וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתרו לבית המשפט: "הכירו בשימפנזים כבני אדם"

ארגון הפועל למען זכויות בעלי חיים דורש להעניק לטומי, קיקו, הרקולס וליאו זכויות יסוד בסיסיות ולשחררם מהשבי: "יש להם זכות חוקית". מנהלו של טומי: "יש לו מלא צעצועים"

ארגון הפועל למען בעלי חיים עותר לבתי משפט במדינת ניו יורק בדרישה להכיר בארבעה שימפנזים כבני אדם חוקיים הראויים לזכויות יסוד בסיסיות, ובהן הזכות לחירות, ולשחררם לשמורות טבע. שלשום (שני) הגיש הארגון, Nonhuman Rights Project, את העתירה הראשונה, בשמו של טומי, שימפנזה המוחזק בכלוב בעיירה גלוברסוויל. אתמול הוגשה עתירה דומה עבור קיקו, שימפנזה בן 26 המתגורר בבית משפחה בסביבת מפלי הניאגרה. עתירה שלישית תוגש מחר בשם הרקולס וליאו, המשמשים מכון מחקר בלונג איילנד.

עוד על בעל החיים המבריק:
אחרי בן אדם: קופים קיבלו כסף, למדו לשלם - ולגנוב
האם השימפנזה שגדל עם בני אדם מת משברון לב?
צפו: שימפנזה מבקש לצאת מהכלוב בעזרת שפת הסימנים
"באיזו זכות הוא נחשב ליווני? הוא שימפנזה"

קופי שימפנזה שוחררו ממעבדה לטבע. Gerald Herbert, AP
העותרים מתבססים על צו שהביא לשחרורם של עבדים. שימפנזים שהוחזקו במעבדה ושוחררו לטבע/AP, Gerald Herbert

הארגון, הפועל לשנות את מעמדם של חלק מבעלי החיים ל"בני אדם", כתב בהצהרה שפרסם כי הוא מבקש מהשופט "להעניק לשימפנזים זכות לחירות גופנית ולהורות שהם יועברו לשמורת טבע. העתירות שלנו, בנוסף לתצהירים מכמה מהמדענים המכובדים ביותר, מסבירים מדוע היצורים האוטונומיים האלה, המפותחים כל כך מבחינה קוגניטיבית, הם בעלי זכות חוקית בסיסית לא להיות כלואים".

הצעד המשפטי מתבסס על "הביאס קורפוס", צו משפטי המבקש לשחרר אדם העצור באופן בלתי חוקי. לדברי העותרים, במדינת ניו יורק נעשה בצו זה שימוש בעבר, והוא אפשר לעבדים לשנות את מעמדם ולמשש את זכותם לחירות.

פטריק לאוורי, מנהל האתר שבו מוחזק טומי, טען מצדו כי הכלוב שלו מרווח ו"מלא צעצועים". לדבריו, הוא חילץ אותו מביתו הקודם, אולם לא הצליח למצוא לו מקום בשמורת טבע. "אם הארגון הזה היה רואה איפה הוא חי ב-30 השנים הראשונות של חייו, הם היו קופצים מרוב שמחה על היכן שהוא עכשיו", אמר ל"ניו יורק טיימס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully