וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב גייסה עצירים מגואנטנמו לחסל טרוריסטים"

לפי הדיווח, אחרי 11/9 הציעה ה-CIA לטרוריסטים כסף והטבות כדי שיהפכו לסוכנים כפולים במולדתם. הם שוכנו במתחם בשם "פני ליין" – שם נהנו מתנאים מפנקים ומפורנוגרפיה

ארצות הברית גייסה סוכנים כפולים מקרב עצורים במתקן במפרץ גואנטנמו, כדי שאלה יסייעו לה לחסל טרוריסטים – כך דיווחה הבוקר (שלישי) סוכנות הידיעות AP מפי גורמים רשמיים בסוכנות הביון המרכזית (CIA) בעבר ובהווה. לפי הדיווח, מאז 2003 ובעקבות פיגועי 11 בספטמבר 2001, הציעה ה-CIA לכמה עצירים שהיה להם קשר לארגון הטרור אל-קאעדה לשוב לארצותיהם ולסייע לה לאתר ולחסל גורמי טרור בתמורה לסכומי כסף גדולים ולהגנה עליהם ועל משפחותיהם. הציבור האמריקני לא ידע על כך, על אף הסיכון שהסוכנים "יתקעו סכין" בגבה של ארצות הברית, ירצחו אמריקנים ויחשפו את דבר התכנית.

מה מתרחש מאחורי הסורגים במתקן בגואנטנמו?
עצורים דרושים מאובמה: לא להזנה בכפייה ברמדאן
דוח: רופאים אמריקנים עינו חשודים בהוראת ה-CIA
התמונה המסתורית של הסוכן שנעלם: "אני בגואנטנמו"

תאי מעצר במתקן הכליאה גואנטנמו. רויטרס
חלק מהמגויסים סייעו לחסל בכירים באל-קאעדה. תאי מעצר במתקן הכליאה בגואנטנמו/רויטרס

מהדיווח עוד עולה כי במתקן המעצר בגואנטנמו שבקובה נבנה מתחם סודי ומוסווה שזכה לכינוי "פני ליין" – כשם שירה של להקת "הביטלס", בדומה למתקן סודי אחר הנמצא בגואנטנמו הקרוי "סטרוברי פילדס". התנאים שלהם זכו העצירים במבנים ב"פני ליין" היו נוחים באופן יוצא דופן – מטבח פרטי, מקלחות וטלוויזיות. חלקם, כך לפי הפרסום, אף ביקשו סרטים פורנוגרפיים ונענו בחיוב.

מתוך כמה עשרות כלואים ש"מועמדותם" עמדה על הפרק, רק כמה מהם – אזרחים של מדינות שונות – הפכו לבסוף למרגלים, ואלה הוחתמו על חוזי עבודה עם סוכנות הביון. לדברי הגורמים ששוחחו עם AP, חלקם סייעו לאתר ולהרוג בכירים באל-קאעדה, ואילו עם אחרים נותק הקשר לאחר ששבו לארצותיהם מבלי למלא את התחייבותם. דובר הסוכנות סירב להגיב לפרסום, אולם הממשל בוושינגטון אישר בעבר כי לפחות 16% מהעצורים ששוחררו מגואנטנמו שבו להשתתף בפעילות נגד ארצות הברית. לא ברור אם יוצאי "פני ליין" הם חלק מהם, וכן לא ברור אם מישהו מהם הביא להרג של אמריקנים.

בסיס המעצר הצבאי גואנטנמו של צבא ארה"ב, קובה, מרץ 2012. Brennan Linsley, AP
החשש היה מסוכנים כפולים שיבגדו בארה"ב ויחשפו את התכנית. המתקן בגואנטנמו/AP, Brennan Linsley

התכנית החשאית, כך לפי הדיווח, העסיקה ועניינה את הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש, שאף נועד עם איש הסוכנות ששב לפגישה עם סוכנים כפולים באפגניסטן. מחליפו בתפקיד, הנשיא הנוכחי ברק אובמה, ביקש לשמוע פרטים בנושא דווקא בהקשר לתקיפות המל"טים השכיחות שמבצעת ארצו ואשר משמשות אמצעי לחיסול מבוקשים.

מהפרסום עולה כי הסוכנים הכפולים נענו להצעת הסוכנות האמריקנית מכמה סיבות: סכומי כסף גדולים שהוצעו להם, הבטחה כי משפחותיהם יורשו להגר לארצות הברית או אמונה דתית לפיה פיגועי הטרור הם עיוות של ההלכה האיסלאמית. גורם לשעבר ב-CIA טען כי לאחד מהעצירים נרמז כי ילדיו ייפגעו אם לא ייעתר להצעה. בסך הכול, התכנית עלתה לסוכנות הביון מיליוני דולרים, שמקורם היה בחשבונות סודיים.

התכנית באה אל קצה ב-2006, שנתיים לפני הגעתו של אחרון העצורים למתקן הכליאה בגואנטנמו. לפי הדיווח, במהלך התקופה חשדו אנשי אל-קאעדה בעצירים ששוחררו משם, ופעם אחת אף כמעט חשפו את אחד הסוכנים. כיום עומד "פני ליין" נטוש, אולם ניתן לראות אותו בתצלומי לוויין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully