וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה מזהירה את ישראל: אל תחתרו תחת ההסכם

25.11.2013 / 18:56

שר החוץ הבריטי הזהיר את ישראל מפני "נקיטה בפעולות" שיחתרו תחת הסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לאיראן. לדבריו, אין סימנים מעידים לכך, אבל בריטניה "תעמוד על המשמר"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

על ישראל להימנע מנקיטה בפעולות עצמאיות שיחתרו תחת הסכם הביניים שנחתם בין איראן למעצמות המערב - כך אמר הערב (שני) שר החוץ הבריטי וויליאם הייג במסר אזהרה לירושלים. דבריו של הייג מגיעים לאחר שאתמול, שעות לאחר החתימה על ההסכם, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל אינה מחויבת להסכם, וכי היא תגן על עצמה, בכוחות עצמה, אם תידרש לכך. "נבהיר לכל גורם, כולל ישראל, שלא לחתור תחת הסכם", אמר הייג בפרלמנט הבריטי.

שר החוץ הבריטי ציין אמנם כי בריטניה לא הבחינה בשום סימנים המעידים שצד שמתנגד להסכם נוקט באמצעים לחתור תחתו, אולם הוא צין כי בריטניה "תעמוד על המשמר". ההתבטאות של הייג מגיעה מספר שעות לאחר שראש הממשלה נתניהו הודיע על שליחת צוות ישראלי בראשות היועץ לביטחון לאומי, יוסי כהן, לוושינגטון כדי לדון עם האמריקנים על פרטי ההסכם הסופי עליו ידונו הצדדים בששת החודשים הקרובים.

הסכם הגרעין עם איראן:
קבלת פנים של גיבורים באיראן: "כאילו חזרו מהקרב"
נתניהו: "איראן קיבלה אישור כתוב להפרת החלטות האו"ם"
ההסכם עם איראן לא נורא כמו שמספרים לכם / פרשנות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרטי ההסכם עם איראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההסכם שנחתם אתמול הוא הסכם ביניים שנועד לאפשר לצדדים להמשיך במשא ומתן לאחר שהעשרת האורניום לרמה גבוהה נעצרה. במסגרת ההסכם, נאסר על איראן להעשיר אורניום לרמה שמעל 5%, היא לא תתקין צנטריפוגות חדשות, פיתוח מתקן המים הכבדים להפקת פלוטוניום באראק ייעצר וטהראן תאפשר לפקחי האו"ם גישה למתקני ההעשרה בנתאנז ובפורדו. בתמורה, קיבלה איראן הקלה בסנקציות שצפויות להכניס לקופת המדינה כשבעה מיליארד דולרים.

אלא שתנאים אלו לא עולים בקנה אחד עם הדרישות הישראליות שביקשו לעצור לחלוטין את ההעשרה, לפרק את הצנטריפוגות ועוד, ובירושלים חוששים שאיראן תמשיך בהליך, מאחורי הגב של העולם. ''הייתי שמח אילו יכולתי להצטרף לקולות בעולם שמשבחים את הסכם ז?נבה", אמר ראש הממשלה בכנסת, "זה נכון שהלחץ הבינלאומי שהפעלנו נשא פירות חלקיים, והביא לתוצאה טובה יותר ממה שתוכנן במקור, אבל עדיין זאת עסקה רעה. היא מורידה לחץ מאיראן בלי לקבל שום תמורה ממשית והאיראנים שצוחקים כל הדרך לבנק בעצמם אומרים שהעסקה הזאת הצילה אותם".

בנוגע להסדר הסופי עם איראן, הדגיש נתניהו כי זה צריך להוביל לפירוק מוחלט של היכולת הגרעינית הצבאית של איראן. "אני מזכיר לכם שרק בשבוע שעבר, תוך כדי השיחות, חזרו מנהיגי אירן על המחויבות שלהם להשמיד את מדינת ישראל, ואני חוזר כאן היום כראש ממשלת ישראל על מחויבותי למנוע מהם להשיג את היכולת לעשות זאת", אמר נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully