וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא איראן רוחאני: אין סיכוי שנפרק את מתקני הגרעין

30.11.2013 / 0:01

בראיון ל"פייננשל טיימס" הבהיר נשיא איראן כי ארצו תמשיך בתכניתה הגרעינית, אך הביע אופטימיות באשר ליחסים עם ארה"ב. בישראל חוששים מהרחבת קשריה של טהראן במפרץ הפרסי

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(רוחאני, השבוע: אויבינו הם שהפכו מבודדים)

על אף הסכם הגרעין עם ארצו והתקוות במערב לשינוי בעמדתה של טהראן, נשיא איראן חסן רוחאני מבהיר פעם נוספת כי ארצו לא תוותר על תכניתה הגרעינית. בראיון שהעניק לעיתון "פייננשל טיימס" ואשר פורסם אמש (שישי), נשאל הנשיא האיראני אם בכוונת ארצו לפרק את מתקני הגרעין בשטחה. "ב-100%, לא", השיב. עם זאת, הוא הדגיש שוב כי ארצו מעוניינת בגרעין ל"מטרות שלום".

רוחאני התייחס בראיון, שהתקיים בארמון הנשיאותי בטהראן, לשיחות שנחתמו בתחילת השבוע בז'נבה. לדבריו, המגעים היו "המבחן הטוב ביותר" באשר לשאלה אם ניתן לשקם את האמון בין ארצות הברית לאיראן. הוא ציין כי הבעיות של שתי המדינות "מורכבות מאוד ולא ניתן לפתור אותן תוך זמן קצר", אולם הוסיף כי על אף המורכבות, "נוצר פתח במאה הימים הללו (הראשונים לכהונת רוחאני), וניתן להרחיבו". נשיא איראן אף סיפר על שיחת הטלפון ההיסטורית עם עמיתו האמריקני ברק אובמה בחודש ספטמבר האחרון, זמן קצר לפני שעזב את העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. לדבריו, בשיחה גילה "אדם מנומס מאוד בעל לשון חכמה".

הסכם גרעין היסטורי בין איראן למעצמות - סיקור מלא בוואלה! חדשות
"ההסכם עם איראן מלא ויתורים, צריך לאזן אותו"
ארה"ב מבולבלת: "לא ברור למה האיראנים מתכוונים"
סקר: רק 22% מהאמריקנים נגד ההסכם עם איראן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אדם מנומס מאוד בעל לשון חכמה". נשיא ארה"ב אובמה בשיחת הטלפון ההיסטורית עם עמיתו האיראני, בחודש ספטמבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולם לא רק לארצות הברית החלה איראן להתקרב בחודשים האחרונים. לאחר שנים של מתיחות בינה לבין שכנותיה הערביות בצדו השני של המפרץ הפרסי, נראה כי מציאות חדשה נרקמת באזור. גורם מדיני אמר אתמול לוואלה! חדשות כי בירושלים עוקבים בדאגה אחר הרחבת קשריה הדיפלומטיים של איראן באזור המפרץ, במה שנראה כהתפוררות חזית ההתנגדות הערבית למשטר בטהראן, שאותה צפה ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בראש מערך ההתנגדות, מהצד הערבי, עמדה ערב הסעודית. אלא שנתניהו עלול להיפרד מהשאיפה לראות את הסעודים מצטרפים לאופוזיציה להסכם הגרעין, לאחר שקולות פיוס נשמעו השבוע דווקא מצדו של נשיא איראן לשעבר, האשמי רפסנג'אני, שאמר כי ישמח לתווך בין משטרו החדש של רוחאני לבין ערב הסעודית.

נשיא איראן חסן רוחאני עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 13 בספטמבר 2013. AP
בירושלים מעריכים שלמעצמות יש אינטרס מובהק בכך, כדי להביא לפתרון בסוריה. פוטין ורוחאני/AP

ראשון לברך היה שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד, שביקר בטהראן לאחר חתימת ההסכם. בן זאיד הביע את תקוות ארצו ליחסים הדוקים בין המדינות, "מעבר ליחסים נורמליים בין שכנים". באמירויות הדגישו השבוע כי שיתוף פעולה עם טהראן יסייע לפתור משברים עדתיים באמצעות דיפלומטיה. הדגש הזה התייחס גם לאפגניסטן, אבל גם - ובעיקר - למלחמת האזרחים בסוריה.

בעוד שמדינות ערב הסוניות הביעו תמיכתן בצבא הסורי החופשי, המשטר השיעי בטהראן הקפיד להשמיע את תמיכתו הבלתי מתפשרת בנשיא בשאר אסד. בישראל מאמינים כי ארצות הברית ורוסיה רואות את הקשרים הדיפלומטיים שנרקמים להם לפתע במפרץ, ומחככות ידיים בהנאה. הסכמה בין מדינות ערב לאיראן באשר לפתרון בסוריה תהיה פתח לפתרון אמיתי למשבר בסוריה.

"הזמנים השתנו, וכך גם בני האדם. ז'נבה היא דוגמה לכך"

פרט לסעודיה ואיחוד האמירויות, גם קולה של בחריין נשמע. במדינת האי הקטנה האשימו את טהראן בהתערבות בוטה בנעשה במדינה, ובמקביל תמיכה בהתקוממות האזרחית נגד משטרו של מחמוד אחמדיניג'אד. אלא שהשבוע הזמין השלטון בבחריין את שר החוץ של איראן, ג'וואד זריף, לביקור במדינה. זריף קיבל בשמחה את ההזמנה: "זו הזדמנות טובה לדון בפערים בין המדינות ולנסות למצוא את המשותף", אמר.

"אנחנו רוצים אזור רגוע יותר", הסביר זאת דיפלומט איראני ל"אל-מוניטור". הוא התייחס לפיגוע בביירות ואמר כי הוא "אינדיקציה לכאוס באזור. כשיש צרות, הן הצרות של כולנו, ועלינו להתמודד איתן גם כשזה לא נוח". כשציין את הפיצוץ בביירות, שאירע באזור שיעי בבירה הלבנונית, לפתע לא נשמעו אותן השמצות שהורגלנו לשמוע נגד מובילת הגוש הסוני באזור - ערב הסעודית. "ברור לנו שהסעודים לא אוהבים אותנו ורואים בנו אויבים", אמר הדיפלומט האיראני. "אבל אנחנו רוצים יחסים טובים יותר איתם. הזמנים השתנו, וכך גם בני האדם. מה שקרה בז'נבה הוא דוגמה טובה לכך", הוסיף.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully