וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "איראן קיבלה אישור כתוב להפרת החלטות האו"ם"

25.11.2013 / 0:02

ראש הממשלה טען כי ההסכם שהושג בין הרפובליקה האיסלאמית למערב נותן לאיראן "לגיטימציה בינלאומית להמשיך בתוכנית הגרעין". לדבריו, "קל לעבור מרמת העשרה של 3.5% ל-90%"

צילום: שי מכלוף, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש (ראשון) פעם נוספת להסכם שהושג לפנות בוקר בין איראן למעצמות המערב בנוגע לתכנית הגרעין. בטקס הענקת פרס א.מ.ת (אמנות, מדע ותרבות) בבית שמואל בירושלים, אמר ראש הממשלה כי בהסכם מקבלת איראן "אישור כתוב להפרה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם". לדבריו, "ההסכם הזה מחלץ את איראן מהלחץ שהייתה נתונה בו והוא נותן לה לגיטימציה בינלאומית להמשיך בתוכנית הגרעין". הוא הסביר כי איראן "לא צריכה להפר את ההסכם הזה" כי קל לעבור מרמת העשרה של 3.5% לרמה של 90% כאשר תחפוץ בכך. "ההסכם הזה אינו מכסה את החלקים האחרים בייצור פצצות גרעין - לא את הנשק, לא את ראשי הקרב ולא את הטילים הבליסטיים", הוסיף.

רוה"מ נתניהו בטקס הענקת פרס א.מ.ת להצטיינות על הישגים אקדמיים , נובמבר 2013. טלי מאייר
"הסכם רע". נתניהו, אמש/טלי מאייר

נתניהו ציין כי "ככל שמצטרפים עוד ועוד פרטים על ההסכם שהושג אמש בז'נבה, מתברר עד כמה הוא הסכם לא טוב, הייתי מגדיר אותו רע ומסוכן לאזור, גם לישראל וגם לעולם. איראן מקבלת מליארדי דולרים בהקלות בסנקציות מבלי לשלם מחיר של ממש". לסיכום, שב ואמר כי מדובר בהסכם רע. "המלאכה עדיין נתונה. נאמר את האמת הזאת ונעמוד על הדברים שהם חיוניים לא רק לשלומנו ולביטחוננו, אלא גם לשלום העולם. אני מאמין שביכולתנו לא רק לשמור על עתידנו, אלא גם לטפח ולהבטיח אותו כי בעם שלנו גנוזים כוחות עצומים. בעידן הידע, עידן התבונה, עם ישראל ומדינת ישראל חזקים מאד".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף שר החוץ האיראני. נובמבר 2013. רויטרס
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ושר החוץ האיראני מוחמד זריף בז'נבה, אתמול לפנות בוקר/רויטרס

אתמול בבוקר התייחס נתניהו בפתח ישיבת הממשלה להסכם שהתקבל בז'נבה, ואמר: "זה לא הסכם היסטורי אלא טעות היסטורית". לדבריו, העולם יותר מסוכן כי המשטר המסוכן ביותר עשה צעד משמעותי לקבל את הנשק המסוכן ביותר. "המעצמות הסכימו להעשרת אורניום באיראן תוך התעלמות מהחלטות שהן עצמן הובילו - סנקציות שלקח שנים להשיג מוסרות תמורת ויתורים איראניים קוסמטיים שניתן לבטל תוך שבועות".

במסגרת ההסכם, איראן התחייבה לעצור את העשרת האורניום לרמה של למעלה מ-5%, לא להשתמש בסרכזות (צנטריפוגות) חדשות מכל סוג שהוא או להתקין כאלה, ולנטרל את מאגרי האורניום שהועשר לרמה גבוהה יותר – של כ-20%, על ידי דילולם או על ידי פעולה אחרת שלא תאפשר להעשירם בהמשך. על פי ההערכה, לאיראן כ-200 קילוגרמים של אורניום שהועשר ל-20%. איראן תידרש גם להותיר כמחצית מהסרכזות שהותקנו במתקן ההעשרה בנתנז בלתי פעילות וכן שני שלישים מאלה שהותקנו במתקן ההעשרה התת-קרקעי והמבוצר בפורדו. בנוסף, ייאסר עליה להקים מתקנים חדשים להעשרת אורניום ולהמשיך לפתח את מתקן המים הכבדים שלה באראק. איראן התחייבה גם לא להגדיל את כמות האורניום המועשר ל-3.5%, כך שבעוד חצי שנה היא לא תהיה גדולה יותר מזו הנוכחית. בהתאם להסכם, איראן תאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גישה יומיומית למתקני ההעשרה בנתנז ובפורדו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרס א.מ.ת הוא פרס המוענק בישראל מדי שנה, מאז שנת 2002. הפרס, בסך מיליון דולר אותו חולקים הזוכים, ניתן בחסותו של ראש הממשלה בחמישה תחומים: תרבות ואמנות, מדעים מדויקים, מדעי החיים, מדעי הרוח, ומדעי החברה. הקריטריונים לזכייה בפרס מבוססים על הצטיינות והישגים מקצועיים או אקדמיים שיש בהם פריצת דרך בתחום העיסוק של הזוכה וכן תרומה מיוחדת לתרבות ולחברה הישראלית. ההחלטה על הזוכים מתקבלת על ידי ועדה בראשות שופט, הממנה ועדות משנה שמורכבות ממומחים בתחומים הרלוונטיים.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

ההסכם עם איראן - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
לא אסון גדול: ההסכם עם איראן לא נורא כמו שמספרים לכם
בסעודיה מתנגדים להסכם: "גם אנחנו נפתח פצצה"
רוחאני: "הכירו בזכויותינו, ההעשרה תימשך כרגיל"

(עדכון ראשון: 20:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully