וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביבי לא מבין מהו האיום האמיתי

אופיר פז-פינס

27.6.2013 / 9:52

בעוד אובמה משיק תכנית מהפכנית לצמצום פליטת גזי חממה, הקפיא נתניהו את התקצוב לנושא, בהחלטה שאין צינית ממנה. אופיר פז-פינס קורא לכנסת למנוע מהממשלה לחולל אסון סביבתי

נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו החלו שניהם באחרונה קדנציה נוספת בתפקידם. בין היתר, הם נדרשו לגבש את מדיניותם בתחום הסביבה והאנרגיה. ומה עשו? נתניהו החליט לבטל את התכנית הלאומית להפחתת פליטת גזי החממה, ולרשום ליד הסעיף הזה בתקציב המדינה לשנים 2013-4 את הספרה אפס. לעומתו, הנשיא אובמה השיק השבוע תכנית פדראלית מרחיקת לכת, שלא לומר מהפכנית, לצמצום פליטות גזי חממה.

אם תרצו, זהו כל ההבדל על רגל אחת.

אובמה גורס בצדק כי התחממות כדור הארץ היא האיום המסוכן ביותר לאנושות בימינו. הוא, כמנהיג העולם הנאור, רואה חובה להוביל את המאבק על הישרדותו של כדור הארץ. הוא הודיע לקונגרס ולכל הלוביסטים והאינטרסנטים ששום דבר לא יעזור להם. הפעם הוא נחוש. זו המשימה שנמצאת בראש סדר העדיפויות שלו כנשיא בקדנציה הזו, ואין ראויה ממנה - יהיה המחיר הפוליטי אשר יהיה.

וביבי? הוא תקוע עדיין באיראן. הוא לא קורא את המפה, ולא מבין מה האיום האמיתי על העולם. הוא לא מוכן לשלב ידיים עם כל מדינות העולם כדי להיאבק יחד במשבר האקלים. כל העולם נגדנו? זה מרגיש יותר כאילו אנחנו נגד כל העולם.

עורקים משדה הקרב

נטלתי בזמנו חלק, יחד עם ח"כ דב חנין ועם השר הקודם להגנת הסביבה, גלעד ארדן, במשלחת ישראל בראשותו של נשיא המדינה ,שמעון פרס, לכנס האו"ם למאבק במשבר האקלים בקופנהגן בסוף 2009. פרס התחייב אז, קבל עם ועולם, בשם ממשלת ישראל ועל דעתו של ראש הממשלה נתניהו, שישראל תפחית ב-20% את פליטות גזי החממה עד שנת 2020. קצרנו שם מחיאות כפיים ושבחים לרוב.

הממשלה הכינה תכנית לאומית, תקצבה אותה בכשני מיליארד שקל הפרושים על פני עשור, ואפילו התחילה לבצעה. עד היום, הממשלה תקצבה פרויקטים בלמעלה ממאה מיליון שקלים בכ-200 מפעלים הפולטים גזי חממה, התורמים להתחממות כדור הארץ. ופתאום, במכה אחת - הכול פסק. פרויקטים נסגרו מהיום להיום והשקעות של עשרות מיליונים ירדו לטמיון.

משרד החוץ נזעק והזהיר שישראל מוציאה עצמה בהחלטה זו מהקהילה הבינלאומית, שאף מדינה לא העזה לעשות מעשה כה קיצוני. אבל מה אכפת לנו מהעולם? הרי הוא נגדנו - אז שהתחממות כדור הארץ תחסל אותו. לא נורא... כמה מרגש לשמוע את החזון של הנשיא אובמה, וכמה מדכא לשמוע מה החזון של נתניהו.

אמת,יש לנו גירעון תקציבי. אבל הדרך הטיפשית ביותר לטפל בגירעון היא באמצעות מכירת העתיד עבור ההווה. אנחנו במו ידינו כורתים (תרתי משמע) את הענף, שהילדים שלנו והנכדים שלנו יצטרכו לשבת עליו.זה המהלך הציני ביותר וחסר האחריות ביותר שהממשלה עושה בענייני תקציב המדינה. היא טומנת את ראשה בחול, מפקירה בעיוורון הזועק לשמים את המאבק בחזית הסביבתית, ממש עורקת משדה הקרב ומצפה שהעולם ינצח בלעדינו. אם כל המדינות ינהגו כמונו, ספק אם האנושות תשרוד את האסון האקלימי האורב מבר לפינה.

אני מצפה שהכנסת תציל את כבודה של מדינת ישראל ולא תאפשר לנתניהו ולפיד לבצע את המהלך ההזוי - לסגור את התכנית ולבטל את התקציב. למען עתיד ילדינו.

הח"כ והשר לשעבר אופיר פז-פינס שימש יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully