וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבים בחיפה: "האוויר במפרץ מזוהם, צורב בעיניים"

19.11.2013 / 18:15

בשל המשבר בבז"ן, שגם הביא לגל פיטורים בחברה, גרם לכך שניטור זיהום האוויר מבוצע בחברה - ולא בידי גורם חיצוני. האזרחים זועמים: "קשה לנשום". בז"ן: "הכול תקין"

על רקע המשבר הכלכלי בבז"ן (בתי זיקוק לנפט) שהביא לפיטורי עובדים והפסקת העסקת כאלף מעובדי הקבלן שלה, מביעים בימים האחרונים ארגוני איכות סביבה ותושבים ממפרץ חיפה חששות מפני הפגיעה בבקרת ניטור פליטות המזהמים, מתשלובת זיקוק הנפט והפטרוכימיה הגדולים ביותר בארץ. במכתב ששוגר אתמול (שני) למנהל מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה, הביעו מנכ"ליות "הקואליציה לבריאות הציבור" ו"אזרחים למען הסביבה" חשש כבד מהחלטת הנהלת תשלובת בז"ן למנוע את כניסתם של נציגי החברות החיצוניות האמונות על בדיקה יומיומית של תקינות מכשירי ניטור האוויר במקום וכיולם.

מפעל בזן בחיפה. נובמבר 2013. ערן גילווארג
תושבים וארגונים סביבתיים מתייחסים להודעות ההרגעה בספקנות רבה. ארובות המפעלים בחיפה/ערן גילווארג

"בימים האחרונים פורסם כי בז"ן הפסיקה את רוב ההתקשרויות שלה עם חברות קבלניות שביצעו עבורה שירותים שונים", נכתב בפנייה, "כפי שנודע לנו היום, היא הפסיקה בין היתר את ההתקשרויות שלה מול קבלנים שמבצעים בשגרה כיול, ניטור ותחזוקה של המכשירים והתשתיות שמטפלות בפליטות של המפעל, הן לאוויר והן לשפכים". מנכ"ליות העמותות הסביבתיות, ליאורה אמיתי וג'מילה הרדל ואקים, טענו: "המשמעות היא שכיום, המכשירים הנ"ל עובדים, או שלא, מבלי כל פיקוח, תחזוקה או בקרה של פעילותם, דבר שיש בו כדי לפגוע במהימנות ובאמינות של תוצאות המדידות הסביבתיות שמדווחות על ידי החברה". עוד נטען כי הצעדים שננקטו עלולים לפגוע ברמת זיהום האוויר הנפלט לסביבה "לרבות פליטות של חומרים מסרטנים וחומרים מסוכנים נוספים לאוויר, לקישון ולים".

גורמים בכירים במשרד להגנת הסביבה מרגיעים ואומרים כי על פי בדיקה שנעשתה מול הנהלת התשלובת, הפעולות הנדרשות מבוצעות כעת על ידי עובדים מיומנים מהמפעל, אולם תושבים וארגונים סביבתיים מתייחסים להודעות ההרגעה הללו בספקנות רבה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונת האובך הכבד במפרץ חיפה שגררה אחריה תגובות רבות/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, פוסט שהעלתה אתמול הקואליציה לבריאות הציבור בפייסבוק ובו תמונה של אובך כבד במפרץ חיפה גרר אחריו תגובות רבות של תושבים. "אנחנו מקבלים דיווחים מדאיגים ממפרץ חיפה. קשיי נשימה הערב והנה – תמונה שצולמה אתמול, שלא מותירה ספקות לגבי איכות האוויר", נכתב בפוסט. "במוצאי שבת עברנו באזור ברכב ונחנקנו, ממש ביציאה מעוקף קריות לכיוון גשר פז", כתב בתגובה תושב האזור עוז לוי, "גם שרף בעיניים וגם צרב בדרכי הנשימה". גם אלישבע ששון המתגוררת במפרץ חיפה הוסיפה: "השעה 18:00 מפרץ חיפה. פשוט לא יכולה לנשום".

"לא נתפשר על שלום הסביבה"

במשך שנים ארוכות תשלובת בז"ן, המאכלסת בתוכה ארבעה מפעלים לזיקוק נפט וחומרים פטרוכימיים, הדירה שינה מעיניהם של תושבי חיפה והאזור וארגוני סביבה רבים. החששות התגברו במיוחד על רקע פרשת הקישון ותאונות עבודה קטלניות שאירעו בבתי הזיקוק במהלכן מצאו את מותם בתוך שניות מספר עובדי קבלן כתוצאה מתקלה במערכות בקרה של חומרים מסוכנים במקום.

מלבד בתי זיקוק הנפט, ממוקמים במתחם שבאחריות תשלובת זיקוק הנפט והפטרוכימיה הגדולה בישראל, גם מפעל כרמל אולפינים המייצר חומרי גלם לתעשיות הפלסטיק למיניהן, מפעל גדיד לתעשיות פטרוכימיות המייצר חומרי גלם לתעשיות הפלסטיקה והכימיה ומפעל השמנים המייצר שמנים בסיסיים עבור תעשיות השמנים והשעוות. בין החומרים המסוכנים אותם נדרשה התשלובת לדגום ולנטר מהארובות: בנזן, תחמוצת גופרית, תחמוצות חנקן, מתכות, ניקל, דיוקסינים, פוראנים, מימן גופרי, פחמן דו גופי, תרכובות אורגניות ועוד.

מפעל בזן בחיפה. נובמבר 2013. ערן גילווארג
"העבודות מבוצעות במלואן על ידי עובדי המפעל"/ערן גילווארג

מבז"ן נמסר בתגובה: "מערכות הניטור הרציף פועלות באופן תקין ומשדרות נתוני ניטור רציפים לאיגוד ערים חיפה. במידה שיתעורר צורך בתחזוקה היא תתבצע על ידי עובדי בז"ן או באמצעות קבלנים. בדיקות ניטור בארובות החברה, מבוצעות ותבוצענה בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד עוקב אחר הנושא ולא יתפשר על שלום הסביבה. אנשי המשרד נפגשו עם הנהלת המפעל ועד כה אין כל פגיעה בנושאי איכות הסביבה, שכן העבודות מבוצעות במלואן על ידי עובדי המפעל".

לקריאה נוספת:
אחרי טבע: בז"ן תפטר 240 עובדים בשל קשיים כלכליים
מזוהם מתמיד: שיא בפחמן הדו חמצני באטמוספירה
ביבי לא מבין מהו האיום האמיתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully