני ג'ון אלן, שהוביל בחודשים האחרונים צוות אמריקני שהתמקד בסוגיה הסבוכה הזו. מן הצד הישראלי השתתפו גם שרת המשפטים ציפי לבני, ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שעד כה לא לקח חלק בפגישות הנוגעות למשא ומתן עם הפלסטינים.

בסיום הפגישה ערכו קרי ונתניהו הופעה משותפת מול המצלמות, שהתאפיינה באווירה אופטימית ומחויכת - בשונה מפגישתם האחרונה בשבוע שעבר, שהסתיימה באווירת משבר של ממש. קרי כינה את נתניהו "חברי, ביבי" והדגיש שחלה התקדמות מסוימת בשיחות. נתניהו מצדו הודה לקרי על מאמציו לקידום השלום, אך שיגר עקיצה לכיוון הפלסטינים כאשר אמר "אנו זקוקים למשא ומתן רציני ולא לחילופי האשמות ומשברים מלאכותיים".

מירושלים המשיך קרי לפגישה עם אבו מאזן ברמאללה, שהולידה נקודת משבר נוספת בשיחות. בתום ארבע שעות של דיונים על תכנית הסדרי הביטחון, הדליף גורם פלסטיני לסוכנות הידיעות רויטרס שאבו מאזן דחה על הסף את תכניתו של קרי. לידיעה לא ניתן אישור רשמי מרמאללה, והיא אף הוכחשה על ידי הנציג הפלסטיני למשא ומתן, סאיב עריקאת, אך הנזק התקשורתי כבר נעשה. קרי חזר לירושלים לפגישה נוספת עם נתניהו כשאווירת משבר מרחפת ברקע.

המו"מ לשלום עם הפלסטינים - כותרות נוספות:
לקראת משבר? הפלסטינים דחו את הסדרי הביטחון של קרי
דעה: ”אין עם מי לדבר”? זו לא המציאות
אירופה: ”אם המו”מ ייכשל, נסמן מוצרי התנחלויות”

להפתיע גם את הספקנים, שוב

"המצב עדיין מאד קשה והעניינים מסובכים", אמר הבכיר הפלסטיני לסוכנות הידיעות הצרפתית. הוא סיפר כי היו"ר אבו מאזן נועד עם שר החוץ קרי במשך ארבע שעות במהלכן הם דנו בשורת נושאים, בהם גם הביטחוני. "אנחנו מקווים שישראל תדבק במחויבויות שלה ותחדל מבנייה בהתנחלויות. ההתנחלויות הן הסיבה לבעיות במגעים", אמר.

היום תכנן קרי לערוך ביקור בבסיס פלמחים של חיל האוויר, מלווה בשר הביטחון יעלון, כביכול כדי "להתרשם מטכנולוגיות ההגנה מטילים שישראל וארה"ב מפתחות יחדיו". בפועל, מטרת הביקור הייתה להעביר לציבור הישראלי מסר ברור שארה"ב מחויבת לביטחון ישראל, וזאת על רקע משבר האמון שיצר ההסכם שנחתם עם איראן בז'נבה.

לצערו, קרי נאלץ לבטל את הביקור המתוכנן בגלל המו"מ התקוע - והבוקר הוא ערך פגישה נוספת עם נתניהו. ייתכן שייפגש גם עם שר האוצר, יאיר לפיד, שהאמריקנים מזהים בו שותף קואליציוני בכיר של נתניהו, שבניגוד לשותפים אחרים, תומך בתהליך המדיני.

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) חוגג עם אסירים ששוחררו מישראל, רמאללה, 30 אוקטובר 2013. Nasser Nasser, AP
אבו מאזן חוגג את שחרור האסירים בפעימה השנייה/AP, Nasser Nasser

קרי נחוש להביא לפריצת דרך בשיחות עוד לפני שחרור האסירים השלישי שצפוי להתרחש בינואר. הנחישות שלו - שבולטת בעצם העובדה שזהו ביקורו התשיעי בישראל וברשות הפלסטינית בעשרת חודשיו בתפקיד - מעוררת הערכה, אבל לא בטוח שהיא לבדה מסוגלת להביא לפריצת דרך. החשדנות בין הצדדים גדולה, ובהתאם לכך גם הפערים המעשיים. הסכם, או אפילו פריצת דרך, נראים רחוקים מתמיד. מצד שני, אווירה דומה שררה בקיץ כאשר קרי דילג בין ירושלים לרמאללה כדי לשכנע את המנהיגים להיכנס למשא ומתן מלכתחילה. קרי מאמין שגם הפעם, כמו אז, הוא יצליח להפתיע את הספקנים.

(עדכון ראשון: 22:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully