וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כשמאבדים שליטה על המכונית בנהיגה?

5.12.2013 / 21:00

הודות לתושייתם של שני שוטרי תנועה, חייה של נהגת שאיבדה את הבלמים של מכוניתה בכביש 6 ניצלו, אך מה עושים כאשר אין בסביבה מי שיעזור להיחלץ מהמצב המסוכן?

דייב בוימוביץ'

(האזינו: שוטרי התנועה מצילים את חייה של הנהגת שאיבדה שליטה על מכוניתה)

חייה של הנהגת שאיבדה את השליטה על מכוניתה בכביש מספר 6 בגלל בלמים לא תקינים, ניצלו בזכות תושיית שני מתנדבים של אגף התנועה במשטרה אשר הצליחו לבלום את המכונית באמצעות ניידת המשטרה בה נסעו. אך מה עושים כאשר מאבדים שליטה על המכונית ואין בסביבה מי שיעזור להיחלץ מהמצב המסוכן?

עוד בוואלה! חדשות:
לקראת משבר? הפלסטינים דחו את הסדרי הביטחון של קרי
לפיד ינקום בבנט אחרי סאגת הזוגות הגאים?
רק בן 17 - וכבר חייל בארגון פשע גדול במרכז

איציק סנדלר, מורה לנהיגה ומתנדב בעמותת "אור ירוק", לשינוי תרבות הנהיגה בישראל, הסביר כי "כאשר מאבדים את הבלמים תוך כדי נהיגה, הדבר החשוב ביותר הוא לא להיכנס לפאניקה". לדבריו, יש כמה פעולות שעל הנהג לבצע כדי לצאת בשלום מהמצב המלחיץ, ובמקביל, חשוב מאוד לנסות ליצור קשר עם המשטרה או כל גורם אחר שיכול לעזור לעצור את הרכב.

סנדלר הסביר כי יש "כמה דרכים להאט את המכונית ולעצור אותה. ראשית ניתן לעשות זאת על ידי הורדת הילוך הנסיעה, אך חשוב מאוד לעשות זאת בהדרגה כיוון שהמנוע לא מסוגל לעמוד בעומס רב כל כך כאשר יורדים ישר מהילוך חמישי לראשון והוא עלול להתפוצץ. המנוע מאט את מהירות המכונית באמצעות הורדת ההילוכים, לכן חשוב לעשות זאת בהדרגתיות. גם במנוע עם גיר אוטומטי ניתן לעשות זאת".
פעולה נוספת שעשויה לעזור במצב החירום היא שימוש בבלם היד. "בשיעורי הנהיגה אנחנו מלמדים את התלמידים שניתן לעצור את המכונית באמצעות בלם היד, אבל מכיוון שהגלגלים האחוריים מושפעים מהפעולה הזו, חשוב לא לעשות זאת כאשר הרכב נמצא בפנייה", אמר סנדלר.

אורות מכונית. ShutterStock
להישאר בנתיב מהיר ולאותת לנהגים/ShutterStock

אם פעולה זו לא אפשרית, ניתן לנסות לעצור את המכונית באמצעות התחככות בגופים בצד הדרך, בזהירות רבה. "לפני כמה שנים אחי נהג במשאית מכיוון צוקי עובדה לאילת ובירידות הוא איבד שליטה על הבלמים", סיפר סנדלר. "הודות לתושייתו הוא נצמד לצוקים בזהירות ועצר אט אט את כלי הרכב. אמנם המשאית התהפכה במהלך הניסיון לעצור אותה, אך אחי יצא מזה עם פגיעה קלה ביד, ולא הידרדר לתהום". סנדלר הסביר כי ניתן להתחכך בגדר ההפרדה או בשיחים בצד הדרך, אך שב והדגיש כי יש לעשות זאת בזהירות רבה ולא באופן פתאומי.

מורה הנהיגה הוסיף כי רצוי להישאר בנתיב מהיר ולא לפנות לכבישים צדדיים, כדי להימנע מפגיעה בכלי רכב אחרים. "צריך להתייחס לתנועה מסביב לפני שמחליטים איך לפעול לעצירת הרכב. רצוי להימנע מסיכון מיותר של נהגים נוספים המשתמשים בדרך", אמר סנדלר, והסביר כי הדרך שבחרו שני השוטרים לבלום את הרכב בכביש 6 הייתה נכונה - עצירת המכונית באמצעות התנגשות ברכב שנוסע מקדימה.

בנוסף, רצוי לאותת לנהגים האחרים כי נמצאים במצוקה, "אבל חשוב לפעול קודם לפעול לעצירת המכונית". סנדלר הוסיף כי חשוב לטפל בכלל המערכות של המכונית באופן שוטף כדי לצמצם את הסיכוי לתקלה במהלך נסיעה, והדגיש: "ברגע שמתעוררת בעיה עם הבלמים אסור להמשיך בנסיעה ולחכות עד שהבלמים ייהרסו לחלוטין. חייבים לעצור ולטפל בבעיה מיד".

  • עוד באותו נושא:
  • כלי רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully