וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלות החוק למניעת הסתננות: כחצי מיליארד שקלים

לפי הצעת המחליטים שתובא ביום ראשון לאישור הממשלה, מחיר בניית מתקן הכליאה החדש והאכיפה הנוספת בערים הוא 443 מיליון שקלים. בנוסף, יקוצצו 559 תקנים ממשרדי הממשלה

המדינה תשקיע בשנה הקרובה 443 מיליון שקלים ביישום התיקון החדש לחוק למניעת הסתננות של שר הפנים, גדעון סער, וזאת בנוסף להשקעות בהחלטות קודמות של הממשלה – כך עולה מהצעת המחליטים, שתובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב על ידי ראש הממשלה, שר הפנים והשר לביטחון הפנים. על פי ההצעה, מדובר בעלות חד-פעמית של 195 מיליון שקלים, ועלות נוספת בסך 248 מיליון שקלים. כמו כן, יקוצצו לצורך יישום התכנית החדשה 559 תקנים ממשרדי הממשלה השונים.

החוק החדש אושר ביום ראשון האחרון בממשלה ברוב של 12 שרים מול שני נמנעים. הצעת החוק החדשה באה להחליף את החוק שביטל בג"ץ בספטמבר, בשל תקופת המאסר הארוכה של שלוש שנים, בטענה כי היא אינה חוקתית. החוק שאושר הבוקר כולל תקופת מאסר קצרה יותר - של שנה - למסתננים חדשים שייכנסו לישראל, והעברת מסתננים ותיקים ל"מתקן שהייה פתוח" בנגב.

לצורך הקמת מתקן השהייה הפתוח למסתננים, כך לפי הצעת המחליטים, על משרד האוצר להקצות למשרד הביטחון 25 מיליון שקלים באופן מיידי ו-59 מיליון שקלים נוספים בהמשך. יתר על כן, לצורך הפעלתו בפועל של המתקן על ידי שירות בתי הסוהר, מוטל על משרד האוצר להעביר למשרד לביטחון פנים סכום חד-פעמי של 55.6 מיליון שקלים עד סוף שנת 2013, וסכום של כ-93 מיליון שקלים במהלך שנת 2014 נוסף על 358 תקנים של כוח אדם.

כלא סהרונים, יולי 2012. יותם רונן
קיצוץ ב-559 תקני כוח אדם. מתקן הכליאה בסהרונים/יותם רונן

אולם, הצעת המחליטים לא עוסקת רק בהקמתו ובהפעלתו של מתקן השהייה בדרום. דגש מרכזי מושם גם על הגברת הביטחון האישי של תושבי הערים, בהן קיימים ריכוזים גדולים של מסתננים. מצוין כי הדבר ייעשה על ידי המשטרה, בהתאם ליעדי פעולה שייקבעו בהמשך. לצורך פעילות המשטרה בתחום זה, משרד האוצר יקצה למשרד לביטחון הפנים סכום של 28.6 מיליון שקלים באופן חד-פעמי במהלך שנת 2014, כמו גם 44.6 מיליון שקלים לבסיס התקציב בשנה זו ו-130 תקנים של כוח אדם.

גם פעילות האכיפה של רשות האוכלוסין וההגירה לא נעלמת מההצעה. לצורך ביצוע תפקידיה השונים של הרשות, יוקצו לה שלושה מיליון שקלים באופן חד-פעמי, 31 מיליון שקלים בשנת 2014, ו-14 מיליון שקלים בשנת 2015. בנוסף, יוקצו לרשות 128 תקני כוח אדם נוספים.

"יש לנו מדינה אחת"

השבוע, בפתח ישיבת הממשלה שבה אושר החוק החדש, נימק השר סער את הצורך בו: "אנחנו חייבים כלים חדשים להתמודדות עם הסתננות בלתי חוקית לשטח המדינה", אמר. "מה שנכון לאוסטרליה - המוקפת מכל עבריה באוקיינוס השקט - נכון קל וחומר לישראל - המדינה המערבית היחידה שלה גבול יבשתי עם אפריקה. יש לנו מדינה אחת. נגלה נחישות בהבטחת עתיד ישראל. בפסיקת בית המשפט העליון בעבר נכתב משפט שמעולם לא היה נכון יותר: 'דמוקרטיה אינה מרשם להתאבדות, וזכויות אדם אינם במה לכיליון לאומי'".

בניגוד לדברי התשבחות של שר הפנים לחוק החדש, טען גורם משפטי כי "המצב המוצע הוא כזה שבו אדם יכול להגיע למקום, להירשם ולהימלט אחרי יום או יומיים ולהיטמע באוכלוסייה בתל אביב. גם אם הרשות תפעיל כל כוחותיה, ייקח לה זמן רב מאוד לאתרו, כך שלא ברור מה חושבים שישיגו עם התכנית הזו". הגורם הוסיף כי "הם שוהים ביום בכלא, המתקן הזה שמופעל על ידי שב"ס הוא בסופו של דבר כלא, אז מה בדיוק ישאיר אותם שם? זו דרך טובה להתחמק מהכרה במציאות, לפיה יש להעניק להם אישור עבודה ולהתייחס אליהם כאל בני אדם, במקום לנסות ולהמציא פתרונות שוב ושוב, לאנשים שהמדינה לא יכולה לגרש".

עוד בנושא:
הממשלה אישרה: מסתננים ייכלאו לשנה ללא משפט
בג"ץ ביטל החוק שמאפשר לעצור זרים ל-3 שנים
החוק למניעת הסתננות: מאסר של שנה ללא משפט

(עדכון ראשון: 23:08)

  • עוד באותו נושא:
  • מסתננים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully