וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסול בכיר חיזבאללה: הראיות מובילות לישראל

4.12.2013 / 12:51

בלבנון מיהרו להאשים את "האויב" במות חסאן א-לקיס, ולא בכדי: תפקידו, שיטת החיסול ועברו מצביעים על סבירות גבוהה יותר לחדירה נרחבת לשורות הארגון, ולא למעשה סוני קיצוני

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

שמונה שעות בלבד אחרי חיסולו של בכיר חיזבאללה, חסאן א-לקיס, הלילה ברובע השיעי א-דאחייה בביירות, פרסם הבוקר (רביעי) הארגון הודעה מפורטת, שבה הוא מאשים את ישראל במעשה. בידי חיזבאללה אין בשלב זה הוכחות חד-משמעיות בדבר זהות המחסלים או הקשר שלהם – אם היה כזה – לישראל. אולם עצם תפקידו של א-לקיס במערך הצבאי של הארגון הופך את ישראל ל"חשודה המידית". א-לקיס, לפי דיווחים שונים בלבנון, היה מראשי מערך הרקטות וההצטיידות באמצעי הלחימה של חיזבאללה – תפקיד המשלב בין המחקר והפיתוח של חיזבאללה לבין האגף הטכנולוגי בכל הקשור לטילים. מכאן, שהאינטרס המובהק לפגוע בו היה לכאורה של ישראל.

עוד על החיסול ועל ארגון הטרור הלבנוני:
מי היה חסאן א-לקיה ומה תרם לחיזבאללה?
הדיווח הראשוני על החיסול המסתורי בביירות
נסראללה, אמש: "ישראל לא מסוגלת לתקוף באיראן"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תפקידו שילב מחקר ופיתוח עם טכנולוגיה. חסאן א-לקיס/מערכת וואלה!, צילום מסך

במציאות הביטחונית הנוכחית שנוצרה בלבנון, קשה אמנם לדעת אם אין מדובר באירוע בעל רקע אחר: מלחמות סוניות-שיעיות, פעולות של גורמי מודיעין זרים נגד חיזבאללה או השלכות הלחימה של הארגון בסוריה על המציאות בביירות.

רק לפני כמה ימים פרצו קרבות עזים בין עלאווים וסונים בטריפולי שבצפון המדינה. אלה גבו את חייהם של קרוב ל-20 בני אדם, ועשרות רבות נפצעו. הסונים האשימו את חיזבאללה במעורבות בקרבות; אתמול האשים מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בראיון טלוויזיוני את המודיעין הסעודי בכך שעמד מאחורי פיגוע ההתאבדות הכפול מול השגרירות האיראנית בביירות לפני כשבועיים; וכמובן, לרשימת החשודים אפשר וצריך להוסיף את שלל הקבוצות החמושות הסוניות שהוציאו לפועל פיגועים בדאחייה של ביירות נגד מטרות שיעיות, ובנוסף שיגרו רקטות לעבר שכונות ועיירות שיעיות. היום בצהריים פרסמה קבוצה סונית בלתי מוכרת בשם גדודי אחראר א-סונה בעלבכ הודעה בטוויטר, ולפיה היא מקבלת אחריות לחיסול הלילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישראל ניסתה לעשות זאת בעבר. זירת החיסול של א-לקיס בדרום ביירות, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועדיין, שיטת החיסול, כמו גם ההיסטוריה האישית של א-לקיס, מטילים ספקות גדולים באשר לאפשרות שסונים קיצונים היו מעורבים בחיסול. ראשית, ישראל ניסתה כבר לחסל את האיש, יותר מפעם אחת, "ביותר ממקום אחד", כפי שהודיע הארגון. אחת הפעמים הייתה במהלך מלחמת לבנון השנייה: ביתו של א-לקיס בדאחייה של ביירות הופצץ מהאוויר ובנו נהרג. החיסול עצמו, לפי הודעת הארגון, היה סמוך לחצות, ונעשה על ידי שלושה מתנקשים. הם ידעו לא רק את מקום מגוריו, אלא גם את השעה שבה היה צפוי להגיע לביתו וירו בו למוות, בשונה לחלוטין משיטות הפעולה של האיסלאם הסוני הקיצוני – מכוניות תופת ומתאבדים. א-לקיס מתואר כאחד המפקדים הבכירים ביותר בזרוע הצבאית של חיזבאללה, אך לא היה מוכר בציבור הרחב. מכאן, שלסונים הקיצונים שמבקשים לזרוע טרור ופחד בקרב השיעים אין אינטרס מובהק לחסלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
א-לקיה עם בנו, שנהרג בתקיפה של ישראל במלחמת לבנון השנייה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש שעבר נאם נסראללה בכינוס דתי גדול לרגל חג העשורא. הוא הסביר כי חיזבאללה מסוגל לעשות "הרבה דברים" נגד הריגול הישראלי בלבנון: "לא עשינו דבר כרגע על מנת שלא יאשימו אותנו שפעלנו לפני המדינה. הממשלה חייבת לקחת אחריות, ואם יש צורך בעזרה שלנו – אנחנו מוכנים", אמר. בחלוף כמה שבועות בא החיסול, שנעשה לטענת חיזבאללה על ידי ישראל. אם אכן האשמת הארגון נכונה, הרי שהחדירה של המודיעין הישראלי לשורות הארגון, נרחבת הרבה יותר ממה שמנסה נסראללה לטעון, באופן מביך כמעט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully