וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל האיום האיראני, נתניהו חובר לפוטין: "ההבדלים טקטיים"

חרף הקרירות שהפגינו השבוע הרוסים, גורמים בישראל מציירים תמונה של התחממות גוברת ביחסים בין שתי המדינות לאחר פגישת נתניהו-פוטין. "אנחנו מצליחים לשכנע בנושאים קריטיים"

צילום: לע"מ, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

למרות הדיווחים שמגיעים מז'נבה, לפיהם הסכם ביניים בין איראן לבין המעצמות עומד להיחתם ביממה הקרובה, גורמים בפמליית ראש הממשלה במוסקבה התאמצו היום (חמישי) להסביר כי הפגישה בין נתניהו לבין נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הייתה "טובה מאוד", וכי הוא הצליח לשכנע את הנשיא הרוסי לתמוך בעמדת ישראל מול איראן. לדבריו של סגן שר החוץ, זאב אלקין, שצמוד לראש הממשלה בסבב המפגשים והשיחות, בין היתר כמתורגמן, "יצאנו מרוצים ולא אפרט בתקשורת למה". אלקין טוען כי פוטין רואה את עצמו ואת נתניהו כחלק ממועדון הפוליטיקאים הבולטים שצמחו בשנות התשעים. פוטין היה האחראי לקשרי החוץ של עיריית סנט פטרבורג כשנתניהו התמנה לראש ממשלה. "אנחנו מצליחים לשכנע בנושאים קריטיים", ניסה אלקין לרכך את האווירה הפסימית לקראת ההסכם המתהווה בז'נבה, והוסיף כי "יש בינינו (בין ישראל לרוסיה - א"ב) הבדלים טקטיים".

אולם, למרות הניסיונות של אנשי המשלחת הישראלית לתאר אווירה חמה וחיובית, שגלשה למקומות אישיים, יש לציין כי נראה שלפחות מהצד הרוסי, לא נראה כי ניתנה חשיבות גדולה לפגישה. לראיה, פגישתם של השניים התעכבה ביותר משעה בגלל מפגש של פוטין עם מפלגות חוץ פרלמנטריות. בנוסף, ההתייחסות בכלי התקשורת המקומיים לפגישה בין שני המנהיגים דלה ביותר, ולא זוכה להבלטה מיוחדת מהצד הרוסי. ואמנם, העיתונות הרוסית שנכחה באולם התדריכים הייתה דלילה. בנוסף, לאחר הפגישה לא הופיע לה שום אזכור בכלי התקשורת הרוסיים, למעט ידיעה שפורסמה בעיתון הליברלי "קומרסן" על ידי הכתבת שמסקרת את המזרח התיכון.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, מוסקבה.נובמבר 2013. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
התייחסות דלה. נתניהו ופוטין, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

חרף כל מה שנאמר עד כה, כתבים מקומיים כן חושבים שהיחסים בין רוסיה לבין ישראל הם טובים ומצויים במגמת השתפרות והתחממות, במיוחד ככל שמעמיקה המתיחות בין ישראל לבין ארצות הברית על רקע המחלוקת סביב הסכם ז'נבה המתהווה. העולם משתנה וכך גם חלוקת הכוחות בין המעצמות. חלק מהשינוי מוביל לסכנות גדולות וחלק להזדמנויות. הקשר של ישראל עם ארצות הברית הוא איתן ויציב לאורך השנים, אך אין זה אומר שישראל לא יכולה לפתוח צוהר לרוסיה. התהליך הזה מתרחש בפומבי, ובישראל מגדירים אותו כ"חשוב מאוד". הקשר המתהווה בין משרד האנרגיה הישראלי לבין חברת האנרגיה הענקית "גזפרום" הוא רק חלק משינוי האווירה בין המדינות.

נושא נוסף שעומד במרכז התחממות היחסים בין ירושלים למוסקבה הוא מכירת כלי נשק מתוצרת "כחול-לבן" לרוסיה. סוגיה זו נדונה גם בפגישתם של השניים. אי מכירת מערכת ההגנה S-300 מרוסיה לסוריה עלתה לישראל במכירת מטוסים לא מאוישים למשטרה הרוסית. ברקע קיימות בקשות נוספות לאמצעי לחימה מתקדמים יותר, אך בישראל רוצים להיות מספיק בטוחים שאמצעי הלחימה לא יגיעו לידיים עוינות. לא שלרוסיה יש כוונות שליליות, אך גורמים מצד שלישי תמיד מהווים בעיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

צריך לפתח שרירים

ניתן לומר ללא צל של ספק שהקשר המתהווה בין נתניהו לפוטין הולך ומתהדק. גם דבריו של שר החוץ החוזר, אביגדור ליברמן, אתמול על התרופפות הקשר בין ארצות הברית לישראל יכולים לרמוז על כך. "הקשר של ארצות הברית לישראל הולך ופוחת ואפשר להבין את זה. יש להם המון אתגרים. צריך להבין את האחרים ולא לבוא כל הזמן בתביעות ולקטר", אמר. נתניהו מבין שבשל צורכי השעה והשינוי ביחסי הכוח בין המעצמות, עליו לפתח שרירים במקומות שעליהם הוא לא חשב. כאן נדרש ניהול סיכונים קר וחד, משום שלכל בקשה מצד הקרמלין יהיה מחיר במוקדם או במאוחר. זה לא בריא להתעמת עם ארצות הברית, אך מאחר שנתניהו מרגיש שהעם היהודי יושב על כתפיו בשל האיום המבצבץ מאיראן, כללי המשחק לא משתנים אך בהחלט מקבלים פרשנות שונה.

ולדימיר פוזנר מהערוץ הראשון ברוסיה קיים ריאיון מיוחד עם ראש הממשלה במלון ריץ המפואר. אנשי המשלחת התרשמו מאוד מהיקף צוות ההפקה. הריאיון נמשך כמעט 52 דקות. בתום הריאיון הסכים פוזנר לומר ליאנה בריסקמן, כתבת ערוץ 9 הישראלי, כי "נתניהו אישיות מרשימה ואדם מאוד משכנע". השאלה הגדולה היא האם מסע השכנועים של נתניהו כמסביר לאומי יסתיים במפח נפש שיוביל את ישראל להתקפה על מתקני הגרעין של איראן או שדבריו הבטוחים על איום קיומי על מדינת ישראל ויציבות המזרח התיכון יסדקו את עמדת המערב. היציבות במזרח התיכון חשובה לרוסים. בסופו של יום, גם הם סובלים מכוחות איסלאמיים קיצוניים. ואולם, חשוב להבין כי גם לדיפלומטיה יש גבול מבחינתם. ישראל רוצה לעקר את היכולת של איראן להעשיר אורניום, בעוד שרוסיה מדברת על הסכם שבו כל הצדדים יהיו מרוצים.

עוד בנושא:
פוטין לא השתכנע מנתניהו? ימשיך לחמש את איראן ומצרים
נתניהו ופוטין: "נחושים למנוע מאיראן נשק גרעיני"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully