וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר חיזבאללה שחוסל: מראשי מערך הרקטות בארגון

4.12.2013 / 10:52

חסן אל-לקיס, אחראי האמל"ח המתקדם בחיזבאללה, שנורה מחוץ לביתו בביירות, היה יעד לחיסול כושל של ישראל ב-2006, בו נהרג בנו. משרד החוץ: "אין לנו דבר וחצי דבר עם התקרית"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

ככל שנוקפות השעות, מתרבים הפרטים אודות בכיר חיזבאללה שחוסל הלילה (רביעי) בבירת לבנון. ההרוג, חסן אל-לקיס, היה אחד מראשי פרויקט הרקטות של הארגון השיעי. הוא היה אחראי על נושאי המחקר והפיתוח במערך הרקטי וכן על אמצעי לחימה טכנולוגיים מתקדמים.

יתרה על כך, על פי פרסומים שיוצאים בלבנון, ישראל ניסתה לחסל את לקיס כבר בשנת 2006 במהלך מלחמת לבנון השנייה, אך נכשלה. בתקרית הפציצו מטוסים ישראליים את ביתו של לקיס, שבאותה שעה לא נכח במקום. בנו של בכיר חיזבאללה נהרג באותה תקיפה. ארגון המכנה את עצמו "חופשיי הסונה בבעלבק" לקח אחריות על חיסול לקיס.

ההתנקשות אירעה סמוך לחצות. תחנת הרדיו "קול לבנון" דיווחה כי לקיס, מקורב לראש הארגון חסן נסראללה, נורה חמש פעמים בראשו ובצווארו על ידי אלמונים, כשהחנה את מכוניתו בתוך חניון תת-קרקעי מתחת לביתו בשכונת סנט תרז שבאזור הדאחייה בביירות. בדיווחים נוספים נאמר כי שלושה בני אדם ביצעו את החיסול אחרי שארבו ללקיס בשעה ששב מהעבודה.

לפי אתר העיתון הלבנוני "א-נהאר", לקיס נהרג על ידי אקדח בקוטר 9 מ"מ שצויד במשתיק קול. עוד פורסם כי המתנקש או המתנקשים ירו באיש ממרחק של כמטר. מקורות המעורים במקרה אמרו לעיתון כי החיסול הוא ישראלי "פר-אקסלנס" וכי הוא "תואם את המטרות של כמה מדינות ערביות שחולקות אינטרסים משותפים עם ישראל – בעוינות כלפי חיזבאללה".

לקיס הובהל לבית חולים בביירות, אולם מותו נקבע בשעות הבוקר המוקדמות. הוא צפוי להיקבר אחר הצהריים בבעל בק.

"האויב יישא במלוא האחריות"

שלא כהרגלו, מיהר חיזבאללה להאשים את "האויב הישראלי" שניסה פעמים רבות בעבר לחסל את לקיס - אשר הצטרף לארגון כבר בנערותו. "האויב יישא במלוא האחריות על הפשע הפחדני הזה, ועל הניסיונות החוזרים ונשנים לפגוע בראשי חיזבאללה", נכתב בהודעה. סגן שר החוץ האיראני האשים אף הוא את ישראל בחיסול.

חיזבאללה: ישראל חיסלה מפקד בכיר שלנו בביירות. רויטרס
נורה כחמש פעמים על ידי שלושה רעולי פנים. המכונית של לקיס, הלילה/רויטרס

דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, אמר לסוכנות הידיעות AP בתגובה לטענות חיזבאללה, כי לישראל "אין דבר וחצי דבר עם התקרית. ההאשמות האוטומטיות האלה הן רפלקס מולד של חיזבאללה. הם לא צריכים ראיות או עובדות, הם פשוט מאשימים את ישראל בכל דבר". לחיזוק דבריו של פלמור, יצוין כי לאחרונה התרחשו פיגועים נגד מטרות של חיזבאללה ובכלל זה מכוניות תופת ופיגועי התאבדות נגד מטרות איראניות בביירות. מכאן שייתכן שמי שעומד מאחורי החיסול קשור דווקא לקבוצות הסוניות הקיצוניות שתקפו לאחרונה יעדים שיעיים בביירות, או לחלופין לקרבות שמנהל חיזבאללה בסוריה. חיזבאללה עצמו הזהיר את בכיריו מפני כוונה של קבוצות סוניות לפגוע בהם. ההודעה יוצאת הדופן של חיזבאללה כללה את תמונתו של לקיס, שלא היה מוכר בציבור הרחב.

אזרח לבנוני לצד טילי דמה של חיזבאללה סמוך לכלא חיאם, דרום לבנון, מאי 2013. AP
אזרח ליד טילי דמה של חיזבאללה/AP

האזור בו אירע החיסול

ה"מכה" האחרונה שנוחתת על חיזבאללה, מצטרפת לתקופה לא פשוטה עבור הארגון, שסופג בין היתר אבידות קשות בלחימה לצד צבאו של בשאר אסד בסוריה מול כוחות המורדים. בחודש שעבר נהרג עלי שביב, מפקד המבצעים של ארגון חיזבאללה בסוריה, המוכר גם כתראב אל-רויס. הוא נהרג במהלך קרבות עם כוחות המורדים באזור א-סיידה שבפרברי דמשק – כך דיווחה אז רשת אל-ערבייה. על פי גורמי אופוזיציה במדינה, שביב מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח אנוש בקרבות קשים לפני כמה ימים.

לא ידוע מהו מספרם המדויק של לוחמי חיזבאללה שנשלחו מלבנון לסוריה כדי לסייע לכוחותיו של הנשיא אסד הנלחמים במורדים, ואף לא קיימים תצלומים מהימנים של אנשי הארגון בשטחה המדינה. יחד עם זאת, בחודש שעבר דיווח "הטיימס" הבריטי דיווח כי חיזבאללה צמצם משמעותית את מספר הלוחמים בסוריה, בעקבות לחץ מצדה של ממשלת לבנון, ובשל החשש שהתערבות הארגון השיעי במלחמת האזרחים הסורית תעורר זעם בעולם הערבי.

מלחמת לבנון השנייה. GettyImages
היה ניסיון התנקשות כושל בלקיס באמצעות הפצצה. הריסות בביירות במלחמת לבנון השנייה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully