וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ עם איראן: מאמץ אחרון לפני הסכם?

השיחות אתמול בין המעצמות לנציגי איראן אמנם לא נשאו פרי, אולם רוב הסימנים מראים שההסכם קרוב. שרי החוץ של רוסיה וארה"ב עתידים להצטרף היום לדיונים כדי לגשר על הפערים

המשא ומתן בין איראן לבין שש המעצמות הסתיים אמש (חמישי) מבלי שהצדדים הגיעו להסכם. את האווירה האופטימית שליוותה את היממה הראשונה לשיחות, החליפו אמירות על כך שעדיין קיימים קשיים ומכשולים בדרך להשגת הסכם ביניים בין הצדדים.

המסרים הפסימיים יצאו בעיקר מהמשלחת האיראנית, בראשות סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י. אל מול הגישה האיראנית, נציגי ארה"ב והאיחוד האירופי ממשיכים להפגין חיוביות זהירה, ואומרים שהסכם עדיין נמצא בהישג יד. את ההססנות האיראנית, כמו כל הצהרה שיוצאת מאיראן או מנציגיה, יש לקחת בערבון מוגבל: חלק גדול מן המסרים שהצוות האיראני בז'נבה מעביר לעיתונות, מכוונים לטהראן יותר מאשר לוושינגטון. באיראן מתנהל כעת ויכוח נוקב לגבי הסכם הגרעין שהמעצמות הציעו לרפובליקה האיסלאמית, ושבמסגרתו תכנית הגרעין שלה תושהה לראשונה זה עשור.

גורמים מדיניים בישראל סבורים שהקשחת העמדות האיראנית ביממה האחרונה נועדה לאפשר למשלחת לחזור לטהראן עם "הישגים" נוספים במזוודה. האיראנים מודעים לכך שהדרישה שלהם לכלול בסבב ההקלות הנוכחי גם הקלות בתחומי הנפט והבנקאות אינה ריאלית, אך הם מקווים, באמצעותה, לסחוט ויתורים אחרים.

עוד באותו נושא:
בכיר בבית הלבן: ”הדרישות של ישראל יובילו למלחמה”
לקראת הכרעה בז’נבה: שרי החוץ יבואו לסגור עסקה?
בצל האיום האיראני, נתניהו חובר לפוטין: ”ההבדלים טקטיים”

האיראנים מעדיפים את אשטון

יום השיחות אתמול הסתיים, באופן רשמי, בסביבות השעה שמונה בערב, לאחר פגישה ארוכה בין שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, לבין שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף. השניים נועדו אתמול שלוש פעמים – בבוקר, בצהריים ובערב – והם צפויים להיפגש פעם נוספת הבוקר (שישי) בשעה תשע. האיראנים מעדיפים לנהל את המשא ומתן מול אשטון בלבד, כדי להימנע מהמצב שנוצר בסבב השיחות הקודם כאשר החברות בקבוצת המעצמות, בדגש על צרפת, הציגו עמדות סותרות.

אשטון מייצגת בשלב הזה בחדר הדיונים את כל שש המעצמות. לפני ואחרי כל פגישה עם זריף היא מקיימת סבב התייעצויות עם נציגי המעצמות, שמפגינות בינתיים עמדה אחידה לחלוטין אל מול האיראנים. במקביל, הולכים ומתרבים הסימנים לכך ששר החוץ האמריקני ג'ון קרי, ומקבילו הרוסי סרגיי לברוב, עשויים להגיע לז'נבה במהלך סוף השבוע כדי לנהל מהלך גישור אחרון שיוליד הסכם.

אתמול אף הגיעו למלון "אינטרקונטיננטל" צוותי אבטחה אמריקנים, כדי להכשיר אותו לאפשרות שקרי ינחת בז'נבה. עיתונאים רוסים שנמצאים בעיר דיווחו כי לברוב עשוי להגיע כבר הבוקר, אך לדיווחים הללו לא ניתן אישור רשמי ממשרד החוץ הרוסי. בשלב הזה לא ברור אם סבב השיחות אכן יסתיים היום בצהריים כמתוכנן, או שמא הוא יתארך ליום שבת, כפי שקרה בסבב השיחות הקודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully