וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה: מסתננים ייכלאו לשנה ללא משפט

השרים אישרו את הצעת החוק של שר הפנים, שבאה להחליף את החוק שבוטל על ידי בג"ץ בשל תקופת המאסר הממושכת למסתננים חדשים. סער: "חייבים כלים חדשים להתמודדות עם הסתננות"

החוק החדש למניעת הסתננות של שר הפנים, גדעון סער, אושר הבוקר (ראשון) בממשלה, בתמיכת 12 שרים, מול שני נמנעים. הצעת החוק החדשה באה להחליף את החוק שביטל בג"ץ בספטמבר, בשל תקופת המאסר הארוכה של שלוש שנים, בטענה כי היא אינה חוקתית. החוק שאושר הבוקר כולל תקופת מאסר קצרה יותר - של שנה - למסתננים חדשים שייכנסו לישראל, והעברת מסתננים ותיקים ל"מתקן שהייה פתוח" בנגב. בשבוע הבא תובא הצעת החוק לאישור הכנסת.

"אנחנו חייבים כלים חדשים להתמודדות עם הסתננות בלתי חוקית לשטח המדינה", אמר סער בפתח ישיבת הממשלה. "מה שנכון לאוסטרליה - המוקפת מכל עבריה באוקיינוס השקט - נכון קל וחומר לישראל - המדינה המערבית היחידה שלה גבול יבשתי עם אפריקה. יש לנו מדינה אחת. נגלה נחישות בהבטחת עתיד ישראל. בפסיקת בית המשפט העליון בעבר נכתב משפט שמעולם לא היה נכון יותר: 'דמוקרטיה אינה מרשם להתאבדות, וזכויות אדם אינם במה לכיליון לאומי'".

החוק החדש כולל, כאמור, תקופת מאסר של שנה ללא משפט למסתננים חדשים שיחצו את הגבול בין מצרים לישראל. על מנת להתמודד עם עשרות אלפי מבקשי המקלט השוהים כיום בשטחי ישראל, מעגנת הצעת החוק בחקיקה מתקן שהייה פתוח שיספק למבקשי המקלט את כל צורכיהם, מה שיאפשר הפעלת אכיפה נגד מעסיקי מבקשי מקלט.

כלא סהרונים, יולי 2012. יותם רונן
שנת מאסר למסתננים חדשים. מתקן הכליאה סהרונים/יותם רונן

על פי הצעת החוק, מבקשי המקלט שיועברו למתקן, שיתופעל על ידי שב"ס, יוכלו לצאת מהמקום במהלך היום, אך לא לעבוד בחוץ, ויידרשו להתייצב לשלושה מועדי רישום שיקבע שר הפנים. בלילה יופעל המתקן ככלא סגור לכל דבר. על אף שהצעת החוק קובעת הנחיות באשר להפרת ההתייצבות לרישום, ובהן סנקציות של העברה לכלא סגור לפרקי זמן קצובים של שלושה חודשים, חצי שנה ואף שנה, מעלה הצעת החוק תהייה באשר למה ימנע בעצם ממבקשי המקלט לעזוב את המקום לצמיתות לאזורים מאוכלסים במבקשי מקלט רבים, כמו אילת או תל אביב.

"המצב המוצע הוא כזה שבו אדם יכול להגיע למקום, להירשם ולהימלט אחרי יום או יומיים ולהיטמע באוכלוסייה בתל אביב. גם אם הרשות תפעיל כל כוחותיה, ייקח לה זמן רב מאוד לאתרו, כך שלא ברור מה חושבים שישיגו עם התכנית הזו", טוען גורם משפטי. "הם שוהים ביום בכלא, המתקן הזה שמופעל על ידי שב"ס הוא בסופו של דבר כלא, אז מה בדיוק ישאיר אותם שם? זו דרך טובה להתחמק מהכרה במציאות, לפיה יש להעניק להם אישור עבודה ולהתייחס אליהם כאל בני אדם, במקום לנסות ולהמציא פתרונות שוב ושוב, לאנשים שהמדינה לא יכולה לגרש".

הפגנה בשכונת התקווה בה דורשים תושבי דרום תל אביב למצוא פתרון מיידי לבעיית המסתננים. דרור עינב
הפגנה בדרום תל אביב בעקבות ביטול חוק המסתננים/דרור עינב

בהערות שהעבירו ארגוני זכויות האדם לתזכיר החוק התעכבו על נקודה זו, לפיה מדובר בבית כלא לכל דבר. הארגונים טוענים כי ישראל נמנעת מלספק פתרון למצוקות האמתיות וזורה חול בעיני הציבור. "בעוד שהשופטים דיברו בחלופות מוגבלות או וולונטריות, לא בכאלה שיידמו למתקן כליאה - מנסחי תזכירי החוק החליטו כי יחנכו את מתקן הכליאה שנבנה זה מכבר בקציעות, ויכנו אותו 'מרכז לשוהים", כתב עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר. "האם החלה כניסה משמעותית של מבקשי מקלט לישראל? לא. התופעה נבלמה... המוטיבציה לחקיקה חפוזה זו היא המשך מעצרם של מי שמוחזקים זה תקופה ממושכת, ובג"ץ הורה לפעול לשחרורם לאלתר וללא דיחוי, ושל עוד כ-2,000 אנשים שיבחרו באופן שרירותי. לא מדובר בטיפול ב-53 אלף מבקשי מקלט שמצויים כיום בישראל".

עו"ד פלר אמר עוד כי יש להוסיף על אלה גם את המדיניות הממשלתית, המונעת מאותם מבקשי מקלט אפשרויות תעסוקה סבירות, כמו גם נגישות לדיור, לשירותי בריאות, לשירותי רווחה ולהשכלה, ודוחקת אותם לעוני ולמצוקה. "יוותרו על מכונם ריכוזים של מבקשי מקלט בדירות צפופות באזורים מוחלשים כלכלית וחברתית, שבהם הם יכולים להרשות לעצמם למצוא מחסה", הוסיף. "הצטופפותם במקומות אלה תמשיך להוסיף על המצוקה השוררת בהם ממילא".

משב"ס נמסר: "אנו מנועים מלהתייחס לנושא עד לתום ההליכים הנוגעים לאישורו ולאופן הפעלתו של המתקן".

ממשרד הפנים טרם נמסרה תגובה.

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

עוד בנושא:
החוק החדש למניעת הסתננות: מאסר של שנה ללא משפט
נוהל חדש: שחרור מבקשי מקלט - לא לתל אביב ואילת
המדינה מתעלמת מבג"ץ: "לא משחררים מסתננים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully