וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל מחפשת את ה'אקדח מעשן' שיהרוס לאובמה"

על פי ה"סאנדיי טיימס" הבריטי, נתניהו הורה לגופי המודיעין לחפש אחר "אקדח מעשן" שיאפשר לישראל לערער את אמון העולם בהסכם ז'נבה, לפני חתימה על הסכם הקבע

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בנשיא איראן מגן על ההסכם ביום רביעי)

החיפוש אחר "האקדח המעשן": עם חתימת הסכם הגרעין בין איראן לבין מעצמות המערב, פתחה קהיליית המודיעין הישראלית במאמצים נרחבים לאתר הוכחות לכך שאיראן מפרה את התחייבויותיה בפני המעצמות, כדי לחבל במגעים ובהתקדמות בהם – כך מפרסם הבוקר (ראשון) ה"סאנדיי טיימס" הבריטי. על פי דיווח העיתון, ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה למוסד ולאמ"ן לאתר את אותו "אקדח מעשן", שיאפשר לישראל לטעון בעולם כי אין לסמוך על איראן, או על אמצעים דיפלומטיים ככלי שישכנע את הרפובליקה האיסלאמית לזנוח את תכניתה לפתח נשק גרעיני. על פי הדיווח, נתניהו הורה לגופי המודיעין למצוא ראיות עד חודש מאי - לפני חתימה על הסכם קבע בין איראן למעצמות.

הסכם גרעין היסטורי בין איראן למעצמות - סיקור מלא בוואלה! חדשות
נשיא איראן רוחאני: אין סיכוי שנפרק את מתקני הגרעין
"ההסכם עם איראן מלא ויתורים, צריך לאזן אותו"
סקר: רק 22% מהאמריקנים נגד ההסכם עם איראן

רוה"מ נתניהו בטקס הענקת פרס א.מ.ת להצטיינות על הישגים אקדמיים , נובמבר 2013. טלי מאייר
"הורה למצוא ראיות נגד ההסכם עד מאי". ראש הממשלה נתניהו/טלי מאייר

"לכל אחד יש דעה אחרת על הסכם ז'נבה", אמר לעיתון הבריטי גורם מודיעיני בישראל, "אבל ברור שאם נמצא 'אקדח מעשן', ההסכם הזה יקרוס כמו מגדל קלפים". מציאתו של "אקדח מעשן" כזה תקשה גם על הנשיא האמריקני אובמה בזירה הפוליטית הפנימית, שם יצטרך להוכיח את צדקתו של ההסכם בפני שני בתי הקונגרס, שם צפויים לטעון נגדו גם יריביו הרפובליקנים אך גם מחוקקים דמוקרטים.

רוחאני שב והדגיש: לא נוותר על הגרעין

יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, רוברט מננדז הדמוקרטי, כבר יצא נגד ההסכם, באומרו כי "עלינו לחשוש מפני האיראנים". הסנאט מתכוון להחריף את הסנקציות נגד טהראן, ובין היתר אובמה ינסה לשכנע את הסנאט שלא לעשות כן, מחשש שהדבר יחבל במגעים הדיפלומטיים.

כשברקע המחאות נגד ההסכם, הבהיר בסוף השבוע פעם נוספת נשיא איראן חסן רוחאני כי ארצו לא תוותר על תכניתה הגרעינית. בראיון שהעניק לעיתון "פייננשל טיימס" נשאל הנשיא האיראני אם בכוונת ארצו לפרק את מתקני הגרעין בשטחה. "ב-100%, לא", השיב. עם זאת, הוא הדגיש שוב כי ארצו מעוניינת בגרעין ל"מטרות שלום".

רוחאני התייחס בראיון לשיחות שנחתמו לפני שבוע בז'נבה. לדבריו, המגעים היו "המבחן הטוב ביותר" באשר לשאלה אם ניתן לשקם את האמון בין ארצות הברית לאיראן. הוא ציין כי הבעיות של שתי המדינות "מורכבות מאוד ולא ניתן לפתור אותן תוך זמן קצר", אולם הוסיף כי על אף המורכבות, "נוצר פתח במאה הימים הללו (הראשונים לכהונת רוחאני), וניתן להרחיבו". נשיא איראן אף סיפר על שיחת הטלפון ההיסטורית עם עמיתו האמריקני ברק אובמה בחודש ספטמבר האחרון, זמן קצר לפני שעזב את העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. לדבריו, בשיחה גילה "אדם מנומס מאוד בעל לשון חכמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully